1e blog Mei 2020 : Groundhog Day

1e blog Mei 2020 : Groundhog Day

20200504 SMA Blog Herbert Celen“It’s Groundhog Day, again”. Aan die beroemde film moet ik denken als ik ’s-morgens om kwart voor zeven een broodje aan het smeren ben, uitkijkend over Vlaamse velden. Nu ik sinds 11 maart in lockdown vanuit mijn huis in Belgie werk, kent mijn dag meer structuur dan ooit tevoren. Elke dag vroeg op, ontbijt achter de laptop en mail wegwerken en elke dag om 8 uur een virtuele vergadering met ons directie team.

Medewerker eerst

 

In het begin van deze Covid-19 crisis lag het accent van die meetings vooral op medewerker en gezondheid. Als grote IT-dienstverlener beschikten we reeds over de technische infrastructuur om al onze consultants in Nederland van huis uit te laten werken. Maar tussen af en toe thuis werken en dag-in dag-uit thuiswerken met een gezin dat ook constant thuis is, zit een groot verschil. We hebben onze medewerkers maximaal ondersteund in het fulltime thuiswerken door het beschikbaar stellen van bureaustoelen, monitoren, ergokits en het meedenken over specifieke persoonlijke situaties.

Al snel kwamen we erachter dat we onze besturing moesten aanpassen aan de nieuwe realiteit. We bouwden naast de bestaande lijnorganisatie een Rapid Response Team dat in een programma met verschillende stromen (klant, sales & portfolio, delivery, medewerker & gezondheid, ondersteuning, communicatie) multi-disciplinair de uitdagingen het hoofd moet bieden.

Klanten hard geraakt

 

De crisis heeft een aantal van onze klanten ontzettend hard geraakt. Projecten kwamen tot stilstand omdat klanten andere prioriteiten kregen of omdat investeringen werden stilgezet om zoveel mogelijk kosten te besparen nu hun business noodgedwongen terugliep of zelfs stilviel. Maar juist in deze tijden moet de communicatie door blijven gaan. Ondanks dat het voor iedereen wennen is. Want ondanks de uitdagingen, is er ook een gevoel van samenhorigheid en zijn onze relaties nog nooit zo goed bereikbaar geweest. Dus onze accountmanagers zijn er voor onze klanten, om een luisterend oor te bieden en te helpen waar dat kan. Een bedrijf als Capgemini bestaat om diensten te verlenen aan onze klanten. Wij moesten daarom ook reageren en hebben ons diensten portfolio aangepast aan de Covid-19 situatie. We noemen dat het NOW portfolio, waarbij NOW een tweeledige betekenis heeft. Het betreft dienstverlening waar onze klanten op dit moment het meeste baat bij hebben, en het geeft ook een urgentie aan die prioriteiten stelt voor onze account managers. Denk hierbij aan dienstverlening op het gebied van infrastructuur die het thuiswerken voor onze klanten mogelijk maakt en dienstverlening op het gebied van cybersecurity om dit thuiswerken ook op een veilige manier te doen, want de cybercriminaliteit is sinds het begin van de pandemie sterk gestegen. Een mooi voorbeeld van deze urgentie is de case van onze klant Eneco, die wij in een paar dagen tijd hebben geholpen om op te schalen van 400 naar 4000 thuiswerkers, inclusief de externe call-center medewerkers. Klik hier voor het volledige artikel in het Financieel Dagblad

Sales aanpassen aan nieuwe realiteit

 

Nu het merendeel van de klanten en alle account managers vanuit huis werken hebben we ook de sales kanalen moeten aanpassen aan die nieuwe realiteit. De auto’s staan al een tijdje stil, en de face-to-face gesprekken vinden tegenwoordig plaats via Webex, Skype of Teams, dus het bedrijven van direct sales werkt nu anders. Om ons NOW portfolio onder de aandacht te brengen, maken we veel meer dan voorheen gebruik van social media. Daarnaast organiseren we wekelijks twee webinars voor al onze klanten, waarbij we een onderdeel uit het portfolio presenteren, vaak samen met een klantspreker. Deze goed bezochte en hoog gewaardeerde sessies blijken een effectieve manier te zijn om met klanten in contact te komen en nieuwe ideeën om te zetten in dienstverlening. En het geeft onze account managers meerdere contactmomenten per week waarbij steeds nieuwe onderwerpen besproken kunnen worden. Deze saleskanalen zullen we niet laten opdrogen als de corona crisis weer voorbij is.

Verkopen nog steeds mogelijk

 

Verkopen is in deze tijd van corona dus nog steeds mogelijk. Maar ik ben ook enorm trots op de grote hoeveelheid pro bono activiteiten die onze sales en consultants uitvoeren in de strijd tegen Covid-19. Zoals bijvoorbeeld het initiatief samen met Regio+, OntdekZorg en Ambulance NL om vraag naar en aanbod van zorgpersoneel snel bij elkaar te brengen. Daarnaast is een groot Capgemini team actief en bijzonder zichtbaar geweest in de Appathon van VWS, waarbij we een App alsmede een platform voor zorghulpverleners hebben gedemonstreerd, gebaseerd op onze Smart Quarantine oplossing, die reeds draait in Tsjechie, en ook onderdeel zal zijn van het Stop Covid Project van de Franse overheid. Op het moment dat ik dit schrijf weet ik nog niet wat de Nederlandse regering zal beslissen met betrekking tot de App, maar ik ben blij dat we prominent hebben meegedaan in de maatschappelijke discussie.

“It’s Groundhog Day, again”. Ook ik hoop dat we weer snel terug kunnen naar een maatschappij waar we elkaar fysiek kunnen ontmoeten, al dan niet op anderhalve meter achterstand. Ik ben er van overtuigd dat we in deze corona crisis waardevolle lessen hebben geleerd. De digitale transformatie heeft noodgedwongen versneld plaatsgevonden, en dat biedt nu al en straks zeker nieuwe kansen voor sales.

Herbert Celen

Country Sales & Portfolio Officer, Capgemini Nederland

herbert.celen@capgemini.com

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en onze maandelijkse blog willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

 

Share this