Salesmotto Roy Coomans

Accountmanager Industrie

NNZ

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Roy vertelt over zijn rol bij NNZ: “Als Accountmanager Industrie beheer ik de relatie met onze bestaande klanten en ben ik verantwoordelijk voor new business. Dat laatste is de laatste jaren sterk veranderd. De tijd van langsgaan voor een kopje koffie, de catalogus op tafel gooien en wachten op de order is passé. Dat kost iedereen alleen maar kostbare tijd.”

“Sales is veel dynamischer geworden dan dat. Je diensten of producten moeten het werk van je klant beter of makkelijker maken: je moet toegevoegde waarde kunnen bieden. Wij doen veel vooronderzoek om te bepalen hoe we dat kunnen doen. Zo brengen we bijvoorbeeld marktontwikkeling en productontwikkeling samen door nieuwe producten te ontwikkelen die aansluiten op de veranderende behoeften van onze klanten.

“De meeste van de bedrijven waar wij mee samenwerken hebben uniek ontworpen werkprocessen en de verpakkingsbehoeftes zijn daarom ook voor iedereen uniek. Dat maakt mijn functie ontzettend interessant en veelzijdig. Van kleine bedrijven tot grote multinationals, ik kom bij ontzettend veel verschillende bedrijven over de vloer. De oplossingen zijn altijd op maat gemaakt. Die veelzijdigheid vind ik super.”

Kennis is Roy’s belangrijkste wapen in de beoefening van sales. “Mijn motto is: ‘Ken je klant  door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent’. Het begint allemaal bij kennis. Je moet weten wat er speelt bij je klanten en tegelijkertijd moeten ze jou ook kennen; je bouwt een vertrouwensband op. Je vormt je een beeld van wat er bij het bedrijf speelt en hoe je daar het beste op kunt inspelen om een passende verpakkingsoplossing te leveren. Technische kennis van onze producten is belangrijk, maar nog veel belangrijker is het kennen van de klant en de markt.”

“Verpakkingen zijn in feite een essentieel onderdeel in het productieproces. Zeker in de industrie zitten veel productiebedrijven waar iets gemaakt wordt. Ik wil weten hoe dat proces er uit ziet en uiteindelijk wil ik natuurlijk dat onze verpakkingen toegevoegde waarde gaan leveren.”

Met een achtergrond in de journalistiek heeft Roy belangrijke vaardigheden opgedaan die goed passen bij zijn salesmotto. “Ik ben nieuwsgierig aangelegd en communicatief sterk. Uiteindelijk bleek toch te commercieel om een goede journalist te zijn. Tijdens een stage bij een mediacommunicatiebureau werd het saleszaadje geplant toen ik advertentieruimte in bedrijfsmagazines ging verkopen. Dat werd best een succes– klanten leken wel een zwak voor me te hebben. Daarom heb ik de overstap gemaakt naar sales, maar de nieuwsgierigheid blijft bestaan. Ik verdiep me graag in de persoon die ik tegenover me heb. Anderzijds moet je zorgen dat je klant jou ook kent. Elkaar vertrouwen is key. Die wisselwerking versterkt je band. Ik vergelijk het wel eens met een liefdesrelatie: die moet ook van twee kanten komen.”

Sales komt ook met de nodige uitdagingen. Over de grootste commerciële uitdaging die hij persoonlijk ervaart, vertelt Roy: “We hebben een hectische periode achter de rug waarbij we klanten zo goed mogelijk moesten bedienen gedurende de coronacrisis, arbeidsmarktkrapte en schaarsheid van goederen, veelal vanuit het verre oosten. Dit hebben we als NNZ goed gedaan. Nu is de rust enigszins teruggekeerd en kunnen we weer uitbreiden. We moeten kijken op welke markt we de meeste waarde kunnen toevoegen. Ook daarin blijft mijn salesmotto mij dienen: ik moet mijn klanten, ook de prospects, door en door kennen om de best passende oplossingen te kunnen bieden nu en in de toekomst.”

Dit is het salesmotto van Roy Coomans, Accountmanager Industrie bij Royal NNZ BV. NNZ is een van origine Gronings verpakkingsbedrijf dat de afgelopen 100 jaar is uitgegroeid tot multinational en met vestigingen in 18 landen verpakkingsoplossingen biedt voor klanten in de AGF-branche en de industrie.Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen