Rolf van den Boogaart, accountmanager bij betaald voetbalorganisatie FC Eindhoven, staat deze week centraal in de rubriek “De werkplek van ….” Hij zal hierbij ingaan op de manier waarop zijn (thuis) werkplek is ingericht, hoe hij zijn dagelijkse routine aan de coronacrisis heeft aangepast en op welke manier hij met collega’s en klanten omgaat.
Hoe ziet jouw werkplek eruit?
Sinds de versoepelingen van de coronamaatregelen door het RIVM is het mogelijk om bij ons in het Jan Louwers Stadion, van waaruit wij als commercie werken, om weer 3 à 4 dagen per week te kunnen werken. Daarvoor heb ik voornamelijk vanuit huis aan de keukentafel zitten werken. Voor corona deed ik dat heel af en toe en dan ook alleen maar als het eenvoudig te combineren was met afspraken buiten de deur. Mijn rug heeft het trouwens geweten dat ik thuis moest werken; ik ben daarom erg blij dat ik weer regelmatig op kantoor ben. We hebben namelijk een schitterend bankje aan de keukentafel maar verre van ideaal voor de juiste werkhouding.
Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?
Heel langzaam komen er weer fysieke afspraken in mijn agenda waardoor ik mijn routine van de afgelopen periode langzaam weer los begin te laten. Één van de grootste veranderingen die ik heb doorgevoerd is om rond het middaguur een rondje hard te lopen. Ik vond het erg lekker om op deze manier mijn hoofd te legen en daarmee weer mijn productiviteit voor de middag te stimuleren. Daarnaast heb ik een racefiets aangeschaft zodat ik in de avonduren en weekenden hier gebruik van kan maken. Ik was namelijk gewend om regelmatig naar de sportschool te gaan of actief te zijn op de amateurvoetbalvelden. Dit alles viel natuurlijk in één keer weg, en ik wilde wel blijven sporten.
Op welke manier volgt jij het vakgebied Sales
In de afgelopen tijd heb ik een aantal digitale webinars bijgewoond, zoals een paar commerciële regiosessies van uit de Coöperatie Eerste Divisie. Binnenkort staat er nog eentje in mijn agenda waar ik veel van verwacht, namelijk een webinar met de titel : “Hoe maak je de impact van sport meetbaar op maatschappelijk en commercieel vlak”. Dit heeft veel raakvlakken met mijn dagelijks werk en ik hoop straks veel ervan in de praktijk toe te kunnen passen.
Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s en klanten?
De contacten met mijn collega’s van FC Eindhoven verliep uitsluitend digitaal. We maakten hierbij gebruik van Zoom. Dat was een prima alternatief voor even, maar ik ben iemand die veel waarde hecht aan persoonlijk contact dus mijn voorkeur gaat zeker uit naar het fysieke met elkaar samenwerken. Gelukkig kan dat sinds kort weer. Ik ben juist iemand van het snelle schakelen en ik loop dan op de club snel bij iemand binnen, bespreek dan de zaken waarmee ik vervolgens weer verder kan. Online duurt dit alles net even wat langer.
Tijdens de brandhaard van de coronaperiode hadden we met klanten voornamelijk contact via de telefoon of digitaal via zoom. Dit was voor mij tijdelijk oké, maar ik ben enorm blij met de versoepelingen zodat we weer een rondje langs de velden kunnen doen om een persoonlijk gesprek te voeren. Dit is voor ons als betaald voetbalclub een cruciale periode om alle partners weer een bezoekje te brengen om het sponsorschap te evalueren en vooruit te kijken naar het nieuwe voetbalseizoen.Ik heb ondertussen alweer zoveel fysieke afspraken achter de rug dat ik mijn eerste gesprek na de coronaperiode niet eens meer kan herinneren. Bij elke fysieke ontmoeting wordt de 1,5 meter afstand goed in acht genomen. Geen handen kunnen schudden bij binnenkomst voelt nog steeds ietwat ongemakkelijk.
Wij hebben als betaald voetbalorganisatie natuurlijk de komende periode een extra uitdaging waarbij wij niet uitsluiten dat we de eerste seizoenshelft zonder publiek zullen moeten spelen. Momenteel zijn we een alternatief sponsorprogramma aan het uitwerken mocht dit scenario zich voordoen. We willen rondom de thuiswedstrijden van FC Eindhoven op 3 à 5 locaties bijeenkomen om in kleine groepjes van 25 à 35 sponsoren de thuiswedstrijden live op groot scherm te kunnen zien. Op deze manier faciliteren we alsnog de onderlinge verbinding tussen de sponsoren. Misschien nog wel meer dan rondom een thuiswedstrijd in het stadion ;)!
Welke tip heb jij voor de SMA-leden?
Keep up the good work