SMA Noord, 12 mei 2016 : Salesmanager in de Keuken bij van der Heide

SMA Logo van der HeideOp 12 mei waren we, met bijna 20 SMA-leden, te gast bij de van der Heide in Kollum.  Dit is een technisch installatiebedrijf, dat gespecialiseerd in bliksembeveiliging, opleidingen, inspecties en kathodische bescherming.  Voordat we overgingen tot de presentaties, was er eerst ruimte om met elkaar te netwerken en van een heerlijk buffet te genieten. Na de opening van Bennie Miedema, bestuurslid van SMA Noord, nam algemeen directeur Chris van Veen het woord. Dit deed hij door ons eerst te laten genieten van een groot aantal schitterende foto’s met blikseminslagen.

 

 

Na deze imposante beelden, ging hij kort in op de plaats van van der Heide binnen de businesslijn Veiligheid van Antea Group . In het vervolg van zijn verhaal, gaf Chris aan dat sales, vanwege o.a. de projecten, niet op een standaard manier werd ingevuld en dat de verschillende businessunits bij van der Heide het allemaal op een andere manier hadden georganiseerd. Een belangrijk woord binnen de gehele organisatie is kwaliteit en dat was volgens hem het beginpunt van veel salestrajecten. Door kwaliteit te leveren in het werkveld, kwamen nieuwe opdrachtgevers op hun pad. In de communicatie werd daarom ook veel aandacht hieraan besteed. Hij gaf wel aan dat men bezig is om de Sales van een meer reactieve rol naar een actieve rol te brengen. Daarnaast werd er volop ingezet op de beweging van traditionele sales naar Social Sales.

 

SMA Noord 12 mei 2016 Salesmanager in de Keuken Bert Kats Wietze ZijlstraNa de woorden van Chris was het de beurt van Bert Kats. Hij is accountmanager binnen de businessunit Bliksembeveiliging. Frits Strating won de prijsvraag, die Bert bij de opening van zijn verhaal aan de groep stelde. Frits zat het dichtst bij het aantal van 300.000 blikseminslagen per jaar. Bert gaf aan dat men regionaal georganiseerd is en elke regio een accountmanager en een commerciële binnendienst is uitgerust. De meeste klanten zijn de installateurs, die grote projecten aannemen, waarbij bliksembeveiliging onderdeel uitmaakt van het bestek. Hierdoor heeft men ook relatief weinig met tenders te maken. Bert gaf eveneens aan dat men binnen van der Heide gebruik maakte van een eigen gemaakt CRM-systeem, VTTS. De laatste tijd zag Bert één grote verandering in het werkveld, namelijk de digitalisering. Hierdoor komt er steeds meer verantwoordelijkheid bij hen te liggen.

 

Als derde spreker was Thealize Roorda aan de beurt. Zij is accountmanager binnen de businessunit Opleiding & Inspecties. Nadat zij de organisatorische inrichting had doorgesproken, gaf zij aan dat binnen haar businessunit wordt ingezet op community-denken. Bij haar klanten komen veel mensen uit de organisatie over de vloer. Iedereen hoort wel iets, wat van belang is om nieuwe kansen te kunnen creëren. Het is dus de kunst om deze informatie op een goede manier op te halen bij iedereen. Vervolgens stond ze met trots stil bij één van haar grootste successen: het binnenhalen van Tennet. Een deal die tot stand is gekomen door doorzettingsvermogen en durf binnen haar businessunit.

 

Na het algemene gedeelte werd de groep in drieën gesplitst, waarbij er in een carrousel een drietal onderwerpen werden behandeld. Chris nam de wijze van sponsering door, waarbij naar voren kwam dat er een degelijk plan aan ten grondslag lag voordat men tot de keuze van Habitat for Humanity. Belangrijk punt hierbij was dat er altijd sprake moet zijn van een win-win-win situatie, waarbij de win van het eigen bedrijf net zo belangrijk is als dat van het goede doel en het goede doel zelf. Bert had onweer 3.0 als onderwerp. Hij liet de SMA-leden op een leuke manier zijn, hoe men een nieuwe dienst heeft ontwikkeld, waarbij klanten via SMS worden geinformeerd of er onweer op komst is. Alle aanwezigen , ontvingen een bericht op hun mobiele telefoon, dat er op 25 kilometer onweer aan zat te komen. Thealize had de Fred-factor, als onderwerp van haar verhaal. Een initiatief binnen de gehele Antea Group, waarbij zij in het landelijk overleg zitting had. Op basis van voorbeelden gaf ze aan dat het de bedoeling is dat medewerkers altijd iets extra’s kunnen doen voor zijn klanten en/of collega’s, waarbij het uitgangspunt is dat iedereen iets kan betekenen én dat succes gebaseerd is op persoonlijk contact.

 

Na de inspirerende sessies van alle drie, nam Bennie nog even het slotwoord, waarbij hij van der Heide bedankte voor de leuke en goed georganiseerde avond. Hij gaf aan dat de bijeenkomst bij hem betreft geslaagd was en dat hij weer stof had tot nadenken. Na deze lovende woorden, was het tijd

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen