Blog April 2017 : Kos Fourkiotis

Innovatie = bewust evolueren

 

Elke ochtend smeer ik de boterhammen voor mijn kinderen. Ik doe daar dan – heel verrassend – kaas, hagelslag, SMA Profielfoto Kos Fourkiotis blog april 2017pindakaas of ham op. Bewust let ik bij de vleeswaren dan op de houdbaarheidsdatum en bij twijfel ruik ik eraan. Mijn neus neemt die twijfel trouwens niet altijd weg, maar gelukkig heb ik een kat en zij kan iets beter dan ik; ruiken of iets nog eetbaar is. Handig: als zij het niet meer te pruimen vindt, ga ik het mijn kinderen ook niet geven. Ik maak dan gebruik van een tool op vier poten die rond loopt in mijn huis. Maakt het lieve diertje zich ten minste ook een keer nuttig.

 

Bij innovatie is dat niet anders. Als je maar zorgt dat je verbanden legt die niet eerder gelegd zijn, ga je toevallige handigheidjes ontdekken. Je probeert eens een andere route, een ander gerecht of nieuwe serie. Experimenteren dus. Soms valt het mee, en veel vaker valt het tegen. Daar moet je dan wél mee om kunnen gaan. Harrie Jekkers zei al eens dat iedereen soms tegen de lamp loopt, maar dat het er om gaat hoeveel licht je meeneemt.

 

Zo werkt het ook met evolutie: DNA is een code waarin onze erfelijke eigenschappen zijn vastgelegd. Deze informatie wordt doorgegeven aan de volgende generatie waardoor de soort voortbestaat. En dit gaat BIJNA altijd goed. Soms echter is er een kleine afwijking die meestal niet goed uitkomt. Daar hoor je nooit meer wat van. Maar heel af en toe komt de afwijking plotseling veel beter uit omdat de omgeving is veranderd. Die vernieuwde entiteit heeft daarmee een grotere kans op overleving. Miljoenen van dit soort stapjes zorgen voor een ontwikkelproces dat evolutie wordt genoemd. Survival of the fittest is dus gebaseerd op toevallige afwijkingen. En toeval kun je creëren! Hoe meer er gebeurt, hoe meer kans op toevalligheden.

 

Dankzij evolutie begrijpen we evolutie. Innovatie is niets meer dan bewust evolueren. Door dit proces bewust te sturen versnellen we onze ontwikkeling op weg naar een mooiere en effectievere wereld: survival of the most agile! Daarom mensen, blijf experimenteren! We worden er slimmer van.

 

Mijn kat trekt zich intussen niks aan van mijn advies. Mijn theorie klopt trouwens maar éénzijdig. Pruimt de kat het niet; ga ik het niet opeten. Check. Maar pruimt ze het wél, dan zegt dat nog niks. Ze eet namelijk ook rauwe muizen….

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen