Het Deltion College in Zwolle was het decor voor het Regionaal Sales Event voor Noord Nederland. In de grote aula trapte SMA-Directeur Eiso Bleeker de bijeenkomst af. In de opening interviewde hij de directeur van deze onderwijsinstelling over de belangrijke rol die sales inneemt in hun onderwijsprogramma en waarom ze het belangrijk vonden om de opleiding tot junior accountmanager door de SMA te laten accrediteren. Tevens gingen ze dieper in op de rol van voorzitter van Jan-Ernst bij de stuurgroep Topcentrum E-commerce in Zwolle. En wat dit voor de regio Zwolle betekent. Daarna kwam SMA-Noord bestuurslid Wouter van Duren op het podium. Met hem keek Eiso terug op het traject voor de verkiezing van de Young Sales Professional van Noord Nederland. En welk traject de kandidaten ondertussen hadden afgelegd om op het podium te mogen verschijnen. Net als bij de verkiezing in het zuiden heeft SMA Noord gekozen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Dit betekent dat er twee kandidaten zullen strijden voor de titel.
Het was Roy Coomans van het Groningse familiebedrijf NNZ die de spits afbeet. In vijf minuten nam deze bourgondische Brabander de zaal mee in zijn verhaal over zijn dagelijkse werkzaamheden als accountmanager Industrie. Hierbij was uiteraard ook de nodige aandacht voor zijn salesmotto: “Ken je klant door en door en zorg ervoor dat de klant jouw kent. “ Na vijf minuten en een kort interview zat het er voor Roy op. Daarna was het de beurt aan Annelies Oldejans van het Heerenveense internetbedrijf TRES. Deze consultant stond uiteraard ook stil bij haar salesmotto in de pitch : “Wees authentiek, dat zorgt voor vertrouwen in jou en dus in wat je verteld.” Daarna was het aan het publiek om haar stem uit te brengen. Hier kwam Annelies als winnaar uit de bus. De jury trok zich vervolgens terug om deze uitslag te verwerken in de eerdere uitkomst van de gesprekken die ze reeds met de kandidaten hadden gevoerd.
Alle aanwezigen gingen vervolgens met elkaar aan de slag met de netwerk-bingo waarbij het het doel was om aan de hand van een woord te achterhalen welke persoon hierbij hoorde. Zodra elk woord was ingevuld, was het bingo. Helaas lukte het niemand dit keer om de kaart gevuld te krijgen. Na dit interactieve gedeelte was het tijd voor de spreker van de middag. Eiso Bleeker ging op het podium in gesprek met Sander Bennink, Commercieel Directeur van het Staphorster bedrijf Payned. Een payroll bedrijf dat de switch heeft kunnen maken van koude acquisitie naar een inbound marketing en sales strategie. Het lukt hem ondertussen om 70% van de nieuwe klanten op deze manier aan zich te binden. Tijdens het gesprek geeft Sander inzicht op de manier waarop hij dit voor elkaar heeft weten te krijgen. En wat zijn uitdagingen zijn om social media hierbij in te zetten. Zijn tip aan de zaal was: “Content is King”. Onlangs is Sander over dit onderwerp te gast geweest in de SMA Online Talk. Het gehele interview is terug te vinden op ons YouTube-kanaal.
Op het einde van de bijeenkomst vroeg Eiso juryvoorzitter Wendy Freriks op het podium en hij vroeg haar de twee juryrapporten voor te lezen. Over Roy zei ze o.a. : Je valt op in jouw markt als jonge creatieve Account Manager en weet de brug te slaan tussen generaties in de van oudsher traditionele industrie waarin jij werkzaam bent. Jouw journalistieke achtergrond maakt je beschouwend waarbij je goed kunt luisteren. Daarbij ben jij een gesprekspartner die meer de focus heeft op klantkennis dan op inhoudelijke kennis. Door die klantkennis ben jij in staat het vertrouwen te winnen en kom je tot creatievere oplossingen. Wij kunnen ons voorstellen dat je door je klantkennis een hoge gunfactor hebt. Je blijft rustig, blijft het overzicht houden en lost het altijd op voor je klant.
Annelies kreeg o.a. de volgende woorden te horen: “Je sprankelende energie en puurheid maakten indruk en zorgden ervoor dat wij direct verbinding met je voelden. Je wist ons te raken door jezelf te laten zien. Onderscheidend, eerlijk, duidelijk en helder over verwachtingen. Wij kunnen ons voorstellen dat jouw klanten en je collega’s direct vertrouwen hebben dat het bij jou altijd goed komt. Je regelt het gewoon. En daarbij help je zelfs je klant om bij zijn interne stakeholders de handen op elkaar te krijgen. En als een deal verloren lijkt dan is dat voor jou geen verloren deal maar ga je met een aangepaste route opnieuw aan de slag. Dat getuigt van doorzettingsvermogen en creativiteit.”
Wendy liet vervolgens de kandidaten niet langer in spanning en gaf aan dat Annelies de Young Sales Professional van Noord-Nederland was geworden. En dat ze hiermee onderdeel blijft van de landelijke verkiezingen. Voor Roy is de reis nog niet gedaan. Hij maakt nog een kans op de landelijke halve finale. Hij moet wel eerst afrekenen met de nummers twee uit de andere regio’s.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn.
Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.