Blog week 27 : Van 1,5 meter naar 1,5 keer beter

Deze uitspraak bleef een aantal weken geleden bij mij hangen toen deze werd gedaan door een Nederlandse 20200629 SMA Blog Martin van de Goorbergondernemer in het programma van WNL op zondagmorgen. Het was ook niet de eerste de beste ondernemer die deze uitspraak deed, het kwam van Won Yip die furore heeft gemaakt in de horeca en zowel in Amsterdam als Den Haag het grootste gedeelte van de horeca in zijn bezit heeft. Zijn mindset om uit iedere situatie het maximale en meer te halen, zie ik op dit moment gelukkig bij veel ondernemers ontstaan. Je ziet dat zo’n periode waar wij dankzij corona nu inzitten, ook weer het beste in ons bovenhaalt.

Verkade

 

Een van de bedrijven die gedurende haar hele geschiedenis zich heeft moeten aanpassen aan onverwachte situaties is Verkade. Al sinds 1886 zijn de meisjes van Verkade druk in de weer om ons te voorzien van de lekkerste koekjes bij de thee, in alle soorten en maten, zo valt te lezen op de website van de Zaanse koekenbakker. Wat u misschien niet wist, is dat diezelfde meisjes ook jarenlang waxinelichtjes hebben geproduceerd. We hebben het woord Waxine, oorspronkelijk een merknaam, zelfs aan Verkade te danken. De wonderlijke combinatie van koekjes en waxinelichtjes ontstond doordat oprichter Ericus Verkade een aardige bezigheid zocht voor een van zijn zoons die ook het bedrijfsleven in wilde. Als voormalig oliehandelaar herkende Ericus de mogelijkheden van paraffine en verwierf het octrooi voor waxinelichtjes. 100 jaar lang leverden de waxinelichtjes een betrouwbare bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Toen de aanvoer van meel en gist tijdens de eerste wereldoorlog stokte, stapte Verkade over op chocolade en suikerwerken. Een partij ongebruikte illustraties leidde tot de Verkade-albums die Verkade door de crisisjaren hielpen. Wafels met een hartige kaasvulling in plaats van een zoete crème vulling bleken in het buitenland een stuk beter te verkopen.

1,5 keer beter

 

Bedrijven die het lastig hebben in een veranderende markt kunnen een voorbeeld nemen aan de voortdurende productinnovatie en het “out of the cookie box “denken van deze oer-Hollandse overlever.

  • Hoe is dat op dit moment eigenlijk in uw bedrijf?
  • Haalt u er al het maximale uit en gebruikt u deze periode om te veranderen en te innoveren?
  • Hoe benadert u op dit moment uw klanten?
  • Durft u uw klanten op dit moment überhaupt te benaderen?
  • Of laat u zich tegenhouden door beperkende overtuigingen?

Kijkend naar de laatste twee vragen is het misschien goed om je te realiseren dat zeker in deze tijd oprechte belangstelling in uw klant voor die 1,5 keer beter kan zorgen. Want goed begrepen worden is een kwestie van de juiste woorden te kiezen, ze in de goede volgorde te zetten en kracht bij te zetten door gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Toch? Nee dus, ontdekte neurowetenschapper Arjen Stolk.

Stolk liet twee proefpersonen aan elkaar opdrachten uitleggen zonder dat ze elkaar konden zien of horen. Instructies werden gegeven met een cursor op een computerscherm. Hij ontdekte dat een gebied in de hersenen, dat helemaal niets met taal te maken heeft, steeds actiever werd naarmate zender en ontvanger elkaar beter begrepen. De hersenactiviteit liep na wat oefening zelfs synchroon. Als mensen elkaar echt willen begrijpen, zijn hun hersenen niet alleen gefocust op woorden en gebaren, blijkt uit Stolks onderzoek. Ze kijken vooral naar de ontwikkelingen die ze zien bij de ander. De zender past zijn boodschap telkens aan op wat hij denkt dat de ander weet en bedoelt.

Oprechte belangstelling

 

Niet de woorden die je gebruikt of de gebaren die je maakt, maar een juiste inschatting van de kennis en de gedachten van de ander zijn bepalend voor een succesvol contact.De beste taal is de taal die begrepen wordt. Daar zijn soms helemaal geen woorden voor nodig. De enige voorwaarde is oprechte belangstelling. Probeer ook eens echt contact te maken met een klant. Uit eigen ervaring weet ik dat je er samen 1,5 keer beter van wordt, zelfs op 1,5 meter.

 

Martin van den Goorbergh

Commercieel directeur Kenneth Smit

m.vandengoorbergh@kennethsmit.com

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en onze maandelijkse blog willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

Sales motto's

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen

Patrick Albers

Consultant

“Not knowing is an opportunity. Not acting is stupidity”

Meer lezen