Bid & Tendermanagement

Wat is een tender?

 

Een tender is tegenwoordig niet meer weg te denken in de commerciële B2B omgeving en valt het beste te omschrijven als een officieel aankooptraject van een organisatie. Op het moment dat er een bepaalde behoefte leeft bij een organisatie wordt deze vraag in de markt gezet. Hierbij wordt verschillende leveranciers gevraagd om hun offerte in te leveren. Deze aanbiedingen worden op basis van een aantal criteria beoordeeld waarna de opdracht aan één of meerdere inschrijvers wordt gegund.

Tender of Aanbesteding. Wat is het verschil?

 

Tender komt uit de Engelse taal en betekent aanbesteding. In Nederland worden beide termen gebruikt. Het verschilt wordt bepaald door het type organisatie dat het aankooptraject in de markt zet. Bij private partijen spreekt men van een tender of Request For Proposal (RFP). In de publieke sector kan een dergelijke procedure wettelijk verplicht zijn. Op basis van Europese wetgeving wil men op deze manier ervoor zorgen dat uitgaven van de overheid op een eerlijke manier besteed worden. Een dergelijk traject wordt een aanbesteding genoemd. Dit betekent dat bij een aanbesteding het proces strikt volgens de voorgestelde regels gevolgd moet worden. En dat één afwijking (bv. een vergeten handtekening) ervoor zorgt dat de leverancier direct van verdere deelname wordt uitgesloten. Bij een tender is er in de beantwoording meer ruimte voor eigen invulling en creativiteit.

Wat is een tendermanager?

 

Een tender beantwoorden is een vak op zich. De tendermanager (ook wel bidmanager genoemd) is aan de leverancierskant verantwoordelijk voor het volledige proces van de beantwoording van de tender of aanbesteding.  De tendermanager geeft hiermee leiding aan het team dat verantwoordelijk is voor de beantwoording en is hiermee de spin in het web. De tendermanager onderhoudt intern de contacten met de verschillende disciplines zodat de beantwoording tijdig en volledig wordt opgeleverd. Uiteraard met als doel om de tender te winnen. Tendermanagers zijn veelal werkzaam bij organisaties die producten leveren aan andere bedrijven en/of overheden.

Tender en de SMA Kennisbank

 

Eén van de kernwaarden van onze vereniging is het delen van kennis en ervaringen op het gebied van commercie. Dit doen wij op verschillende manieren, zoals blogs, interviews met deskundigen en artikelen/verslagen van bijeenkomsten. Op het gebied van de tender hebben wij een overzichtspagina gemaakt met alle relevante openbare informatie op dit gebied. Sommige artikelen zijn alleen beschikbaar voor leden van onze vereniging.

 

 

Sales motto's

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen

Diana Smith

Business Development Partner

“It takes two to tango”

Meer lezen