SMA Online Talk 2021

SMA Directeur Eiso Bleeker heeft elke week een online interview met professionals uit het commerciële werkveld waarbij er gesproken word over verschillende trends en ontwikkelingen op het gebied van commercie. Hierbij wordt er o.a. dieper in gegaan op de steeds verdere integratie van Sales en Marketing maar ook over de rol die data speelt in het commerciële proces. Ter afsluiting van elk interview volgt er nog een tip aan de kijkers die direct toepasbaar is in de dagelijkse praktijk.

Daarnaast gaat hij in gesprek met een aantal auteurs die boeken hebben geschreven op het gebied van commercie maar ook met experts op bepaalde thema’s zoals Social Selling, Content Marketing en Data Driven Sales.

Klik hier voor de interviews van 2020.

Tijdens deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Roy Fuijk, Commercieel Directeur bij Royal Ahrend die gedwongen werd om gedurende de achterliggende periode een compleet nieuw business model in het leven te roepen terwijl de oude deels bleef bestaan waardoor ze de grootste E-Commerce partij werden als leverancier in het thuiswerken. Tevens gaan we dieper in op de driehoek Sales, Marketing en Digital zoals ze deze in zijn commerciële organisatie hanteren. Hij geeft aan dat het verzamelen van data bij hen het vertrekpunt is en waarbij ze vervolgens zorgen voor verrijkte leads aan hun accountmanagers. Hij spreekt eveneens over het leveren van ultieme toegevoegde waarde en wat dit voor hem betekend. Een goede accountmanager komt in zijn ogen altijd tijd te kort. Zijn tip is om te investeren in diversiteit van je salesteam en te zorgen om alles eruit te halen.

.

 

SMA Online Talk 2021 #12

20210507 SMA Online Talk Roy Fuijk Ahrend

SMA Online Talk met Roy Fuijk, Ahrend

In deze SMA Online Talk een interview met Rita de Graauw, zij is Lead Klantbediening Financieel Advies bij de Rabobank. Met haar spreken we over haar streven naar een excellente klantbediening. Ze geeft tevens aan dat ze groot fan is van de inzet van data in het commerciële proces maar waarbij het wel de uitdaging momenteel is om alle datapunten goed aan elkaar te verbinden. In haar ogen moet een goede accountmanager lef en drive hebben, ze legt uit waarom ze dat vind. Haar tip is : “Denk in mogelijkheden en realiseer deze ook”.

.

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met de Commercieel Directeur van het Jaar 2013, Wim de Bundel, die na zijn vertrek bij Nationale Nederland het boek “Geven is Leven” heeft geschreven om zo alle inzichten en inspiratiebronnen uit zijn loopbaan te bundelen. Een deel van de opbrengst ten goede komt van de Mentelity Foundation van de helaas te vroeg overleden Bibian Mentel. We staan o.a. stil bij de metafoor van de ontdekkingsreiziger Sir Ernest Shackleton waardoor hij situaties weet te relativeren. Tevens gaan we dieper in op zijn salesmotto : “Sales is Simply a Smile” waarbij hij vindt dat we sales soms te ingewikkeld maken.

.

Tijdens deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Bart Kemps, Chief Commercial Officer bij i3D, de grootste speler in de wereld op het gebied van gamehosting. In het interview hebben we o.a. aandacht gehad over de enorme vraag die ontstond doordat nagenoeg de gehele wereld in lockdown moest en waardoor de nodige commerciële uitdagingen ontstonden. Daarnaast staan we stil bij de transitie die men heeft doorlopen om de samenwerking tussen de verschillende afdelingen te verbeteren zodat i3D via alle contactpunten dezelfde beleving aan hun klanten kunnen gaan bieden en dat men hierdoor aandacht kan geven aan die klanten die echt bij hen passen om zo hun partnership verder uit te bouwen. Bart vindt discipline en voorbereiding een zeer belangrijke vaardigheid bij een accountmanager. Zijn tip is om te blijven communiceren met collega’s en klanten zodat je in verbinding blijft met elkaar. Zeker in deze tijd.

 

 

SMA Online Talk 2021 #9

20210416 SMA Online Talk Bart Kemps i3D

SMA Online Talk met Bart Kemps, i3D

In deze SMA Online Talk zijn we in gesprek gegaan met Rinus Verhey, Directeur Bedrijfsruimten bij bouwbedrijf Heembouw. In het interview zijn we dieper in gegaan op de manier waarop hij data analisten heeft ingezet om potentiële leads beter te lokaliseren maar ook hoe hij dit gebruikt om de scoringskansen bij deze partijen te verhogen door beter maatwerk advies te kunnen gaan geven. Hij vertelt o.a. hoe men hiermee is begonnen en hoe hij dit verder heeft weten uit te bouwen tot een zeer succesvolle commerciële aanpak. Zijn tip is om klein te beginnen en dit vervolgens verder uit te bouwen.

.

In deze SMA Online Talk zijn we in gesprek gegaan met Douwe Pieter van der Galiën, Commercieel Manager bij digitale printpartner Probo. In het interview zijn we dieper in gegaan op het indirecte sales model en de wijze waarop hij hierbij zijn klantsegmentering heeft ingericht. Hij geeft hierbij aan dat men een duidelijke keuze heeft gemaakt door alleen maar met die resellers zaken te doen die waarde toevoegen aan hun product. Belangrijk in dit bedieningsmodel is volgens hem dat je niet vreemd moet willen gaan en er samen voor moet zorgen dat de kosten bij de reseller laag blijven waardoor je samen kunt gaan voor groei.

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Rogier Fonteijn, salesmanager bij Koninklijke Verkade waar hij verantwoordelijk is voor hun Retail kanaal. In het gesprek gaan we o.a. in op de uitdagingen die hij heeft om in deze rare tijd continue te moeten blijven inspelen op de steeds veranderende behoeften van de consument. Daarnaast staat hij stil bij hun nauwe samenwerking met marketing waardoor ze in staat worden gesteld om goed en proactief mee te denken met hun klanten. Dit op basis van een Agile-aanpak waarbij de teams owner worden van het resultaat en  waardoor commercie snel kan schakelen op de klantwens. Volgens Rogier moet een accountmanager goed kunnen luisteren zodat je weet waar de klant naar toe wil gaan. Zijn tip is : Als er iets is, bespreek het met je klant en acteer er vervolgens ook na.

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Walter van der Ven, Sales Director bij Spadel en daarmee verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten in Nederland. Met hem zijn we in gesprek gegaan over de impact van de corona-maatregelen op hun organisatie waarbij hij spreekt over aanpassingsvermogen, flexibiliteit en ondernemerschap. Gedurende deze periode moest hij vaak denken aan een spreuk van John Lenon : “Live is what happens to you why you busy making other plans”. Hij verwacht verder dat in de toekomst het kantoor een ontmoetingsplek gaat worden en dat de interactie met klanten structureel zal gaan veranderen.

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Martin Strijtveen, General Manager bij Duvel Moortgat Nederland. Met hem zijn we in gesprek gegaan over de manier waarop ze zorgen voor een totale beleving bij hun biermerken en waar hij nog eventueel distributiekansen ziet. Martin geeft aan dat hij minder vertrouwen heeft in promoties en dat hij hier een belangrijke rol weggelegd ziet voor hun accountmanagement. Tevens staan we stil bij de manier waarop hij een nieuw vijfjaren plan heeft gemaakt in deze roerige tijden maar dat hij wel heeft moeten leren dat hij niet altijd meer in control is.

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Coen Bos, Vice President North Europe General Manager bij Snowflake. Met hem zijn we in gesprek gegaan over de manier waarop ze met hun funnel omgaan en hoe dat er aan bijdraagt om als relatief onbekend merk toch een plek aan tafel te krijgen bij grote corporate organisaties. Coen is van mening dat data niet meer weg te denken is in het commerciële proces maar ziet wel dat er een spanningsveld kan ontstaan met Customer Experience omdat we zoveel van een klant weten tegenwoordig. Zijn tip is om technologie voor ons te laten werken en niet namens ons.

SMA Online Talk 2021 #3

20210205 SMA Online Talk Coen Bos Snowflake

SMA Online Talk met Coen Bos, Snowflake

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Herbert Celen, Chief Sales en Portfolio Officer bij Capgemini. Met hem zijn we in gesprek gegaan over de impact van de COVID-19 maatregelen en hoe men is overgestapt naar de digitale wereld om binding te blijven houden met hun medewerkers en klanten. Door de switch naar online verwacht hij een grote impact op het commerciële proces en de manier waarop de klantinteractie in de toekomst zal gaan plaatsvinden.  Aan de hand van een voorbeeld laat hij zien hoe belangrijk het is om de taal van de klant te spreken en waarbij je er naar moet streven om waarde aan je dienstverlening toe te voegen.

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Richard van Kray, één van de founders van “Sales vanuit je Hart” waarover hij een succesvol boek heeft geschreven. Hij geeft een toelichting op de term authentiek verkopen en dat dit in zijn visie leunt op het loyaliteitsbeginsel. Daarnaast gaan we dieper in op het investeren op de emotionele bankrekening en de wijze waarop je een verkoopgesprek hiermee opbouwt. Richard vindt dat je eerst van betekenis moet zijn om pas daarna commercieel te kunnen bewegen. Zijn tip is dat je moet vertrouwen op je onzekerheid en dat je daarmee niet je dromen laat afpakken door mensen die deze reeds hebben opgegeven.