SMA Online Talk 2020

SMA Directeur Eiso Bleeker heeft elke week een online interview met professionals uit het commercieel werkveld waarbij er gesproken word over verschillende trends en ontwikkelingen op het gebied van commercie. Hierbij wordt er o.a. dieper in gegaan hoe commercie te doen in tijden waarbij je niet meer bij de klant kunt komen en wat dit ook betekent voor de rol als manager in deze rare tijd.

Daarnaast gaat hij in gesprek met een aantal auteurs die boeken hebben geschreven op het gebied van commercie maar ook met experts op bepaalde thema’s zoals Social Selling, Content Marketing en Data Driven Sales.

Hieronder vind je de interviews die in 2020 hebben plaatsgevonden.

SMA Online Talk #26

SMA-directeur Eiso Bleeker gaat deze editie in gesprek met Commercieel Directeur van het Jaar Gijs Derks. Met hem gaan we o.a. dieper in op de manier waarop hij bij Renewi de salesprocessen verder heeft gedigitaliseerd, zijn rol in het bedenken van circulaire oplossing en de wijze waarop hij dedicated teams heeft ingezet om succesvol de klanttevredenheid te verhogen. Uiteraard staan wij ook stil bij zijn nieuwe rol, CEO van NedZink en welke commerciële uitdagingen er daar op zijn bordje liggen.

SMA Online Talk #25

SMA-directeur Eiso Bleeker gaat deze editie in gesprek met Remko Stolk. Hij is winnaar van de SMA TOP-50 en in het dagelijks leven werkzaam als commercieel directeur bij Asito. In deze SMA Online Talk gaan we o.a. in op de keuzes die hij heeft gemaakt op het gebied van klantsegmentering, de ontwikkeling van een propositie op het gebied van circulaire afvalstromen en de manier waarop hij hun strategische klantprogramma’s heeft doorontwikkeld waardoor hun retentie en Share of Wallet is verhoogd.

SMA Online Talk #24

Marco Weijers van Huthwaite International is dit keer onze gast tijdens de SMA Online Talk. In het interview gaan we in gesprek over de manier waarop Huthwaite zijn onderzoeken laat plaatsvinden en wat de impact van online werken is op o.a. SPIN-selling en onderhandelen. Tevens staan we met hem stil bij de veranderingen die in het salesproces zullen optreden na COVID-19.

SMA Online Talk #23

Deze keer is Peter Kanninga, Commercieel Directeur Infra Projects bij Ballast Nedam, te gast in de SMA Online Talk. In het interview staat we o.a. stil bij de zeer tender gedreven markt waarop hij zijn business moet doen maar we hebben het eveneens over de impact van COVID-19 op zijn business op de lange termijn. Uiteraard staan we stil bij zijn toekomstige commerciële uitdagingen.

SMA Online Talk #22

Marc van Hemert, Region Director Benelux bij GoodLife Foods is te gast in onze SMA Online Talk van deze week. In het interview gaat hij uiteraard in op de huidige tijd en wat voor impact corona op zijn business heeft. Daarnaast staat hij stil bij de veranderingen die hij de afgelopen jaren in zijn commerciële organisatie heeft doorgevoerd om succesvol te kunnen zijn. Tevens staat hij stil bij de manier waarop men met data omgaat in het commerciële proces bij GoodLife Foods.

SMA Online Talk #21

Michell Stolk, Corporate Sales Director bij Lyreco Benelux, is deze week onze gast in de SMA Online Talk. In het online interview gaan we o.a. in op zijn commerciële organisatie en op de manier waarop hij een transitie heeft doorgevoerd zodat men veel meer op toegevoegde waarde kan verkopen. Tevens staan we met hem stil bij de manier waarop men new business doet in de huidige tijd.

SMA Online Talk #20

In de SMA Online Talk hebben we een interview met Bas Wouters. In het online interview gaat we met hem o.a. in op het boek “Online Invloed, wat hij heeft geschreven. Daarnaast komt ook het BJ Fogg model voorbij en gaat hij in op de vraag wat de oorzaak is dat mensen niet goed weten wat hun gedrag en beslissing nu beïnvloedt.

SMA Online Talk #19

In de SMA Online Talk staat Ad Veldhuizen van AV centraal met hem gaan we o.a. in gesprek over het MACR-model en hoe hij deze methodiek in zijn eigen business toepast. Daarnaast geeft hij een aantal tips hoe je in de huidige tijd nieuwe klanten kunt binnenhalen. Tevens gaan we verder in op zijn visie op het leveren van toegevoegde waarde

SMA Online Talk #18

In de SMA Online Talk hebben we dit keer een gesprek met Arlette Gilbert. Zij is de CCO van Event Hotels. Zij werkt natuurlijk in een branche die enorm hard geraakt is door de huidige crisis. In het interview vertelt ze hierover maar ook wat het met haar als commercieel eindverantwoordelijke heeft gedaan.

SMA Online Talk #17

In onze rubriek SMA Online Talk is Tijmen Bos te gast. Tijmen is de Commercieel Directeur van de Grandprix van Zandvoort. We hebben stil gestaan bij de commerciële impact van het doorschuiven van de Formule 1 race afgelopen mei; in het interview vertelt hij o.a op welke manier het hen gelukt is om nagenoeg alle sponsoren aan zich te binden. Daarnaast geeft hij ook zijn visie op de veranderingen die deze tijd met zich mee gaat brengen.

SMA Online Talk #16

Deze week is Derk van Haastert van The Blade Company onze gast tijdens de SMA Online Talk. Hij is werkzaam binnen een start-up binnen het grote Heineken. Met hem spreek ik o.a. over de inzet van data in hun commerciële aanpak richting de kroegen en restaurants. Tevens hebben we het over de impact van corona op hun business en hoe men dat heeft opgelost. Hierbij hebben ze eveneens weer intelligent gebruik gemaakt van data.

SMA Online Talk #15

Rob de Louw van Canon Business Center staat centraal in de SMA Online Talk. Hij gaat in het online interview dieper in op het fenomeen Kaizen en hoe hij deze manier van leven/denken toepast in zijn dagelijks leven en hiermee uitermate succesvol is

SMA Online Talk #14

In deze SMA Online Talk is Louis Rustenhoven te gast. Hij is de CEO van The IT Channel Company. Zijn bedrijf is o.a. verantwoordelijk voor alle Europese resellers van Microsoft en is daarmee een expert op het gebied van indirecte Sales. In het interview staan we stil bij een aantal misverstanden over het inzetten van een dergelijk kanaal. Hij geeft ook advies hoe je een direct en indirect kanaal goed naast elkaar kunt laten functioneren.

SMA Online Talk #13

In deze SMA Online Talk is Dik Geelen, te gast. Hij is directeur Procurement en Supply Chain bij Unica. We gaan het met hem hebben over besluitvorming en stakeholdermanagement, zoals hij dat ziet vanuit zijn inkooppositie. Dik was overigens één van de sprekers tijdens de verkiezing van de tendermanager van het Jaar. Hier behaalde hij een hoog cijfer bij de evaluatie.

SMA Online Talk #12

Tijdens dit online interview gaat kersverse winnaar van de Tendermanager verkiezing van het Jaar Leontien Navest van Capgemini verder in op het vakgebied. Ze staat hier stil bij haar best pratice waarmee ze de verkiezingen heeft gewonnen. Tevens geeft zij een aantal tips waarmee mensen in commercie hun voordeel kunnen doen.

SMA Online Talk #11

Hans Peters, CCO van Eneco is onze gast tijdens deze SMA Online Talk. Tijdens het interview met Hans gaan we verder in op het thema duurzaamheid en hoe je dat op een goede wijze kunt vertalen naar een succesvol commercieel beleid. Uiteraard staan we ook stil bij Corona en op welke wijze dit zijn impact heeft gehad op Eneco en op welke manier Hans hiermee om is gegaan.

SMA Online Talk #10

In de SMA Online Talk staat dit keer Esmée Ficheroux centraal. Zij zit in de Raad van Bestuur van schoonmaakbedrijf CSU. In het interview gaat ze o.a. in op de tendergedreven manier van werken in de schoonmaakbranche maar ook de manier waarop men binnen haar organisatie co-creatie heeft ingericht. Tevens staat zij stil bij de term mentaal leiderschap en dat dit qua ambitie bij haar hoger staat dan marktleiderschap.

SMA Online Talk #9

In de SMA Online Talk van deze week hebben wij een interview met Cees Verkuyl, de vorige winnaar van de verkiezing Commercieel Directeur van het Jaar en tegenwoordig CCO van Olympia. Uiteraard staan we met hem kort stil bij de huidige tijd maar we gaan met hem ook verder in op hun klantsegmentatie en hoe ze dat vorm hebben gegeven door de samenwerking met organisaties aan te gaan die dicht bij hun eigen normen en waarden staan. En dat dit juist in deze moeilijke tijd zich heeft uitbetaald.

SMA Online Talk #8

In deze SMA Online Talk gaan we in gesprek met Rob Idink. Rob is Managing Director van HP Nederland en heeft in het verleden de titel Commercieel Directeur van het Jaar gewonnen. Uiteraard staan we stil bij de huidige tijd maar we gaan ook dieper in op de afgelopen periode waarin Rob druk bezig is geweest met de opsplitsing van HP en naar eigen zeggen daarmee de grootste Start-Up van Nederland is begonnen

SMA Online Talk #7

Deze week zijn we in gesprek met Roel Dekker, Manager Pathé Business. Uiteraard staan we stil bij de achterliggende periode waarin het natuurlijk zeer uitdagende weken zijn voor het bioscoopketen. Daarnaast zijn we in gegaan op de voor- en nadelen om bij een sterk consumentenmerk te werken terwijl je voet aan de grond wil krijgen in de zakelijke markt. Uiteraard sluit ook hij af met een interessante/leuk tip.

SMA Online Talk #6

In oktober vorig jaar won, na een spannende strijd, Hamilton Bright de Piet Heyn SMA Award. Een prijs die staat voor de beste commerciële organisatie van Nederlandse bodem. In dit interview met CEO Egon Diekstra gaan we verder op zijn bedrijf in en uiteraard staan we stil bij hun succesvolle commerciële aanpak waardoor ze deze prijs hebben gewonnen.

SMA Online Talk #5

In deze editie staat het bedrijf Betty Blocks centraal. We gaan o.a. in gesprek met Feddo Timmerman. Hij is daar account execitive en heeft bij het Sales Event 2018 op het podium in Noordwijk gestaan. Betty Blocks groeit hard en wil wereldwijd de nummer één aanbieder van no-code platforms worden. Door Gartner worden ze aangeduid als “Visionary” op hun gebied. Hun groei is mede tot stand gekomen door hun commerciële aanpak, waarbij Agile een belangrijke rol speelt. In het interview gaat we hier verder op in.

SMA Online Talk #4

In deze editie staat Tessy van Stuijvenberg centraal. Ze is Sector Vice President Manufacturing, Retail & Financial Services bij CGI. Daarnaast heeft zij in februari 2013 de Titel Senior Sales Professional van het Jaar gewonnen en is zij de laatste jaren de voorzitter van de jury van dezelfde verkiezing. We zijn met haar in gesprek gegaan over de wijze waarop men bij haar bedrijf omgaat met Agile in Sales.

SMA Online Talk #3

In deze editie staat Kristien Janssen centraal. Zij is de commercieel directeur van het Jaar 2015 en won twee jaar geleden de SMA TOP-50. Daarnaast is ze reeds een aantal jaren voorzitter van de jury van de Young Sales Professional. We zijn met haar in gesprek gegaan over de huidige tijd en welke lessen ze hebben geleerd. Tevens staan we met haar stil bij haar idee/visie hoe commercie er na het corona-tijdperk uit zal zien.

SMA Online Talk #2

Deze week hebben we de tweede SMA Online Talk verspreid. Dit keer stond Remko Stolk hierin centraal en hij gaat in op een groot aantal vragen over de huidige tijd en hoe hij hier als Commercieel Directeur van Asito mee om gaat

SMA Online Talk #1

Thiemo van Spellen, de huidige commercieel directeur van DPD bijt de spijts af. Tijdens het Sales Event in 2013, won hij de titel als Commercieel Directeur van 2012. In het online interview van +/- 15 minuten gaat hij in op de huidige tijd, wat dit met zijn bedrijf doet, hoe hij er op heeft geanticipeerd en welke lessen hij hiervan heeft geleerd. Tevens staat hij stil bij zijn visie hoe commercie er na het corona-tijdperk uit zal zien

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen