Sinds 12 maart werk ik volledig thuis en mag ik niet meer op kantoor of bij mijn klant komen. Ik heb hiervoor een aparte (werk)kamer met een keurig breed bureau, daar kan ik rustig, zonder onderbrekingen, mijn werk verrichten. Deze was ook voor de Corona periode al ingericht als werkkamer, maar ik heb kleine aanpassingen gedaan om minder afleiding te hebben. Voor een betere werkhouding heb ik een laptopstandaard en toetsenbord geregeld. Om niet te afhankelijk van WiFi te zijn heb ik een bekabelde aansluiting gemaakt.
Hoe ziet jouw dagelijkse routine eruit?
In principe hou ik nog steeds hetzelfde ritme aan als voor deze periode. Ik sta dan om 6:00 op, ga eerst rustig de krant lezen (heb daar nu iets langer de tijd voor); om 7:00 douchen en aankleden, trek nog steeds een pak aan; ga om 7:30 naar mijn werk(kamer); tussen 12-13 eet ik een broodje; en rond 17:30 verlaat ik mijn werk(kamer); dan kleed ik me om en ben ik thuis. In het begin ging ik aan het eind van de dag naar buiten om hard te lopen. De laatste tijd is dat er niet meer van gekomen; ik merk dat het online werk wel heel vermoeiend is.
Op welke manier volgt jij jouw vakgebied ?
Ik had me bij het begin van het verplicht thuiswerken voorgenomen om een aantal online trainingen, zoals Azure -, DevOps – en M365 Fundamentals, te volgen. Ik had mij hiervoor aangemeld en deze stonden ook gepland in mijn agenda. Heb tot op heden alleen die van DevOps gedaan en moet nu het examen gaan inplannen. De rest volgt hopelijk nog. Het is nu drukker dan ooit.
Hoe onderhoud jij jouw contacten met collega’s/klanten?
Collega’s kom je natuurlijk nu niet meer spontaan tegen, vandaar dat we virtuele koffiemomentjes hebben ingepland. Dit is dan puur om te horen hoe het met elkaar gaat en over andere zaken, welke serie volg jij op Netflix, dan over het werk met elkaar te praten.
Alle klantafspraken verlopen op dit moment via Teams en ik moet zeggen dat het best goed gaat. Naast de normale governance afspraken ging het in het begin voornamelijk over hoe wij hen konden helpen met het regelen van thuiswerken van hun eigen mensen, zoals het beschikbaar maken voor iedereen van Microsoft Teams en het verstrekken van conference cards en vergadernummers. Tevens hebben we hen geholpen hoe ze nu moeten omgaan met het thuiswerken (klik hier voor deze tips). Nu gaan de gesprekken over de impact van het thuiswerken op de huidige dienstverlening en over de situatie als we straks weer naar kantoor mogen. Hierbij komt uiteraard ook de financiële impact van de huidige situatie aan de orde.
Wat ik wel merk dat lastig gaat is het losse, spontane contact, aangezien ik gewend was om veel bij de klant op de vloer te lopen en ik kwam daardoor regelmatig mijn contactpersonen tegen.
Welke tip heb jij voor de SMA-leden?
Als je thuis moet werken, zorg dat er een duidelijk verschil is tussen thuis en werk. Neem gewoon af en toe een vrije dag. Vergeet het spontane contact niet. Vraag aan je klant hoe zijn/haar wereld is veranderd en deel je ervaringen.