Omroep Brabant was de gastheer van deze bijeenkomst van SMA Eindhoven. Na de warme en hartelijke ontvangst begonnen we met een rondleiding door het pand. We eindigden deze rondgang met een bezoek aan de redactie waar op dat moment de redactie in voorbereiding was voor het journaal dat even later live zou worden uitgezonden. Na het bijwonen van deze uitzending gingen we naar de zaal waar Manager Marketing & Sales Albert Smeitink zijn presentatie ging houden over de wijze waarop hij met commercie bezig is met één van de grootste regionale omroepen van Nederland. Omroep Brabant is in 1976 is gestart als een radiostation voor de regio Eindhoven/Helmond waarbij men vandaag de dag actief is op Radio, TV en Online voor de gehele provincie.
Commerciële mogelijkheden Omroep Brabant
Tijdens het voorstellen bleek dat Albert in het verleden veel ervaring heeft opgedaan in commerciële functies bij mediabedrijven, o.a. bij VNU, Wegener en De Persgroep. Hij gaf aan dat het voor hem wel wennen was om nu sinds een jaar werkzaam te zijn in deze functie bij een publieke omroep. Enerzijds omdat de overheid 80 tot 85 % van de begroting financiert en anderzijds omdat alles hier om journalistieke content draait in tegenstelling tot zijn vorige commerciële werkgevers waar naast de content het zwaartepunt lag op het binnenhalen van abonnementen- en advertentie-inkomsten. Dat verschil is ook merkbaar in cultuur maar ook het aantal regels (mediawet) waar een publieke omroep zich aan moet houden beperkt de commerciële mogelijkheden. Ondanks dit is Albert bezig om een omslag in commercieel denken te bewerkstelligen waarbij hij van reactief uitvoerend naar proactief adviserend wil gaan. Hierbij is het de bedoeling om marketing te laten functioneren als de motor van de organisatie in de driehoek met sales en redactie waarbij zowel de B2C als de B2B markt wordt bediend. Over +/- 2 jaar zal marketing zowel de redactie als sales helpen om hun doelstellingen te realiseren. Om dit succesvol te maken is het aanbrengen van focus van cruciaal belang waarbij er gewerkt gaat worden met een marketingplan met heldere KPI’s ook voor het redactiebedrijf. Daarnaast zal er ook gekeken worden naar de competentieontwikkeling van de huidige bezetting van het team van Albert.
Introductie ondernemerschap
Naast de transitie van marketing ligt er eveneens een plan om binnen de salesorganisatie het ondernemerschap te gaan stimuleren. Hierbij zijn reeds een aantal stappen gezet, te weten :
- Doorvoeren van Sales Activity Management;
- Opschonen van het CRM-systeem;
- Maken van een klantpiramide;
- Houden van een adverteerdersonderzoek onder de huidige en voormalige klanten;
- Verbeteren van de verkoopvaardigheden door o.a. training/opleiding
De komende periode zal de aandacht uitgaan naar het verbeteren van de retentie waarbij momenteel 60 % van de klant niet terug komt, verhogen van de klantwaarde en het optimaliseren van nieuwe business. Albert gaf aan dat ze daarnaast continue bezig zullen blijven met het zichzelf verbeteren. Voordat we overgingen tot de stellingen gaf hij aan dat ze staan voor forse uitdagingen maar de trein is wel in beweging waarbij er gewerkt wordt aan een ondernemersmentaliteit.
Na een aantal vragen uit de zaal te hebben beantwoord ging Albert over naar de stellingen voor deze bijeenkomst. Hij gaf aan dat men binnen Omroep Brabant werkt met het AIDA-model. Omdat adverteerders veelal reclame maken voor naamsbekendheid en imago blijven we aan de bovenkant van de trechter hangen hetgeen niet direct leidt tot meetbare variabelen. Hij vroeg de zaal met aanwezigen welke ideeën/oplossingen er zijn om hier niet direct op te worden afgerekend. Nadat de groep uiteen was gegaan om hier in viertallen over van gedachten te wisselen werd hem een aantal ideeën aangereikt waarbij de kern wel was om helder in kaart te brengen wat nu het doel was, in