02/11/2021 : Regionaal Sales Event Midden & West Nederland

Het Regionale Sales Event van SMA Midden/West was voor een groot aantal leden weer het eerste moment om elkaar live te kunnen spreken. Vanwege de maatregelen was het helaas mogelijk om maar 50 personen toe te laten. Deze waren er dan ook allemaal. Alle stoelen in het Berghotel waren bezet. Moderator en SMA-lid Marloes Jansen-Joosten opende de middag door iedereen van harte welkom te heten. Ze gaf aan blij te zijn om een groot aantal aanwezigen eindelijk weer eens fysiek te kunnen ontmoeten. In zijn openingswoord sloot regiovoorzitter Wilco van Schaik zich bij deze woorden aan. Hij keek uit naar een leuke middag met daarbij drie pitches van jonge salestoppers van een hoog niveau. Dit gold eveneens voor de twee sprekers die hun ervaringen met de leden zouden delen.

Pretenderfase, zin of onzin?

 

De eerste spreker van de middag was Marco van Dongen. Hij had een paar weken daarvoor glansrijk de verkiezing 20211102 SMA Sales Event Midden West Nederland Arnold Steenbeektendermanager van het jaar gewonnen. Voordat Marco in deze rol stapte heeft hij eveneens een aantal jaren de rol van sales vervuld. De ideale persoon om het publiek mee te nemen in zijn verhaal over de optimale samenwerking tussen deze twee bloedgroepen. 

In het eerste deel van zijn boeiende verhaal ging hij in op de kwalificatiefase van een tender. Doen we het wel of doen we het niet. Hij stond bij de volgende punten stil : 

  1. Willen we het; 
  2. Wat zijn onze winkansen;
  3. Kunnen we het. 

In het tweede deel nam hij de aanwezigen mee in welke acties nog mogelijk zijn voordat een tender op de markt komt. Hij ging dieper in op het proces rondom de marktconsultaties en de manier waarop je evaluaties hierbij kunt inzetten. Hij sloot zijn verhaal af met tien concrete verbetertips die direct in de praktijk toepasbaar zijn.

Customer Friendship

 

Arnold Steenbeek was de tweede spreker van de middag. In een enthousiast en energiek verhaal wist hij de zaal van het begin tot het einde van zijn presentatie te boeien. Het zesde niveau van klantcontact, te weten Customer Friendship stond 20211102 SMA Sales Event Midden West Nederland Marco van Dongencentraal in zijn presentatie. Arnold zocht in het begin van zijn verhaal veelvuldig de interactie met het aanwezige publiek. Hij vroeg de zaal wat hun mooiste deals waren, wat klanten voor hun zijn maar ook wat vrienden voor hen zijn. 

Daarna ging hij verder in op de verschillende niveaus van klantgerichtheid waarbij hij uiteraard focuste op de zesde, de zogenaamde Customer Friendship. Hij zag hierbij een driehoek van vriendschap waarbij Passie, Commitment en Intimiteit een rol spelen. Als tip gaf hij mee dat je het beste kon leren van de besten. In zijn ogen zijn dit Rituals, zorgverzekeraar DSW en Coolblue. Weliswaar merken in de consumentenmarkt maar met ideeën die prima gebruikt kunnen worden in de zakelijke markt. 

Winnaar Young Sales Professional van Midden/West Nederland

 

Aln september begon voor deze regio het traject. Naar aanleiding van de nominaties werd 15 kandidaten gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Op basis van de antwoorden werden uiteindelijk 10 kandidaten uitgenodigd voor de eerste ronde. Dit om op te treden voor een vakjury. Deze jury heeft uiteindelijk drie kandidaten geselecteerd die tijdens dit regionaal Sales Event de strijd met elkaar aan moesten gaan. Dat waren dit jaar : Nikusia Kooijmans van YachtCloud, Damiën Freriks (Zetacom) en Janno Franssen (Inepro).

20211102 SMA Sales Event Midden West Nederland Marlous Joosten Eiso BleekerAan het einde van de bijeenkomst maakte juryvoorzitter Kevin van Grondelle bekend dat Janno de winnaar van dit jaar was. Janno werd door de jury gezien als iemand die zich volledig nestelt in het speelveld van de klant. En als iemand die een echte voorliefde voor sales heeft. Nikusia eindigde op de tweede plaats. De jury roemde haar met name om haar enorme dosis lef, energie en ondernemerschap. Daarmee kwam Damiën op de derde plaats. De jury vond hem een verbinder die altijd streeft naar de beste service voor zijn klanten. 

In zijn dankwoord richtte Janno zich eveneens nog tot zijn twee medestrijders. Hij bedankte hen en vond dat door het hoge niveau dat zij meebrachten deze overwinning extra waarde kreeg. Ter afsluiting bedankte Marloes alle aanwezigen en hoopte hen weer te zien op 10 maart tijdens het Sales Event in Noordwijk.

Voor een sfeerimpressie zijn er foto’s gemaakt op het SMA Sales Event Midden & West Nederland

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen