Blog mei 2016 : Gerard Ketelaar

Creëer een cultuur voor innovatie en exponentiele groei

 

Change, maar hoe dan?

In de vorige blogs wordt veel geschreven over de snelle veranderingen door o.a. de exponentiele ontwikkeling van de technologie. Dit brengt ons bij de vraag: is de huidige leiderschapsstijl, veelal gebaseerd op proces en control, nog haalbaar in zo’n omgeving? Haalt dat echt het beste uit mensen? De basis van deze leiderschapsstijl komt voort uit het industriële tijdperk en dat zijn wij nu echt wel voorbij.

 

Secure Base

Ben je ooit wel eens geleid door iemand die werkelijk aandacht voor je had en je uitdaagde om meer te realiseren dan je ooit voor mogelijk hield voor jezelf, je team en je organisatie? Deze, zoals wij hen noemen “Secure Base” leiders, zorgen voor veiligheid, verbinding en vertrouwen, combineren duidelijkheid in koers met het creëren van een sterke band met hun medewerkers. Door een Secure Base leider te worden, maak je bij je medewerkers een enorme hoeveelheid potentieel en talent vrij, durven zij te ondernemen en fouten te maken. Dit leidt tot verhoging van productiviteit, meer moreel en verbetering van resultaten. Inspireren, vertrouwen geven en ruimte bieden om te leren liggen dicht bij elkaar. Hoe werkt dat precies?

 

(Commercieel) Leiderschap in beeld

Het thema leiderschap is populair. Het aantal publicaties daarover is geëxplodeerd! Wanneer ik zelf tijdens talloze voordrachten de vraag stel onder welke voorwaarden mensen hun leider volgen dan komen daar de meest uiteenlopende antwoorden over. Maar teruggebracht tot de kern blijven er slechts 2 antwoorden over. Mensen volgen hun baas als die om hen geeft (Care) en als hij ze uitdaagt  (Dare) zodat medewerkers kunnen groeien.

 

Waar gaat het bij (commercieel)leiderschap om?

Je kunt het misschien wel het beste vergelijken met het mennen van een span paarden. In de eerste plaats moet je natuurlijk weten waar je heen wilt. De koers bepalen. Maar dan, hoe krijg je de dieren zover dat ze een bepaald pad volgen en op de juiste momenten rechtsaf of linksaf gaan? Vraag het een ervaren paardenmenner en je zult dit antwoord krijgen: niet trekken want dat doet pijn, maar houd je de ene teugel lichtjes aangespannen en vier je de andere teugel een beetje, dan gaat het paard vanzelf in de gewenste richting. Hier ligt de essentie van (ook commercieel) leidinggeven: ruimte geven met behoud van contact.

 

(Commercieel) Leiderschap is persoonlijk!

Leiders weten te inspireren, leiders krijgen dingen gedaan en leiders hebben volgers. Maar leiders kunnen alleen een voorbeeldfunctie hebben wanneer zij doen wat bij hun persoon en persoonlijkheid past. Dat maakt leiderschap persoonlijk! Het gaat om leiders die geloofwaardige rolmodellen zijn omdat ze consistent en authentiek zijn en zelf werkelijk leven naar wat ze zeggen. Dat houden ze alleen vol als zij zichzelf kunnen zijn en zij vanuit intrinsieke motivatie leiden. De vraag: “Wat drijft mij als leider?” is cruciaal. Wat zijn mijn basisbehoeften die mij energie geven (energy gainers) en wat kost mij energie (energy drainers)? Dat betekent niet alleen dat zij zichzelf goed moeten kennen, maar dat zij ook hun motivatie als het ware moeten kunnen managen.

 

Positieve minds eye

Een krachtig (commerciële) leider heeft vaak een positieve ‘minds eye’: een positieve kijk op de wereld, op anderen en op zichzelf  in plaats van een negatieve kijk. Vanuit de neuropsychologie is een negatieve kijk voor de hand liggender dan een positieve kijk. We hebben immers leren overleven door beducht te zijn voor gevaar en pijn, bedreiging etc. De ‘minds eye’ wordt gevoed door ervaringen uit het verleden. Maar de vraag is of wij ons daardoor willen laten gijzelen. Wanneer je negatief naar de wereld kijkt komt dat beeld als een selffulfilling prophecy bijna vanzelf uit. Leiders die uitgaan van een positieve kijk hebben daarmee een positiever effect op hun omgeving en de prestaties van anderen!

 

Play to Win

Bij succesvol leiderschap creëert een leider 2.0 een zodanige basis voor zijn medewerkers dat zij zelf risicovol durven te experimenteren met alle mogelijkheden (positieve minds eye) die de nieuwe ontwikkelingen bieden. Daarmee ontwikkelt hij voor zijn organisatie een enorme snelheid en kan er optimaal geprofiteerd worden van juist de mogelijkheden die de nieuwe technologie biedt voor exponentiele groei!

 

De volgende keer vertel ik graag meer over hoe je als commerçant een Secure Base kan zijn voor je klanten of zelfs in je privé omgeving. Voor nu wil ik iedereen zijn of haar eigen Secure Base wensen en uitdagen om van angst als basis voor ondernemen naar vertrouwen te gaan! Doe je mee dan wordt de wereld een stuk leuker en aangenamer en gaan we sneller vooruit!

 

Voor meer details of informatie over dit onderwerp download de whitepaper Secure Base Leadership geschreven door Dr. Jeroen Seegers, Managing Partner van Quaestus Executive Leadership op www.topfuncties.nl .

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen