Vendrig, het 60 jaar oude familie bedrijf, was de gastheer van deze bijeenkomst van SMA Midden. Na het welkomstwoord door Business Development Manager, Vincent Nibbering, kregen we een filmpje te zien waarin de historie van dit bedrijf uit IJsselstein werd getoond en waarbij het de aanwezigen direct helder werd wat hun business is. Dit kwam eveneens naar voren tijdens de rondleiding door de wasserij waarbij veel kledingstukken voorbij kwamen. Het, door hen, bedachte woord verfrissig was hier zeker op zijn plaats.
Commerciële organisatie
De commerciële organisatie bij Vendrig bestaat uit +/- 25 personen, verdeeld over de taken
- New Business, die verantwoordelijk zijn voor het realiseren van nieuwe klanten
- After Sales, die de huidige klanten beheren en zorg dragen voor een stuk cross en upsell
- Sales Support, waar de offertes worden gemaakt en de binnengekomen tenders worden beantwoord
- Klantenservices, de ingang voor de klanten van Vendrig
Micha Hamer is de Commercieel Directeur en daarmee de verantwoordelijke voor deze groep van mensen, die gezamenlijk de gehele commerciële organisatie vormen waarbij het CRM-systeem van AFAS en ABS het kloppend hart vormen met betrekking tot de informatie. Sinds kort wordt er gewerkt met Betty Blocks, die als een schil fungeert over alle gebruikte systemen heen en waardoor items, zoals de winstgevendheid per klant, veel eenvoudiger inzichtelijk worden.
Klantsegmentering en focus
Vendrig heeft in haar klantsegmentering bewust een focus aangebracht door de keuze te maken voor een aantal branches, zoals agricultuur, automotive, maak- & metaalindustrie, on- offshore/petrochemie en food. In deze sectoren is het mogelijk om een excellente dienstverlening te leveren omdat alle noodzakelijke kennis/kunde hiervoor in huis is. Daarnaast verzorgt men momenteel meer dan alleen Bedrijfskleding. Hierbij kan men denken aan kledingkasten, sanitair, veiligheidsschoenen van partner Emma Safety Footwear, matten, poetsdoeken en emblemen. Men bedient hierbij klanten vanuit heel Nederland.
Toegevoegde waarde
Om meer toegevoegde waarde te leveren aan haar klanten heeft Vendrig haar dienstverlening verder uitgebreid. Daar waar men vroeger alleen het wassen van de bedrijfskleding deed, is dit ondertussen uitgebreid naar het onderhouden/repareren en aanschaffen van deze kleding. In de uitgebreidste variant neemt men de kleding volledig in beheer, waardoor de klant er geen omkijken meer naar heeft en het elke week volledig en schoon wordt bezorgd. Dit op basis van vaste maandelijkse prijsafspraken. Op basis van deze afspraken worden eveneens gesprekken gevoerd over de bijbehorende KPI’s, die door middel van een online dashboard systeem 24/7 inzichtelijk worden gemaakt. De klant kan daardoor van elk kledingstuk zien wat de status is. Dit geeft Vendrig momenteel een voorsprong op haar concurrenten.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Een ander belangrijk onderscheidend vermogen is de aanpak van Vendrig op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen waarbij men veel aandacht heeft voor de circulaire processen en men altijd op zoek is naar de samenwerking binnen en buiten de keten. Vincent noemde vervolgens vanuit zijn bevlogenheid een aantal voorbeelden van circulaire bedrijfskleding en veilgheidsschoenen Vendrig zoekt in de keten altijd naar partners, die dezelfde circulaire visie hebben, om van de afvalstromen “een tweede leven” te creëren, zoals bijvoorbeeld Emma Safety Footwear voor de veiligheidsschoenen en i-DID voor de bedrijfskleding.
Commerciële Duurzaamheid
Alvorens de groep kon beginnen aan het zeer goed verzorgde buffet had Vincent nog twee uitdagingen, in de vorm van een stelling, waarbij hij graag gebruik wilde maken van de kennis en kunde van de groep. Deze stellingen waren :
- MVO is een speerpunt, hoe laten we dat op een natuurlijke wijze terugkomen in ons commercieel beleid?
- Hoe kunnen we Social Selling nog meer inzetten in tenders?
Bij het eerste punt werd er als suggestie gegeven dat Vendrig hier verder moest gaan kijken dan alleen hun eigen werkwijze. Door op deze manier te werken kunnen klanten zeggen dat ze bewust kiezen voor een partij die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Hierdoor kunnen deze klanten eveneens weer voldoen aan de verschillende eisen die aan ze wordt gesteld vanwege overheidswege. Kortom wordt een verlengstuk van je klant op dit gebied. Je hebt de kennis in huis en alles reeds hiervoor op orde.
Bij het tweede punt werd aangegeven dat het goed zou zijn dat men veel content op Social Media moet verspreiden omdat daarmee tenders beïnvloed kunnen worden. Werp je op als de beste op dit gebied in Nederland en partijen zullen dit ongetwijfeld gaan meenemen in hun vraagstelling. Daarmee beïnvloed je een tender niet tijdens het proces, maar juist ervoor. Hetgeen de meest succesvolle toegepaste tactiek is.