Salesmotto Christian Vijn

Win-Win of geen akkoord!

Dit is het Salesmotto van Christian Vijn van Voyado. Christian’s inspiratie hiervoor heeft hij gevonden in het boek “The Seven Habits of Highly Effective People” van Stephen Covey. 

Een win-win situatie betekent voor Christian dat beide partijen er op een of andere manier beter van gaan worden: “Ik pleit ervoor dat je nooit een handtekening onder een overeenkomst moet gaan zetten als het voor beide partijen niet helder en duidelijk is wat de toegevoegde waarde van het contract is. Dit kan wat mij betreft op verschillende manieren worden ingevuld, zoals het delen van kennis, in euro’s, maar ook in groei van de organisatie. Dit begint met het goed begrijpen van de uitdagingen die de klant op zijn bordje heeft liggen. Op het moment dat je deze helderheid hebt, ben je veel beter in staat om de voordelen van de klant in voor hem begrijpelijke taal uit te drukken. En om het op de juiste manier te kwantificeren wat het hem gaat opleveren. Transparantie en eerlijkheid spelen in dit proces een belangrijke rol. Als je dit op de juiste manier doet, zal je veel meer een partner worden dan een leverancier. Zo ben ik enorm trots op een deal met een klant waarbij wij vanaf de start van het traject op één lijn zaten en het gevoel hadden dat we elkaar gingen helpen. Hierdoor ging de rest van het bedrijf, inclusief de CEO, erin geloven dat het hen echt verder ging helpen. ”

Christian’s commerciële kracht zit juist in deze openheid: “Ik ben niet bang om mij in gesprekken kwetsbaar op te stellen of om mijn emoties te tonen. Hierbij ben ik altijd eerlijk. Ook als ik ergens geen vertrouwen in heb. Ik ben een dermate open boek dat mensen dit direct aan mij kunnen zien. Dat geldt uiteraard eveneens andersom als ik ergens wel vertrouwen in heb. Ik merk dat mensen dit vaak als prettig ervaren en in mijn enthousiasme meegaan. In beide gevallen kun je trouwens direct bepalen wat de volgende stap in het proces zal gaan worden. Ook al betekent dit afscheid van elkaar nemen. 

Sales is voor Christian een logische keuze geweest: “Ik ben denk ik een van de weinigen die bewust voor sales heeft gekozen. Tijdens mijn bijbaantjes in de horeca merkte ik dat ik het leuk vond om met mensen om te gaan. Na mijn afstuderen ben ik gericht gaan solliciteren op vacatures waarin sales een rol speelde. Ondanks dat ik in mijn eerste sales baan langs de deuren ging om donateurs voor goede doelen te werven. Dat vond ik heel erg leuk maar ik was er wel erg slecht in. Dat was namelijk het gevolg van mijn salesmotto; ik vind het namelijk niet erg als mensen nee zeggen. Ik drong dan ook verder niet aan en liet ze in hun waarde liet als ze geen donateur wilden worden. Ik ging dus ook niet aan de slag om de mensen te overtuigen om het wel te doen. Later ben ik dat wel meer als uitdaging gaan zien door te gaan onderzoeken wat de achterliggende reden van dat “nee” was. 

Het delen van kennis is voor Christian belangrijk en hij zorgt ervoor dat de juiste diversiteit in zijn team aanwezig is: “Ik houd ervan om snel een beslissing te nemen in plaats van alles te

onderbouwen om wellicht dan alsnog de verkeerde keuze te maken. Het is hierbij wel van belang dat ik er vanuit verschillende perspectieven naar heb gekeken. Vandaar dat ik ervoor zorg dat ik in mijn team verschillende types mensen heb zodat telkens op een andere manier naar een onderwerp gekeken kan worden. Op basis van deze kennis hak ik vervolgens de knoop door.” Hierom vind ik het ook mooi dat er een kinderboek is geschreven door John Barrows (“I want to be in sales when I grow up). Hierin komt duidelijk naar voren dat Sales echt een vak is. Hetgeen ook mijn volledige overtuiging is.”

Christian heeft altijd bewust gekozen voor een werkgever die producten/diensten levert waarvan hij het gevoel heeft dat mensen deze nodig hebben: “Ik geloof dat je niet ergens moet gaan werken als je denkt dat hetgeen je levert mensen hun werk of leven niet beter maakt. Ik zou hiermee dan ook geen klanten kunnen benaderen omdat dit niet aansluit bij mijn manier van denken. Ik wil alleen maar klanten benaderen die ik echt kan helpen om hun leven “beter” te maken. “Dat geeft mij de juiste mindset om elke ochtend met veel energie aan de slag te gaan.”

Dit was het salesmotto van Christian Vijn.

Elke week gaan we in gesprek met een salesprofessional over zijn/haar salesmotto. De gesprekken van dit jaar kun je terugzien in één overzicht.

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen