Blog Februari 2020

20190314 SMA Sales Event Patrick Albers Senior Sales Professional 2018

 

 

Patrick Albers

Winnaar verkiezing Sales Professional van het jaar 2018

albers_patrick@hotmail.com

 

 

 

De transitie van Product Verkoper naar Business Consultant.

 

14 maart 2019 was zeker één van de meest bijzondere dag in mijn leven, ik werd tijdens de grote finale in Huis ter Duin uitgeroepen tot Senior Sales Professional 2018! Afgelopen jaar had ik het genoegen om bij veel mooie bedrijven in de keuken te kijken, interessante nieuwe mensen te spreken en toe te voegen aan mijn netwerk en veel presentaties mogen geven om “jonge” sales professionals te inspireren.

Impact digitale ontwikkelingen

 

Wat mij opvalt, is dat de technologische en digitale ontwikkelingen elkaar in rap tempo op volgen. Organisaties zijn veel bezig met Big Data, E-commerce wordt steeds professioneler en de marketingafdeling neemt méér en méér een centrale positie in binnen organisaties. Accountmanagers worden steeds meer gestuurd via CRM-systemen, met name bij organisaties actief in de FMCG Branches, waar het vaak hollen of stilstaan is. En sociale mediacampagnes staan verder hoog op de agenda voor aankomend jaar.

Daarnaast zie je ook bij de consument ontwikkelingen, ze willen steeds meer leven in een Circulaire Economie en wat we van wat we s ’avonds op ons bord hebben, willen we het liefst de bron weten en of het duurzaam is geproduceerd en verpakt. Allemaal interessante ontwikkelingen waar organisatie op in moeten spelen om de concurrentie voor te blijven en de juiste sparringpartner te zijn voor haar klanten.

Y generatie

 

Maar als we wat dieper kijken naar de accountmanagers van organisaties, dan zie je dat deze ontwikkelingen ook zorgen voor een splitsing, de zogenaamd Y generatie past zich makkelijk aan de digitale ontwikkelingen, maar met name X generatie (geboren tussen 1961 en 1981) worstelt hier nog mee, van oudsher zijn dit de traditionele product verkopers en deze Seniors behoren soms tot de inventaris van een bedrijf en onderhouden over het algemeen een grote groep loyale klanten.

Zij zijn gewend om op persoonlijk interactie de producten te verkopen in plaats van met de laptop open, ondersteund door allerlei data en onderzoek feiten. Ik wil niet generaliseren, maar alleen het onderscheid maken voor deze blog. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat de 35% van de X generatie (dus ongeveer 1 op de 3) bekend is met Instagram.

Stel u wilt een social mediacampagne lanceren via Instagram en begin van het jaar ontvouwt u de marketingplannen voor komend jaar, zou deze ervaren accountmanager in een zaal voor jonge sales collega’s zijn hand op steken met de vraag? Wat is Instagram eigenlijk en waarom zou ik dat inzetten bij mijn klanten? Ik denk van niet, dus is een persoonlijke aandacht/ ondersteuning hierbij van belang.

 

Business Consultant

 

Als we kijken naar de klanten, zie je hier ook een ontwikkeling, jonge category managers met een net behaald NEVI 1 diploma op zak en een pak data van Nielsen op tafel, willen ook op een andere manier naar de business kijken en zoeken naar andere vorm van toegevoegde waarde, immers met de transparantie van internet is veel over de producten en prijzen al te vinden en heeft het dus geen zin om op de traditionele manier product te verkopen, zij zijn meer op zoek naar een creatieve analytische adviseur, de Business Consultant!

Ik lijk wellicht hier de nieuwe lijsttrekker voor 50 plus, dat is zeker niet de bedoeling, maar ik wil graag aandacht vragen voor de transitie die gaande is en de uitdagingen waar sommige accountmanagers mee worstelen en organisaties vragen aankomend jaar iets meer te investeren in de Senior Accountmanagers van uw organisatie, zodat ook zij de transformatie maken naar de Business Consultant. Mocht u dit herkennen binnen de organisatie, ik heb wel wat ideeën hoe je dit zou kunnen ondervangen. Stuur me een berichtje via LinkedIn en ik maak graag ruimte om een kopje koffie te drinken. Klik hier om op mijn profiel te komen.

Last but not least; wil ik graag alle kandidaten voor de finale van het aankomend Salesevent ontzettend veel succes wensen en vooral: Enjoy the rush!

 

Indien je geen lid bent van de SMA, maar toch onze maandelijkse blog wilt ontvangen vul dan onderstaande gegevens in. Wij zullen je dan meenemen in de mailinglijst.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen