Salesmotto van Vincent Coulier

“Je moet schieten om te scoren”

Vincent Coulier, accountmanager bij eredivisieclub FC Twente, heeft dit als salesmotto. Dit motto is gedurende zijn carrière ontstaan: “Als kind had ik altijd de droom om profvoetballer te worden. Toen dit voor mij helaas te hoog gegrepen was, heb ik mezelf als doel gesteld om werkzaam te zijn bij een betaald voetbal organisatie. Deze ambitie kwam terug in de keuzes die ik gemaakt heb tijdens mijn studie en bij mijn keuzes voor een werkgever. Hierbij moet je denken aan de juiste vakken gedurende de opleiding tot het in contact komen met personen in de sportwereld die je kunnen helpen om je doel te behalen. Dit is te vergelijken met de voetbalwereld: Het is hartstikke mooi dat je veel aan de bal bent, alleen wanneer je geen situaties creëert waarin je kunt scoren, bereik je nooit je uiteindelijke doel. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je voor jezelf een aanvalsplan moet uitstippelen, voordat je de wedstrijd begint.”

Coulier: “In mijn jeugdjaren was ik altijd bezig met voetbal. Later ben ik mij ook breder gaan oriënteren, sport is altijd een rode draad geweest. Dit vertaalde zich dan ook uit in mijn keuzes voor een opleiding. Zo heb ik mijn MBO opleiding gevolgd aan het CIOS Heerenveen. Tijdens de opleiding heb ik mijn trainersdiploma’s (TC III en TCII) en diploma Sociaal Beweging Agogisch Werker (SBAW) behaald. Vanuit mijn laatstgenoemde diploma heb ik gewerkt als sportinstructeur in een penitentiaire inrichting. Toen hier een eind aan kwam, heb ik gekozen om de vier jaar durende HBO opleiding Sport Gezondheid en Management te volgen op de Hanzehogeschool Groningen. Hier heb ik mij gespecialiseerd op sales en marketing.”

In de keuzes voor een passende werkgever heb ik voornamelijk gezocht naar de verbinding met sport en mijn persoonlijke ontwikkelpunten. Na mijn eerste functie als sales medewerker bij een sportmarketingbureau, ben ik aan de slag gegaan bij Adecco als Sales Consultant. Dit omdat ze sponsor zijn bij de KNVB en vanuit de locatie in Heerenveen betrokken zijn bij sc Heerenveen waar ik werkzaam was. Daarnaast was het een bewuste stap om mij persoonlijk meer te kunnen ontwikkelen op commerciële gebied. Vanuit mijn netwerk kwam de vacature voor accountmanager bij FC Twente naar voren, deze kans heb ik toen met beide handen aangegrepen.

In de functie als accountmanager bij FC Twente voelt Vincent zich erg prettig. “Ik ben een mensenmens en wil daarin het voor anderen zo goed mogelijk maken. Zowel als persoon, als zakelijk. Dit sluit in grote lijnen perfect aan bij mijn werkzaamheden. Voetbal is emotie en je moet hierbij een gevoel hebben verbonden te willen zijn. Hierbij streef ik ook naar een goede onderlinge relatie waarin open en duidelijk gecommuniceerd wordt. Mijn kracht ligt dan ook met name in het bouwen van een lange termijn relatie waarin de behoefte van de sponsor centraal staat. Naast relatiebeheer ben ik ook verantwoordelijk voor acquisitie. Hierin maak ik gebruik van zowel LinkedIn als Vainu. Intentie is om aan tafel te komen en de klantbehoefte te achterhalen. Dit zodat ik inzichtelijk krijg waar ik de waarde kan toevoegen en mijn salesmotto weer terugkomt.

Op de vraag hoe Vincent zijn salesmotto in de praktijk brengt geeft hij aan : “Ik ben altijd opzoek naar personen of bedrijven die behoefte hebben om zichtbaar of aanwezig te zijn in het netwerk van FC Twente. Dit doe ik door gerichte open vragen te stellen en de behoefte op tafel te krijgen van het bedrijf en vervolgens te kijken waar de toegevoegde waarde van FC Twente ligt. In mijn eerste gesprek met een potentiële sponsor ga ik dan nooit commercieel van start, tenzij er direct haakjes te vinden zijn; dan benoem ik deze uiteraard wel. Wanner iemand een netwerk wil opbouwen dan laat ik wel de meerwaarde van onze business clubs weten. Of als iemand naamsbekendheid in de regio wil, dan geef ik wel aan dat er hiervoor meerdere exposure mogelijkheden zijn via LED-boarding, vaste boarding of de videowalls. Hiermee plant ik dus het zaadje, zodat er later eventueel business uit gaat komen. Door contact te blijven houden en de klantbehoefte scherp te hebben, streef ik ernaar om in de juiste positie te komen om te scoren. Het juiste moment om te schieten is uiteraard een kwestie van ervaring maar ook het hebben van het juiste gevoel dat je hebt opgebouwd in de gesprekken. “

In verband met de situatie omtrent corona werden alle voetbalwedstrijden in de Eredivisie met beperkt aantal toeschouwers gespeeld of zelfs zonder publiek. Dit is voor Vincent een zeer uitdagende periode. “Net als bij vele andere branches is het voor ons niet mogelijk om een volledig programma te draaien gedurende het seizoen. De netwerkbijeenkomsten worden verplaatst en bij thuiswedstrijden is maar een derde van het publiek welkom. De focus ligt hierdoor dus nu meer op relatiebeheer. Al moet ik wel zeggen dat we ook weer een toename zien in de informatieaanvragen omtrent de business mogelijkheden en wedstrijdbezoeken.