“Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.”
In de ogen van Ricardo kun je bij langere salestrajecten alleen maar succesvol zijn als je via zijn salesmotto werkt: “Bij ons zijn de trajecten vaak lang, soms wel bijna een jaar. En het zijn vaak complexe trajecten met ingewikkelde DMU’s. In mijn optiek kun je hier alleen maar succesvol zijn als je een plan hebt. Ik kan het erg waarderen als iemand bij mij komt om een oplossingsrichting te verifiëren zodat ik merk dat ze erover nagedacht hebben. Dit geeft mij meer energie dan iemand die met een probleem bij mij komt. Het hebben van deze mindset vind ik erg belangrijk. Ik pas dit uiteraard ook voor mezelf toe. Zo’n twee jaar geleden kwam de tenderdesk over naar mijn team. Ik had een goed beeld hoe we daar bepaalde verbeteringen konden gaan doorvoeren om nog succesvoller te worden dan we al waren. Ik heb daarom een plan gemaakt om het hele proces door te lichten en te kijken welke verbeteringen we konden maken. Ik heb daarnaast goed nagedacht hoe ik alle mensen mee ging krijgen in deze veranderingen. Ik ben met Leaseplan wel bij de juiste organisatie terechtgekomen omdat iedereen in een managementpositie moet gaan werken via de principes van Green Belt. Daardoor ben je regelmatig bezig met verbeterprojecten in de organisatie. En dat dwingt je dan weer om een plan te maken als je succesvol wil zijn bij ons.”
Ricardo wilde vroeger engineer in de Formule 1 worden en hij heeft daarom aan de TU Delft gestudeerd : “Ik kwam erachter dat dit niet bij me past. Ik voelde mij niet op mijn plek en ik heb toen de overstap naar IVA gemaakt omdat de automotive wel mijn interesse had. Ik heb daar de eerste beginselen van commercie geleerd. Van daaruit ben ik via een stageopdracht op een schadeafdeling in commercie terechtgekomen. Ik ben begonnen met echt vijf dagen in de week koude acquisitie doen. Ondanks dat dit een van de lastige rollen in sales is, voelde dat voor mij direct als een warme deken waar ik mij thuis voelde. Ik haalde de kick eruit dat ik eerst vele keren nee kreeg te horen, om vervolgens die ene keer ja te horen. Dat was vroeger en nu nog steeds een geweldig gevoel. Daarom vind ik het ook zo leuk om aan de acquisitiekant te werken”
Deze 34-jarige in Friesland wonende salesprofessional stuurt een team aan met relatief veel jonge mensen: “Ik ben de één van oudste en sommige van mijn team zijn net klaar met hun opleiding Commerciële Economie en maken bij ons hun eerste stappen met als doel om later door te groeien in onze organisatie. Ik ben dus veel bezig met het opleiden van mensen zowel op het gebied van lease maar zeker ook op het commerciële vlak. Het is hierbij wel belangrijk dat ik bij de start van deze jongelingen in mijn team wel het gevoel heb dat ze planmatig kunnen denken en werken. Mocht je dan in mijn team terecht komen dan probeer ik deze mensen uiteraard te overtuigen van mijn motto zodat ze ook op deze manier gaan werken. Iemand mag wat mij betreft best eens iets niet weten of er mag best wel eens iets fout gaan. Maar heb dan wel een plan hoe je het denkt op te gaan lossen. Ik kan er anders namelijk niet zoveel mee en de mensen in mijn team schieten er niets mee op als ik het voor hen ga oplossen. Ik hoor dus dan ook graag hoe ik ze kan ondersteunen in hun plan, want ik help ze graag om succesvol te zijn. Ik zie ook dat de mensen die met oplossingen komen vaak sneller carrière maken dan mensen die dit niet doen. Dit bevestigt mijn gevoel dat mijn salesmotto werkt. ”
Dit is het salesmotto van Ricardo Huizing. Hij is manager Sales Corporate & Public bij Ayvens, voorheen beter bekend als Leaseplan Nederland. Hij is met zijn team verantwoordelijk voor de acquisitie in deze segmenten. Daarnaast stuurt hij de tenderdesk aan bij deze wereldwijde autoleasemaatschappij.
Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.