SMA Directeur Eiso Bleeker heeft elke week een online interview met professionals uit het commerciële werkveld waarbij er gesproken word over verschillende trends en ontwikkelingen op het gebied van commercie. Hierbij wordt er o.a. dieper in gegaan op de steeds verdere integratie van Sales en Marketing maar ook over de rol die data speelt in het commerciële proces. Ter afsluiting van elk interview volgt er nog een tip aan de kijkers die direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk.
Daarnaast gaat hij in gesprek met een aantal auteurs die boeken hebben geschreven op het gebied van commercie maar ook met experts op bepaalde thema’s zoals Social Selling, Content Marketing en Data Driven Sales.
Klik hier voor de interviews van 2022, klik hier voor de interviews van 2021. En hier voor de interviews van 2020.
In deze SMA Online Talk gaat SMA Directeur Eiso Bleeker in gesprek met Philip Berlijn. Hij is Chief Commercial Officer bij Koninklijke Keune Haircosmetics. Een leverancier die sinds 100 jaar producten en diensten levert aan de kapper om deze te ontzorgen. In hun model is de relatie belangrijk vandaar dat men een grote salesforce heeft om de kappers te bezoeken. We hebben met hem gesproken over de samenwerking tussen sales en marketing op de manier waarop hij dit heeft ingericht. Hierbij is een webshop tot stand gekomen waarbij de kapsalons meedelen in de opbrengsten. Zijn tip is : Blijf je omringen met mensen die kritisch zijn en je de juiste feedback kunnen geven.”
In deze SMA Online Talk gaat SMA Directeur Eiso Bleeker in gesprek met Stanley Alards. Stanley is Area Lead Verzekeren bij Zorgverzekeraar Menzis. In ons gesprek zijn we in gegaan over hun aanpak richting de zakelijke markt en de manier waarop ze deze bedienen en de manier waarop ze hier gebruik maken van data. Daarnaast hebben we langer stil gestaan bij de rol van tenders en op welke manier ze hier mee omgaan. Tevens is gesproken over de relatie tussen zorginkoop en commercie. Zijn tip is: “Leer van andere branches”. Belangrijk hierbij is er echt voor open te staan zonder direct het predicaat past niet bij ons erop te plakken.
In deze SMA Online Talk gaat SMA Directeur Eiso Bleeker in gesprek met Jessica van der Waal. Jessica is Commercieel Directeur bij ANP Business. Dit is de commerciële tak van het ANP en zijn actief op de zakelijke markt. We hebben het o.a. gehad over de dunne scheidslijn tussen commercie en de redactie zodat de objectiviteit gewaarborgd blijft. Daarnaast hebben we gesproken over hun enorme diversiteiten aan producten/diensten en op welke manier de commerciële mensen daar in haar organisatie mee omgaan. Haar tip is : “Heb geduld en neem de mensen in jouw organisatie mee in jouw reis”.
In deze SMA Online Talk gaat SMA Directeur Eiso Bleeker in gesprek met Christaan Boer. Hij is Chief Commercial Officer bij Bergman Clinics. We zijn met hem in gesprek gegaan over commercie in de zorg en de manier waarop men dit heeft ingevuld. Het ontzorgen van de digitale klant is hun onderscheidend vermogen ten opzichte van andere zorgaanbieders. Daarnaast zijn we dieper in gegaan op hun relatie met de zorgverzekeraars en op welke manier zij deze groep commercieel bedienen. En wat er dan gevraagd wordt van een relatiemanager in deze rol. Zijn tip is : wees kritisch bij jouw huisarts en vraag door waarom hij je doorverwijst naar deze zorgaanbieder. Daarnaast gaf hij het commerciële advies: “Durf groot te dromen en stel daarbij de klant centraal. Focus maakt het verschil.”
In deze SMA Online Talk gaat SMA Directeur Eiso Bleeker in gesprek met Henk Bloemers. Henk is commercieel manager bij Betaald Voetbal Organisatie De Graafschap en is daar verantwoordelijke voor de zakelijke kant/sponsoring. In ons gesprek zijn we in gegaan op de manier waarop men ervoor zorgt dat men de huidige sponsoren aan zich blijft binden. Aandacht is hierbij het toverwoord. Hiernaast zorgen ze ervoor dat deze mensen elkaar online goed kunnen vinden. Zijn tip is : “Aandacht is tegenwoordig een wettige betaalmiddel.”
In deze SMA Online Talk gaat SMA Directeur Eiso Bleeker in gesprek met Bandi Vaczi. Hij is manager Sales & Marketing bij Bakkerij Nollen. Een 101-jaar oude ambachtelijke bakkerij uit het Oosten van het land die ook levert aan derde kanalen zoals supermarketen. In ons gesprek gaat hij dieper in op de commerciële transitie waarin het bedrijf momenteel zit. Data speelt daarbij een steeds belangrijkere rol. In zijn optiek gaat er steeds meer verkocht gaan worden vanuit een marketing optiek. Zijn tip is : “Investeer in persoonlijke ontwikkeling.” Hij vindt het belangrijk dat zijn mensen in balans zijn en de juiste rust hebben.
In deze SMA Online Talk gaat Eiso Bleeker in gesprek met Saskia Veldhuis-Eichelsheim. Zij is Head of Sales bij Infolearn Benelux. Een softwarebedrijf dat een eigen gebouwde oplossing biedt voor het leren en ontwikkelen van medewerkers hetgeen ze samen met klanten verder ontwikkelen. We hebben met haar stil gestaan bij de manier waarbij het hun als klein bedrijf lukt om de nodige impact te maken. En hoe ze vervolgens deze groei in goede banen weet te leiden. Het houden van focus is hierbij belangrijk. Haar tip is : “Loslaten is een andere vorm van vasthouden”.
In deze SMA Online Talk gaat Eiso Bleeker in gesprek met Sebastiaan Besems. Hij is Chief Commercial Officer bij Burg Group en één van de kandidaten bij de laatste CCO-verkiezing. Dit familiebedrijf is wereldspeler op het gebied van azijn. Volgens Sebastiaan onderscheiden zij zich door hun Customer Intimacy waarbij er goed geluisterd wordt naar de klant om deze zo goed mogelijk te bedienen. We hebben gesproken over de manier waarop ze dit hebben vormgegeven. Daarnaast hebben we gesproken over de samenwerking tussen Sales & Marketing en de rol van data daarbinnen. Zijn tip is: “Heb veerkracht als commercieel professional. Raak niet in paniek als er iets veranderd.” Dit blijft in zijn ogen nodig de komende jaren.
In deze SMA Online Talk gaat Eiso Bleeker in gesprek met Ludo Huisman. Hij is partner bij inkoopadviesbureau Tender People. Hun focus ligt op de publieke sector en daarbinnen als specialisatie bouw en ICT. Hij ziet zijn rol als een kans om bij te dragen aan doelstellingen zoals circulariteit en duurzaamheid en dus hiermee zijn steentje bij te dragen aan de samenleving. Dit doet hij reeds 20 jaar waardoor hij de nodige Europese Aanbestedingen voorbij ziet komen. We zijn hierover met elkaar in gesprek gegaan waarbij we ook bij de huidige trends en ontwikkelingen op het gebied van inkoop hebben stil gestaan. Zijn tip is: “Durf feedback” waarmee hij vindt dat in- en verkoop veel meer de dialoog met elkaar moeten aangaan. Met elkaar het gesprek voeren in plaats van over elkaar.