3 juli waren we te gast bij het gloednieuwe NH Hotel Eindhoven voor de jaarlijkse zomerborrel waarbij de ontvangst op de bovenste verdieping plaats vond. De aanwezige SMA-leden konden hierdoor heerlijk genieten van de skyline van Eindhoven. Hetgeen 2 jaar geleden begon met het initiatief van een zomerborrel is inmiddels gegroeid naar een volwaardig onderdeel van het programma bij SMA Eindhoven. Door de combinatie te maken van de zomerborrel en een spreker over een inhoudelijk thema, was ook dit keer de opkomst zeer hoog. Vandaag was Arjan Gundlach de spreker. Arjan is reeds 20 jaar marketeer en heeft daarbij in verschillende rollen heeft gewerkt, o.a. 7 jaar bij VODW Marketing. Hij is sinds 2006 actief met het onderwerp duurzaamheid, waarbij hij in 2011 voor zichzelf is begonnen met het bedrijf Tomorrow is now. Hij helpt bedrijven om te versnellen op dit thema met betrekking tot strategie en impact en daardoor de verbetering van het commerciële resultaat. Echter voordat we overgingen naar de inhoudelijke kant was er volop ruimte om onze gastheer van vandaag, Jeroen Renders, salesdirector NH Groep Nederland, aan het woord te laten. Tijdens het ontvangst op de hoogste verdieping en onder het genot van een welkomstdrankje nam Jeroen ons mee in de wereld van NH Hotels. De werkwijze en visie werd uitgebreid door hem toegelicht. Tevens stond hij stil bij de uitdagingen die bij hem op het bordje lagen. Niet alleen een mooie opening van het programma maar door de open communicatie en het delen van inside informatie zeer nuttig waarbij er genoeg ruimte was hierover te discussiëren en vragen te stellen.
Duurzaamheid leidt tot commerciële slagkracht
Na de woorden van Jeroen nam Arjan het vervolgens over waarbij hij in zijn opening duidelijk aangaf waarover hij het vanavond niet ging hebben namelijk de definitie en het grotere belang van duurzaamheid. Zijn verhaal stond in het van duurzaamheid vanuit het perspectief van communicatie. Communicatie met impact en die mensen raakt met als gevolg dat er een gedragsverandering bij zowel consumenten als bedrijven op gaat treden. Arjan maakte hierbij de opmerking dat een dergelijke keuze bij bedrijven naast een betere reputatie vaak leidt tot betere commerciële resultaten. Bij de inspirerende voorbeelden kwam uiteraard Tesla voorbij, maar ook een maker van tapijttegels genaamd Interface. Wat Arjan betreft één van de beste cases van duurzaamheid ter wereld is. Bij dit bedrijf riep hun CEO en oprichter Ray Anderson, in 1994, dat hij in 2020 geen negatieve impact meer wilde hebben (Mission Zero). Ondanks dat hij destijds geen idee had hoe dit te realiseren heeft men ondertussen ruim 90% van deze doelstelling behaald, waarbij er veel kosten zijn bespaard en de commerciële slagkracht van het bedrijf enorm verbeterd is.
Naast dit voorbeeld stond Arjan eveneens stil bij Unilever. Bij dit bedrijf ziet men dat het integreren van duurzaamheid in alles wat ze doen, leidt tot groei en kosten efficiëntie hetgeen het bedrijf een gezonde uitgangspositie geeft voor de toekomst. Het blijkt namelijk dat de merken (o.a. Ben & Jerry’s) die duurzaamheid hebben verwerkt in hun kernpropositie een bovengemiddelde groei hebben weten te realiseren. Unilever heeft o.a. bereikt dat meer dan 55 procent van de agrarische grondstoffen nu duurzaam wordt geproduceerd. Tevens heeft men door deze aanpak een zeer grote besparing weten te realiseren op de logistieke kosten. Arjan sloot de rij met voorbeelden af met Initial waar hij soortgelijke resultaten wist te realiseren. Naast de verbeterde resultaten gaf hij aan dat deze aanpak vaak ook tot nieuwere businessmodellen heeft geleid waarbij het meer gaat om betalen voor gebruik in plaats van bezit/kopen van een product. Hij noemde Mud Jeans als voorbeeld waar je voor € 7,– per maand een spijkerbroek van biologisch katoen kunt huren.
Duurzaamheid, commercie en humor
Na de milieukant van duurzaamheid kwam een andere kant aan bod in zijn verhaal namelijk de kant van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven. Hierbij kwam het voorbeeld van Dove naar voren. Dit merk gelooft namelijk dat schoonheid van binnen zit en niet van buiten. Hier houden ze dan ook rekening mee in hun uitingen, waarbij er niet alleen gebruik wordt gemaakt van modellen met maatje 32. Ze laten mensen zien in alle maten met als doel het terugbrengen van zelfvertrouwen van vrouwen door het beeld te veranderen. Belangrijk hierbij is het wel, dat als je een dergelijk thema vastpakt dat je het wel moet volhouden en in alles moet laten terugkomen. Hierbij stoot je dan soms je neus, zoals Dove ook overkwam toen de consumenten de flessen badzeep in de verschillende vrouwenvormen niet kon waarderen. Na een paar treffende filmpjes sloot Arjan zijn presentatie af met de woorden dat duurzaamheid vaak als lastig wordt gezien maar dat het vooral ook leuk kan zijn en soms met een vleugje humor gebracht kan worden. Vaak blijft de boodschap hierdoor echt hangen. Een mooi voorbeeld is de campagne van RainForest Alliance (Follow the Frog). Na deze woorden nam Roel van Tongerlo als voorzitter van SMA Eindhoven het woord en bedankte uiteraard Arjan voor zijn inspirerend verhaal maar ook Jeroen die met zijn team erin is geslaagd om ons goed te verzorgen waardoor we terug kunnen kijken op een geslaagde zomerborrel.