“Als Business Development Manager bij Trans.eu hou ik me bezig met het uitrollen van de Private Freight Exchange bij grote paneuropees opererende bedrijven met meerdere vestigingen. Hoewel er een aantal concurrenten zijn op het gebied van de publieke vrachtbeurs, bied Trans.eu iets unieks met de privé vrachtbeurs.
“Transport is van nature een branche waarin moet worden samengewerkt, maar de weg-transport-industrie is nog steeds erg op zichzelf gesteld en erg low-tech. Het vinden van een vervoerder voor je vracht gebeurt nu nog traditioneel per telefoon of e-mail, dat kan efficiënter. Het concept van een prive vrachtbeurs resoneert daarom enorm in de markt. Via ons platform stellen wij onze klanten in staat om op een laagdrempelige en efficiënte manier capaciteit te vinden binnen de groep van vervoerders die ze al kennen.”
Ondanks alle digitalisering blijft de menselijke component een belangrijk onderdeel van het vak. “Mijn salesmotto is: mensen doen zaken met mensen. Zeker in transport is het nog elke dag aan de orde dat mensen met elkaar moeten bellen om het een en ander af te stemmen. We proberen dan wel de ouderwetse manier van elkaar bereiken te moderniseren, maar geen enkel digitaliseringsproject kan ooit de menselijk factor vervangen. Ons product maakt het wel efficiënter en makkelijker voor onze klanten om relevante partners te kunnen bereiken.
“Mijn potentiële klanten bereik ik ook nog steeds via de telefoon. Mijn netwerk is dan ook echt enorm belangrijk om nieuwe klanten te kunnen vinden en ik investeer daar veel in. In elke markt en elke industrie zijn het uiteindelijk nog steeds mensen die zaken doen met mensen, hoe digitaal je het allemaal ook wil maken.
Zowel de publieke als de privé vrachtbeurs bieden veel toegevoegde waarde voor de klanten van Trans.eu. “Dat geeft mij ook echt de meeste energie. Netwerken en het benaderen van potentiële klanten vind ik het allerleukste. Ik krijg er een kick van om een oplossing te kunnen bieden voor een probleem waarvan ze niet eens wisten dat ze het hadden. Ons product kan soms best ingewikkeld zijn. We zetten geen kant en klaar product in, het is een organisch iets dat altijd in ontwikkeling is en dat elke keer ook weer toegespitst is op het verbeteren van het specifieke process van onze klant.
“Ook daarom is de menselijke component zo belangrijk. We bespreken per klant hoe we meer efficiëntie kunnen bereiken binnen hun bestaande werkprocessen. Ik vertegenwoordig het bedrijf extern en vertegenwoordig de opdrachtgever intern. Dus zowel intern als extern moet ik goed weten wat wel en niet kan. Mensen moeten mij vertrouwen, ik realiseer mij immers dat ik de regisseur van elke potentiële samenwerking ben.
“Je kunt pas iets echt goed verkopen als je je product en de mogelijkheden daarvan goed kent, en overtuigd bent van de toegevoegde waarde ervan. Als je met de juiste mensen aan tafel zit, kan je heel snel doorgronden wat je kunt brengen. Daarom, weet met wie je praat binnen een organisatie, pas je gesprek daar op aan. De IT manager heeft geen interesse in het financiële plaatje van jouw product, maar wel hoe een eventuele integratie kan en hoe dat beveiligd is. Haal bij elke meeting de juiste interne personen erbij, stel duidelijke agenda’s op en manage de verwachtingen, zowel intern als extern. Eindig nooit een meeting zonder een vervolg te plannen. Hoe digitaal we ook werken, sales is en blijft mensenwerk.”
Dit is het salesmotto van Oliver Rebollo, Business Development Manager voor West Europa bij Trans.eu. Trans.eu is van origine een publieke vrachtbeurs, opgericht in Polen en marktleider in Oost Europa, die de samenwerking faciliteert tussen 25.000+ vervoerders, 6000+ expediteurs en 9000+ verladers.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.