SMA evenementen vallen op door hun inspirerende karakter én de goede programma-inhoud. Commercieel Nederland waardeert dit door enthousiast aan de events deel te nemen. De SMA Executive Beachparty was daar deze zomer geen uitzondering op. Die vond plaats onder prachtige weersomstandigheden in de sfeervolle ambiance van strandtent Breakers (Noordwijk).
De deelnemende CEO’s konden onder meer luisteren naar een keynote van Luc van Bussel, CEO van The Always Be Mobile Company, en een debat tussen Bernard Fransen, voorzitter amateurvoetbal bij de KNVB en Usha Helleman (voorzitter SMA Students) onder de noemer ‘green meets grey’. Tot slot werd ex-voetbalinternational Hans van Breukelen als spreker geïntroduceerd. Hij reikte onder meer de bokaal uit Rob Idink (HP), de nieuwe nummer-1 van de SMA TOP50-lijst. Op deze lijst staan de 50 meest invloedrijke commerciële leiders in Nederland en het was de eerste keer dat de ranking van deze lijst bekend werd gemaakt tijdens de Executive Beachparty.
Hiermee hebben alle grote landelijke SMA-events nu hun eigen spannende verkiezingsstrijd. De jury van dit jaar voor de SMA TOP50-lijst bestond uit: Luc van Bussel, (The Always be Mobile Company), Gerard Ketelaar (Quaestus), Diederik Slob (Nyenrode), Dennis van de Bos (Nexor), Marlous van Grieken (TMG), Petra Claessen en Johan Morsink (beiden SMA). De genomineerden hadden vrijwel allemaal al aan eerdere grote verkiezingen van de SMA deelgenomen, waarbij ze zijn gescreend op commerciële inzet, leiderschap, marktgerichtheid en carrièreontwikkeling.
Nieuwe aanvoerder SMA TOP50-lijst is échte SMA-ambassadeur
De wereld van Rob Idink (Countrymanager HP Nederland) staat al langere tijd flink op zijn kop. Vorig jaar werd hij bij het Sales Event gekozen tot Commercieel Directeur van het jaar en won hij bovendien de Industry Channel Award. Sinds eind augustus mag Rob zich daarnaast de nummer-1 van de SMA TOP50-lijst noemen. SMA-bestuurslid Johan Morsink: “De SMA TOP50 ranking geeft toppers in de zakelijke markt, die aantoonbare successen halen en initiatieven nemen, meer aanzien. De genomineerden doorliepen een streng selectieproces en werden door de jury uit een grote groep tot de finale top-3 benoemd. Rob Idink zal onze doelstelling – meer zichtbaarheid en herkenbaarheid rondom commercieel leiderschap – als geen ander kunnen waarmaken. Hij heeft in het afgelopen jaar met een ambitieuze, klant- én mensgerichte aanpak groot succes behaald voor HP Nederland. Dat is een knappe prestatie.”
“Ongekende passie voor klanten”
Rob Idink kon nauwelijks beseffen dat hij – vóór runners-up Esmée Ficheroux, (directeur Sales en Accountmanagement bij Yacht) én Thiemo van Spellen (commercieel directeur bij Sandd) – de nieuwe nummer-1 van de SMA TOP50-ranking was. Hij droeg direct na de bekendmaking, zijn overwinning op aan zijn volledige team bij HP. Inmiddels is het een maand later en is de boodschap al wat geland. Desgevraagd noemt Rob zijn ongekende passie voor klanten als één van zijn grootste drijfveren. “Het succes van de divisie van HP is deels te verklaren door onze businessvisie op succesvol ondernemen. We hebben een duidelijke stip op de horizon gezet en hebben alles op alles gezet om daarnaar toe te werken. Die focus op de klant, op productinnovatie en op service is samen met goed leiderschap de basis om je te onderscheiden. Je moet je team goed mobiliseren en je medewerkers meenemen op de reis naar succes. Iedereen in een organisatie, van de receptioniste tot de directeur moet daarin bijdragen én zijn of haar eigen verantwoordelijkheid nemen. Bij HP hebben we – in een moeilijke tijd – keuzes durven maken en een organisatie neergezet, die de klant altijd voorop stelt. Ik ben er trots op dat we dat met zijn allen hebben bereikt en HP weer positief op de kaart hebben gezet in Nederland.”