Door middel van de SMA Sales Index voeren we jaarlijks onderzoek uit onder leden en niet-leden van onze vereniging. Het geeft ons daardoor inzicht welke trends en ontwikkelingen er spelen op het vakgebied. Het onderzoek wordt gehouden onder een groep van +/- 350 salesprofessionals werkzaam in een B2B-omgeving. In deze groep zitten personen van verschillend niveaus. Van de Commercieel Directeur tot de junior accountmanager en alles wat zich daar tussen bevind. Daarnaast hebben we gekozen voor een diversiteit aan verschillende branches en omvang van bedrijf. Hierdoor hebben we een goede representatie van Commercieel Nederland.
Het onderzoek is in twee delen opgeknipt. In het eerste deel kijken we naar de verwachtingen van de respondenten voor het komende jaar. Hierbij kijken we naar de volgende items:
- De winstgevendheid van het eigen bedrijf
- De verkoopcylcus en activiteiten
- Innovatie
- Personele ontwikkeling
- Omzetontwikkeling
Wij plaatsen dit vervolgens in hun context plaatsen waardoor je een breed inzicht in de economische ontwikkelingen van bedrijven. Commercieel Nederland is, onder meer aan de hand van de offertetrajecten, goed in staat om te zien wat voor economische ontwikkelingen te verwachten zijn. Met dergelijke inzichten kunnen we nog beter begrijpen hoe het salesklimaat in de BV Nederland ervoor staat. Dit drukken we uit in een jaarlijks cijfer. In het tweede deel van de SMA Sales Index gaan we dieper in mogelijke trends en ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Aan de hand hiervan kunnen we zien wat er speelt en waar we als vereniging op moeten anticiperen. Op basis van deze uitkomsten wordt o.a. het jaarthema bepaald en worden ook de accreditatie-eisen aan de opleidingen aangepast.
Hieronder vind je een toelichting op de uitkomsten van de onderzoeken die reeds hebben plaats gevonden. Klik op het jaartal en je kunt de achterliggende infographics bekijken.