Verslag SMA Beach Party 2013

“Wat een gedreven ondernemerschap hebben we in Nederland,” aldus SMA-directeur Petra Claessen. Petra doelt in dit geval op de SMA Executive Beachparty, die deze zomer plaatsvond in Breakers, de strandtent van Grand Hotel Huis ter Duin en waar de nieuwe ranking van de SMA TOP50-lijst bekend werd gemaakt. HP-topman Rob Idink mocht de titel, de bokaal én de eer mee naar huis nemen. Maar evenzo refereert ze aan de vele activiteiten en bijeenkomsten die in het hele land door veelal de regionale besturen van de SMA worden georganiseerd. “Ik ben er trots op directeur te zijn van deze beroepsvereniging, waar salesprofessionals samen de weg naar commercieel succes bewandelen.”

Er zijn jaarlijks ruim 50 SMA-bijeenkomsten, verspreid over het land en georganiseerd voor verschillende doelgroepen in het salesvak. Petra: “Het aantal activiteiten zal nog verder toenemen, want sinds kort hebben we ook een regionaal bestuur in het Westen van ons land en hebben de overige regio’s – Zuid, Noord, Oost en Midden – hun effectiviteit en bestaansrecht ruimschoots 20130829 SMA Beach Party Johan Morsink Bernard Fransenbewezen. De hoogtepunten in het verenigingsjaar zijn de grootschalige bijeenkomsten, die ieder hun eigen verkiezing hebben. De uitreiking van de Piet Heyn Awards vindt in november plaats op het ss Rotterdam en bij het grootschalige Sales Event (februari) in Huis ter Duin worden de Commercieel Directeur, de Senior Sales Professional en de Young Professional van het jaar gekozen. De SMA Executive Beachparty, die jaarlijks in juli of augustus plaatsvindt, heeft nu haar eigen topic: de ranking van de SMA TOP50-lijst, waar de 50 meest invloedrijke commerciële leiders in Nederland bekend worden gemaakt. Deze leiders moeten, naast commercieel leiderschap en succes, maatschappelijk breed geïnteresseerd zijn én verwantschap hebben met de SMA. Rob Idink voldoet in alle opzichten aan deze criteria. Hij is een visionair die invloed op de markt heeft en een echte SMA ambassadeur.” Naast de verkiezingen stonden bij de SMA Executive Beachparty ook inspirerende keynotes centraal. “Er wordt goed bewaakt dat het inhoudelijke programma én het sociale deel van een avond optimaal in balans is. Er is rondom zo’n event de nodige publiciteit en die moet recht doen aan de uitstraling van sales: dynamisch en uitdagend. We waren dan ook zeer blij met de aanwezigheid van Bernard Fransen en Usha Helleman, die een interessant debat voerden.”

 

Nieuwe aanvoerder SMA TOP50, is échte SMA-ambassadeur

 

De wereld van Rob Idink Country Manager Printing & Personal Systems (PPS) voor HP Nederland) staat al langere tijd flink op zijn kop. Vorig jaar werd hij bij het Sales Event gekozen tot Commercieel Directeur van het jaar en won hij bovendien de Industry Channel Award. Sinds eind augustus mag Rob zich daarnaast de nummer-1 van de SMA TOP50-lijst noemen.

SMA-bestuurslid Johan Morsink: “De SMA TOP50 ranking geeft toppers in de zakelijke markt, die aantoonbare successen halen en 20130829 SMA Beach Party Hans van Breukelen winnaar Rob Idinkinitiatieven nemen, meer aanzien. De genomineerden doorliepen een streng selectieproces en werden door de jury uit een grote groep tot de finale top-3 benoemd. Rob Idink zal onze doelstelling – meer zichtbaarheid en herkenbaarheid rondom commercieel leiderschap – als geen ander kunnen waarmaken. Hij heeft in het afgelopen jaar met een ambitieuze, klant- én mensgerichte aanpak groot succes behaald voor HP Nederland. Dat is een knappe prestatie.”

Rob Idink kon nauwelijks beseffen dat hij – vóór runners-up Esmée Ficheroux, (directeur Sales en Accountmanagement bij Yacht) én Thiemo van Spellen (commercieel directeur bij Sandd) – de nieuwe nummer-1 van de SMA TOP50-ranking was. Hij droeg direct na de bekendmaking, zijn overwinning op aan zijn volledige team bij HP. Inmiddels is het een maand later en is de boodschap al wat geland. Desgevraagd noemt Rob zijn ongekende passie voor klanten als één van zijn grootste drijfveren. “In het afgelopen jaar leidde ik succesvol de integratie van de computing en printing divisies in de nieuwe PPS organisatie, vanuit de focus op blijvende aandacht voor klanten en partners. Het succes is deels te verklaren door onze businessvisie op succesvol ondernemen. We hebben een duidelijke stip op de horizon gezet en hebben alles op alles gezet om daarnaar toe te werken. Die focus op de klant, op productinnovatie en op service is samen met goed leiderschap de basis om je te onderscheiden. Je moet je team goed mobiliseren en je medewerkers meenemen op de reis naar succes. Iedereen in een organisatie,van de receptioniste tot de directeur moet daarin bijdragen én zijn of haar eigen verantwoordelijkheid nemen. Bij HP hebben we – in een moeilijke tijd – keuzes durven maken en een organisatie neergezet, die de klant altijd voorop stelt. Ik ben er trots op dat we dat met zijn allen hebben bereikt en HP weer positief op de kaart hebben gezet in Nederland.”

Lijst SMA TOP-50, jaargang 2013

 

De totale lijst van 2013, met daarin de volledige top-50, is op onze site te vinden. Van de SMA Executive Beach Party is een uitgebreide overzicht met foto’s beschikbaar.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen

Yoran Boshart

Accountmanager

“Als cultuurkameleon maak je het verschil”

Meer lezen