Blog November 2017 : Marc Beers

Denken dat je het allemaal wel weet ……of toch net niet ?

 

 

“Nou Marc, ik hoop dat je na een jaar de autoverhuur business een beetje snapt”

 

Een beetje snap, gast, ik ben geen automotive broekie …… heb meer dan 20 jaar succesvolle sales management functies vervult bij verschillende top importeurs en fabrikanten binnen de nationale en internationale automotive markt, dus ik weet echt wel waar ik over praat.

 

“Das mooi, maar autoverhuur is toch net iets anders …..”

 

Iets anders,  heb meer dan 25.000 auto’s aan verhuurmaatschappijen verkocht, ben jarenlang houder van platina kaarten bij verhuurmaatschappijen en de zakelijke markt in Nederland, nou die ken ik wel hoor …..

 

—————————————————————————————————————————————————————

 

Na ruim een jaar verder als commercieel directeur bij Nederlands en Europees grootste autoverhuurder piep ik nu wel even anders.

 

Nieuwsgierig wat ik zo al heb geleerd binnen een jaar  ?

 

  • Ik ben gevormd en gemanaged met de term omzet. Hoe meer, hoe beter en hoe meer succes en aanzien.  “Omzet / Revenue / Turnover / Salesvolume en Verkopen,  in onze branche is dit aardig maar het gaat hier om de juiste winstmarge en uiteraard in combinatie met hoge klantentevredenheid ”. Denken met de juiste winstmarge daar gaat het om !

 

  • Onze ruime nieuwe autoverhuurvloot ( vaak niet ouder dan 7 maanden ) is niet of lastig te verzekeren voor schades welke een bestuurder zelf aanricht. Het eigen risico is vaak niet toereikend om deze schades volledig te betalen. Ook is men niet verzekerd tegen diefstal. Het is daarom van essentieel belang de klant door en door te kennen. Klopt het wel wie hij is en waar hij woont ? Kan of wil hij de auto wel betalen ? Brengt men de auto überhaupt wel terug ? Rijdt hij er voorzichtig mee of wil hij Max nadoen ? Dus ken je klant die in de auto rijdt !

 

  • Onze branche is wat dat betreft goed te vergelijken met de hotelbranche. Het verhuren van auto of hotelkamer is niet moeilijk maar er geld aan verdienen is iets heel anders. Een vol hotel of uitverkocht verhuurpark is lastig als je er achter komt dat andere het dubbele hadden willen betalen als je ze nog beschikbaar had. Een half leeg hotel of een wagenpark welke half verhuurd is, is uiteraard ook niet handig. Men streeft binnen de branche naar een bezettingsgraad van rond de 85% per 24 uur. Dit betekent dus dat van de 100 auto’s er vandaag 85 auto’s 24 uur zijn verhuurd, de overige 15 auto’s zijn onderweg of staan in de garage voor onderhoud / schade of staan klaar voor een nieuwe klant. De juiste bezettingsgraad daar draait het om !

 

 

  • Binnen de autoverhuur kent men een seizoenpatroon (“als ik maar wel tijdens de schoolvakanties op vakantie kan, dacht ik nog”) .Tijdens de schoolvakanties is het razend druk. Veel mensen gaan dan juist verhuizen of verbouwen, anderen gaan op vakantie en bij onze internationale luchthavens landen vele toeristen welke Nederland graag per auto willen gaan verkennen. Na de vakanties pakt iedereen de draad weer op wat betekent dat zo’n 3/4 van je wagenpark dan stil staat. “Oei, dat klinkt niet goed” ….. slim omgaan met je wagenpark is dus essentieel !

 

 

  • De juiste auto op de juiste plaats op het juiste tijdstip is het credo. Men belt en heeft een auto, bestel- of vrachtauto nu nodig, ben je in gesprek of niet aanwezig of moet men te lang wachten dan belt men iemand anders. Duurt het te lang voor dat de auto er is of heb je niet wat er gevraagd wordt, jammer, men kijkt wel even verder. Autoverhuur betekent snel en correct handelen !

 

——————————————————————————————————————————————————-

 

“Nou Marc ik hoop dat je na een jaar de autoverhuur business een beetje snapt”

 

Je had gelijk Martijn, iedere dag, week en maand snap ik het meer en meer ……  

 

Ps. Omzet verwachting voor 2017 double digit growth, gelukkig zijn er genoeg zaken welke wel overlappend zijn

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen