Blog week 43 : De oplossing

20201030 Blog Rudoplh StrickwoldWanneer mensen bij Hulphond Nederland aankloppen is dat altijd met een probleem. Wanneer we ze weer loslaten is dat altijd met een oplossing. Daar wil ik het met dit blog dan ook over hebben: de oplossing! Ik ontkom er niet aan om het ook over corona te hebben nu dit ons dagelijkse leven zo sterk beheerst. Al wil ik het dan vooral hebben over de kansen desondanks… In dit kader is het wellicht goed om kort het werkveld te schetsen waar ik mij met zoveel passie voor inzet.

In de afgelopen 10 jaar zijn we als stichting uitgegroeid naar een non-profit organisatie met inmiddels 100 vaste medewerkers en 600 vrijwilligers, en werken we vanuit 15 locaties in Nederland. Onze begroting bedraagt ruim 7 miljoen euro. Dit vraagt maandelijks zo’n 6 honderdduizend euro aan giften uit de markt om tenminste 1.000 mensen per jaar te helpen. Dat is ons doel en daar zijn we voor op aard. Dit zijn mensen die zoeken naar een oplossing voor hun fysieke of geestelijke probleem. Nederland kent ons met name van het plaatsen van een hulphond thuis bij iemand in bijvoorbeeld een rolstoel, met epilepsie of met PTSS. Vaak minder bekend is dat het grootste deel van de mensen die wij helpen, kampt met gedragsproblemen (jongeren) of met een trauma of burn-out (volwassenen). Deze groep bieden wij een individueel programma waarin we inzichten en vaardigheden aanreiken zodat zij de regie op hun eigen leven terug krijgen. In dit programma werken onze therapeuten met hulphonden, paarden en psychotherapeutische elementen.

Onlangs stelde iemand mij de vraag of ik zakelijk gezien vooraf had willen weten dat we met het coronavirus te maken zouden krijgen. Nu heb ik de mening dat de beste manier om een crisis te managen, is om deze te voorkomen. In het geval van corona gaat deze vlieger niet op. Het was er. Ik denk dat het goed is dat ik het niet vooraf wist. Wij zouden als organisatie veel tijd hebben besteed aan het uitwerken van scenario’s en maatregelen waarvan je je kunt afvragen of deze van toegevoegde waarde zouden zijn.

Wat was voor ons de oplossing? Bij Hulphond Nederland zijn we al gewend om probleemoplossend te werken met de mensen die onze hulp vragen. Dit is onze cultuur, zit in ons DNA en maakt ons wendbaar. Wij zijn de enige goede doelenorganisatie in Nederland die donateurs op straat werft in eigen beheer. Dit was voor ons de oplossing, omdat we dit via bureaus te duur vinden en we donateurs direct willen laten bijdragen aan ons doel. Toen het stil werd op straat hebben we binnen 2 dagen een callcenter ingericht. Hieruit wisten onze donateurwervers, veelal studenten, de groei omhoog neer te zetten. Donateurs die eerder hun donatie hadden opgezegd waren bereid ons weer maandelijks te gaan steunen. Inmiddels werven we weer beschermd en veilig op straat en is ons callcenter een niet meer weg te denken activiteit. Het helpt ons door deze coronaperiode nu onze inkomsten vanuit evenementen stilliggen en steun vanuit het bedrijfsleven nog uitdagender is.

20201030 Blog Rudolph Strickwold SchooiersOok de digitalisering van onze organisatie is met een jaar naar voren gehaald, evenals onze e-commerce activiteiten. Zo hebben we De Week van de Schooiers bedacht. Voor één keer mag het: schooien! Een online campagne waarin we 1.4 miljoen trouwe viervoeters en hun baasjes oproepen om in de week van 30 november tijdens het uitlaten of online giften op te halen voor de vakbroeders van de hogere wiskunde, de hulphonden. Het is onze bedoeling om hier een jaarlijks terugkerend evenement van te maken. Op dit moment is onze commercial gesponsord te zien op de RTL zenders en via diverse online media: https://bit.ly/3jaoaV5
Voor deelname, kijk dan even op: www.schooiers.nl

Ik ben er van overtuigd dat wanneer we nog bewuster in oplossingen blijven denken en werken, ons dit nieuwe inzichten en successen zal brengen. Het blijft toch opmerkelijk dat in bijna alle media er met name wordt gediscussieerd over de ernst en de gevolgen van de maatregelen rondom corona, terwijl we het gesprek zouden moeten voeren over hoe het toch kan dat wij ons niet aan de regels kunnen houden en wat er voor nodig is om dat wel voor elkaar te krijgen. Wij zijn namelijk allemaal zelf de oplossing!

 

Rudolph Strickwold

Directeur Marketing en Commercie Hulphond Nederland www.hulphond.nl

Directeur GO GETTERS www.go-get.nl

r.strickwold@hulphond.nl

 

Mocht je geen lid zijn van de SMA en de SMA Weekly met daarin o.a. onze blog willen ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Aanmeldformulier maandelijkse blog

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen