Op 15 juni 2016, waren we te gast bij de winnaar van de verkiezingen van de Senior Sales Professional, Jonathan Kruisselbrink. Hij werkt als International Key Accountmanager Parcel & Postal bij Vanderlande. Dit is een internationaal opererende Nederlandse onderneming die transportsystemen voor interne logistiek levert. De hoofdvestiging bevindt zich in het Noord-Brabantse Veghel, waar we met meer dan 30 personen te gast waren. Voordat Jonathan aan zijn verhaal begon, werd het nuttige met het aangename gecombineerd, namelijk netwerken onder een goed verzorgde broodjesbuffet. Met name voor de nieuwe mensen, was dit een goed moment om nieuwe contacten te leggen met bestaande SMA -leden.
Na het welkomst woord, begon de presentatie met een mooi gemaakt bedrijfsfilm over vanderlande. Hierdoor was het iedereen direct duidelijk wat voor, het in 1949 begonnen, bedrijf het betrof, mochten de aanwezigen dit nog niet weten. Vervolgens werden er een paar indrukwekkende cijfers getoond, van deze wereld markt leider. Op 600 vliegvelden (met daarin de top-14), worden 8,8 miljoen koffers/pakketten per dag afgehandeld. Dagelijks worden er wereldwijd 20 miljoen pakketten verwerkt in sorteercentra met hun dienstverlening. Tevens zijn de 12 grootste Europese E-commerce partijen, klant bij Vanderlande. In al deze gevallen leveren ze innovatieve handelingsystemen met intelligente software. In totaal werken er 3800 mensen bij dit Nederlandse bedrijf, wat oorspronkelijk begonnen is als machinefabriek.
Vervolgens stond Jonathan stil bij het mission statement van het bedrijf, hetgeen gezien het internationale karakter van het bedrijf natuurlijk in het Engels was : “We improve the competitiveness of our customers through value-added material handling solutions”. Dit internationale gezicht kwam daarna zeer duidelijk aan bod, toen hij aangaf dat men een vestiging heeft in 30 landen, maar in 105 verschillende landen hun klanten zitten. Het volgende deel van de presentatie, stond in het teken van de hoge ambitie van het bedrijf, waarbij men eigenlijk met 60% wil groeien in 2020. Jonathan gaf hierbij aan in welke segmenten en markten, die focus hadden de komende jaren. Een ander belangrijke component in deze groeistrategie is het steeds groter wordende belang van IT in hun dienstverlening, waardoor de supply chain steeds verder wordt geoptimaliseerd.