Salesmotto Manon van Valenberg

“Vrijheid, vertrouwen en verbinding”

Zij is werkzaam bij softwareleverancier Infoland en stuurt zowel het New Business Team als het Customer Succes Management Team aan. Zij is faciliterend aan haar team zodat hen niets in de weg staat om commercieel succesvol te zijn. Op dit moment zit ze met haar teams in een commerciële transitie waarbij de verkoop van diensten, naast software, een steeds grotere rol gaat spelen.

In Manons ogen is consultative selling hieraan onlosmakelijk verbonden: “Ik vind het belangrijk dat de mensen in mijn team bijna letterlijk naast de klant gaan zitten om te kijken waar deze het beste mee geholpen is en of wij de juiste partij voor ze zijn om hun probleem op te lossen. Het is de uitdaging om door te blijven vragen om zo de achterliggende uitdaging te ontdekken. Onze software raakt regelmatig aan een latente behoefte waarvan klanten zich niet bewust zijn dat ze deze hebben. Ik besef mij dat deze aanpak een bepaald type verkoper vraagt, waardoor ik bij het aannemen van mensen goed oplet of de juiste match er is. Wat helpt is dat wij binnen Infoland niet werken met persoonlijke bonussen. Wij zijn van mening dat iedereen bijdraagt aan het resultaat. We zien daardoor dat mensen met een bij ons passend DNA bij ons solliciteren. We hebben deze aanpak doorgetrokken richting het belbureau dat voor ons zorgt voor nieuwe leads. Deze werken eveneens op basis van een aanpak waarbij consultative selling centraal staat. Wij vinden de kwaliteit van leads belangrijker dan de kwantiteit.”

Manon heeft een marketingachtergrond en merkt dat dit in haar huidige rol de nodige profijt oplevert. Ze vertelt: “Ik heb in het verleden een Master in Marketing Management afgerond, hetgeen mij goed van pas kwam toen ik een aantal jaren later in de rol van commercieel marketeer bij Infoland terechtkwam. Ik stond in deze rol in nauw contact met de voorkant van de organisatie. Daar merkte ik dat ik het leuk vond om direct invloed te kunnen hebben op zaken als bijvoorbeeld productontwikkeling. Ik heb daarom de stap naar de voorkant van onze organisatiegemaakt. Doordatonder andere leadnurturing bij ons onderdeel is van onze New Business-aanpak, merk ik dat mijn marketingkennis zeker bijdraagt aan de kwaliteit van onze leads.“

Manon vindt het belangrijk dat mensen in haar team zich blijven ontwikkelen. Ze geeft ze de nodige ruimte om te experimenteren: “Het leuke is dat mijn manier van werken nauw aansluit bij de manier van Infoland. Wij willen graag net iets anders zijn dan de concurrenten, waardoor ik mijn mensen stimuleer om die verrassende stap te zetten. Wij nemen daarbij de nodige risico’s om innovatief te zijn. In mijn optiek zijn wij hierdoor wendbaar en kunnen we de klant verrassen. Het fijne is dat dit ook de kenmerken zijn van Infoland, waardoor ik mij hier echt als een vis in het water voel en waardoor er veel ruimte is voor frisse ideeën. Momenteel onderscheiden we ons met onze Infoland community waarop veel van onze klanten actief zijn. Het leuke daarvan is dat klanten onderling met elkaar ideeën delen. Wij hebben voornamelijk een rol als moderator. Bij Infoland vinden we het belangrijk om een voorsprong te blijven houden endus zijn nieuwe ideeën altijd welkom. Vandaar dat ik mijn team stimuleer om af en toe de gebaande paden te verlaten.”

Om haar team op de juiste manier te faciliteren werkt Manon met de drie V’s: Vrijheid, vertrouwen en verbinding: “Ik geef veel vrijheid aan mijn team dat gebaseerd is op vertrouwen in iemands kennis en kunde. Om hier de juiste invulling aan te geven is het krijgen van verbinding met mijn mensen een cruciale randvoorwaarde. Het zijn weliswaar salesprofessionals die ik aanstuur en zichzelf prima kunnen redden, maar ik merk wel dat de meesten de behoefte hebben aan verbinding met het team en met de organisatie. Hier zie ik voor mezelf een belangrijke rol weggelegd. Ik ben geen meewerkend voorman en sta daardoor verder van het commerciële proces af. Dit heeft als voordeel dat ik niet op microniveau aan het managen ben. Ik kijk daardoor op een andere manier naar processen en resultaten. Ik rij met een glimlach naar huis als ik merk dat mijn teamleden lekker hun ding aan het doen zijn en dat we mooie gesprekken met klanten hebben om ze een stap verder te helpen. Daar kan ik echt van genieten.”

Dit is het Salesmotto van Manon van Valenberg van Infoland. Een leverancier van software voor kwaliteits- en risicomanagement waarmee zij organisaties beter laten presteren. Tevens levert Infoland diensten zoals consultancy om hun klanten op dit gebied te ontzorgen.

Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen