Tips Digitaal Presenteren

20200506 Marco Pesch Tips Digitaal presenterenIk sprak een vriendin laatst. Zij werkt vanuit huis. We videobelde met onze telefoon, en ondertussen probeert ze via haar laptop op het bedrijfsnetwerk te komen. Dat lukt niet. Kind 1 roept: “Marco! Kijk!”, en kind 2 begint luid te hoesten op de achtergrond. De camera draait mee. Ik zie dat kind 3 een soepstengel met links krijgt en dat bij kind 4 verderop de luier word verschoond. Door haar vrouw, die een Webinar probeert te volgen met de microfoon en camera op mute. Ik zat laatst ook in een Webinar, en vroeg me af waarom zoveel camera’s op zwart stonden. Dé grootste valkuil die ik op dit moment zie, rondom digitaal presenteren in coronatijden is: er is geen échte verbinding. Van spreker naar publiek, van deelnemer naar deelnemer en van publiek naar spreker. En dat is funest. Want zo werken we verveling en afleiding in de hand. En dat zorgt ervoor, dat niemand, maar dan ook niemand oplet of je boodschap onthoudt. Daarom, 3 concrete tips wat wél werkt.

 

TIP 1 – Maak het simpel, en dan nog simpeler

 

Door tot de kern komen. Ik hoef je niet te vertellen over de huidige concentratiespanne van de gemiddelde Zoomer/ Teamer, Facetimer. Dus maak de informatie die je te vertellen hebt simpel, kernachtig. Wat wil je nu eigenlijk écht dat de ander onthoudt? En daarbij, 1 onderwerp per digitale presentatie. Liever 3 korte digitale presentaties, ipv 1 lange met veel informatie. Zo haakt de ander aan, en komt deze in actie.

 

TIP 2 – Maak een zogaanwehetdoen-lijstje

 

Structuur is belangrijk deze dagen. Vraag maar aan de thuiswerkende ouders. Echte helden sturen, naast de agenda, een zogaanwehetdoen-lijstje mee. En herhalen dit bij de introductie. “Ik zet iedereen nu op mute. Dan vertel ik in 10 minuten hoe we ervoor staan. In de tussentijd kun je vragen stellen in de chat. Tijdens de Q&A, kies ik vragen uit, geef ik je de beurt en unmute ik je.”

 

TIP 3 – Complimenteer jezelf

 

We krijgen niet meer de non-verbale bevestiging van de ander, die we normaliter feilloos opvangen. We raken hierdoor (vaak onbewust) onzeker, met alle rare gevolgen van dien. Daarom, bevestig jezelf met een compliment. Het zorgt echt voor meer rust en zelfvertrouwen. Zo prijkt op mijn laptopscherm de post-it met: “Lekker bezig!”. Een solo of digitale high-five doet ook wonderen.

Het speelveld van spreken in het openbaar is de afgelopen weken flink veranderd. Maar nog steeds gelden de ijzersterke spreekregels:

  1. Vertel me een passend verhaal, zodat ik aanhaak
  2. Vertel me een pakkend verhaal, zodat ik aangehaakt blijf
  3. Vertel me een eigen verhaal, zodat ik het onthoud en in actie kom

En spreken in het openbaar is nog steeds onze expertise, ook nu bijna alle presentaties online gaan. Daarom deze tips, omdat wij comfortzonevergroters zijn.

Wil je meer tips ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van HAPPY GOOD TALK. Klik hier.

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen