Salesmotto Walter Jansen

Working hard for something we don’t care about is called stress, working hard for something we love is called passion!!

20201023 Salesmotto Walter JansenDit is het salesmotto van Walter Jansen, podiumkandidaat tijdens het Sales Event in 2012 bij Huis ter Duin en tegenwoordig werkzaam als Salesmanager Payroll Nederland bij Wiertz Company. Walter gelooft heilig in zijn motto: “Ik heb in al die jaren geleerd dat als je werkzaam bent in een commerciële functie je wel associatie moet hebben met hetgeen je verkoopt. Waardoor je dus met je hart verkoopt en dat is natuurlijk overduidelijk in mijn motto verwerkt. Ik vind wel dat het verder gaat dan alleen maar het product en/of de dienst die je verkoopt. In mijn optiek spelen zaken als de organisatie waar je voor werkt, de klantengroep en zelfs jouw collega’s eveneens een rol van betekenis. In mijn beleving kan een goede verkoper dus niet alles verkopen als het plaatje niet klopt. Vroeger kwam je hier nog wel mee weg, maar in de huidige tijd is dat onmogelijk omdat inkoop zich dermate heeft geprofessionaliseerd dat men wel door dergelijke mooie praatjes heen weet te prikken.”

Uit eigen ervaring vult Walter aan: “Ik heb een tijdje terug er bewust voor gekozen om productverkoop te gaan doen bij een organisatie waar men lifestyleproducten uit China en India importeerde. Ik merkte na één jaar dat bij mij de passie volledig ontbrak, waardoor ik snel weer terug ben gegaan in de arbeidsbemiddeling. Daar krijg ik namelijk wel een warm gevoel bij en dan maakt het mij niet uit in welk facet van deze zakelijke dienstverlening ik dan zit. Zo heb ik lange tijd bij TMG gezeten om invulling te geven aan de mediakant van arbeidsbemiddeling en ben ik nu dus werkzaam bij Wiertz Company. Ik vind het fantastisch om dag in dag uit vraag en aanbod op dit gebied bij elkaar te brengen. Het is zo mooi, je komt met iemand in contact die op zoek is naar hulp omdat hij of zij bv. net werkloos is geworden. Ik heb onlangs een tijdje gewerkt met mensen die met pensioen zijn maar toch nog willen werken. Ze hebben toch het gevoel dat ze er niet meer toe doen. Het geeft mij dan veel energie om deze mensen richting een leuk bedrijf te bemiddelen. Naast het goede gevoel kun je hier ook nog geld mee verdienen. Hoe mooi wil je het hebben!”

Onlangs is hij gestart bij een nieuwe werkgever die naadloos aansluit bij zijn motto: “Ik ben recent begonnen bij het Nederlandse familiebedrijf Wiertz Company. Zij typeert zichzelf als het brede huis van mens en werk. Ik zie de gevolgen van mijn passie dan ook direct terug in de resultaten van het bedrijf. Ondanks corona blijven onze resultaten positief, de uren en daarmee de omzet stijgen nog steeds. We hebben onlangs weer een mooie deal bij de GGD binnengehaald, waarbij wij mensen mogen leveren die het bron- en contactonderzoek gaan doen. Hiermee voeg je dus echt iets toe aan de maatschappij op dit moment.”

Walter ziet daarnaast in arbeidsbemiddeling duidelijke overeenkomsten met persoonlijke verkoop: “In alles, dus ook de arbeidsbemiddeling, doet de digitalisering steeds verder zijn intrede. Basiszaken kunnen nu al volledig zonder de tussenkomst van de mens gedaan worden. Ik zie natuurlijk dezelfde trend binnen sales, waarbij verkoop van commodity volledig is gedigitaliseerd. In beide gevallen moet je dus op zoek naar de toegevoegde waarde van jou als persoon in het proces. Doe je dat niet, dan is er inderdaad binnenkort geen werk meer. Gelukkig is sales steeds meer een vak geworden, waardoor wij nog steeds een onmisbare schakel in het verkoopproces zijn en ook in de toekomst zullen blijven. In mijn ogen kan dit dus alleen als je iets met passie kunt verkopen. Ik zou dan ook tegen verkopers zeggen die niet op hun plek zitten; wees eerlijk tegen jezelf. In een artikel las ik laatst dat we meer dan 90.000 uren van ons leven aan werk besteden. Op het moment dat je jezelf dan niet happy voelt, is de kans groot dat je jezelf tegenkomt en met een burn-out thuis komt te zitten. Mijn advies is om je kwetsbaar naar je omgeving op te stellen zodat er daadwerkelijk zaken kunnen gaan veranderen. Praat erover met gelijkgestemden en met je netwerk zodat je wel op jouw plek terecht gaat komen. Ik merk wel dat dit soms lastig is bij verkopers, we zijn toch allemaal mensen met een ego.”

In het verlengde van zijn motto sluit Walter af dat hij het als een plicht van elke leidinggevende ziet om te kijken naar de talenten van hun mensen en of deze wel op hun plek zitten. En mocht dat niet het geval zijn dat je dan gezamenlijk gaat zoeken waar iemand wel zijn passie gaat vinden. Allereerst uiteraard intern en in het uiterste geval ook extern. Hij denkt dat de wereld er dan een stukje mooier uitziet en vindt het fijn dat hij dagelijks daar toch zijn steentje aan kan bijdragen.