05-02-2018 Highlights, SMA Noord op bezoek bij RTV Noord

05022018 SMA Logo RTV NoordDe eerste bijeenkomst van SMA Noord, was dit jaar op 5 februari. Dit keer stond er een Salesmanager in de Keuken bij RTV Noord op het programma. Frank Schouten, de Sales en Marketing Manager, aldaar was onze gastheer. Tevens is Frank natuurlijk bekend als oud bestuurslid van deze regio. Ondanks dat het programma eerder op de dag begon dan gebruikelijk was, was de opkomst hoog te noemen. Na binnenkomst werd iedereen voorzien van een drankje, begonnen we aan de rondleiding door de TV- en Radiostudio.  We gingen allereerst naar de TV, waar men in volle voorbereiding was voor de nieuwsuitzending van de avond. De eindredacteur maakte zich even vrij om allerlei vragen van de aanwezigen te beantwoorden. Vervolgens gingen we naar de ruimte waar op dat moment de radio-uitzending plaatsvond. Voordat we naar binnengingen, legde Frank de manier van werken uit, om daarna naar binnen te gaan en een deel van de uitzending mee te maken. Na deze leuke rondleiding gingen we naar de zaal waar de presentatie van Frank zou plaatsen vinden. SMA Noord-voorzitter, Goeran de Pater opende de bijeenkomst, waarna hij het woord aan Frank gaf.

In het begin van zijn verhaal ging Frank terug naar de tijd dat men op Martinikerkhof de uitzendingen verzorgde om daarna via 70 jaar de brug te maken naar de huidige tijd. In deze tijdslijn stond hij dan stil bij een aantal grote gebeurtenissen (zoals de winter van 1979 en de ijzel in 2016) in Groningen. Hij maakte hierbij direct de koppeling naar de enorme verandering van het medialandschap. Om de regionale omroepen goed te begrijpen gaf Frank in het volgende deel van zijn presentatie een toelichting op de 13 die er momenteel zijn en het bereik wat men gezamenlijk heeft. Frank liet vervolgens zien dat er 129.000 per week Groningers naar Radio Noord luisteren, 253.000 Groningers per maand naar TV Noord kijken en dat men +/- 7,4 miljoen bezoeker per maand op hun digitale platformen heeft. Hiermee toonde hij het crossmediale aan, waarbij de radio meestal de online multiplier is. Voordat Frank verder op de werkwijze van zijn team inging, gaf hij wat achtergrondinformatie over de wijze waarop men één jaar geleden een drietal persona’s had geïntroduceerd. Een zeer belangrijke verandering, voor de gehele organisatie en daarmee ook voor het commerciële apparaat van RTV Noord.

Na deze uiteenzetting ging Frank verder in op de commerciële organisatie van RTV Noord, waarbij zijn sales team uit drie accountmanagers en het zelfde aantal medewerkers op de verkoopbinnendienst bestaat.  Elke accountmanager 05022018 SMA Noord RTV Noord Frank Schouten Peter Vernimmenheeft zijn eigen portefeuille aan klanten en prospects en wordt er gewerkt met een activiteiten-target, die voor iedereen transparant is. Gezamenlijk met Frank bedienen deze gehele markt in de provincie Groningen. Binnen deze markt hebben ze de speciale aandacht voor de branches op het gebied van Huis & Tuin, Dienstverlening en Hobby & Vrije Tijd. Frank gaf ons vervolgens inzicht in de manier waarop men binnen hun organisatie de klanten zijn gesegmenteerd. Hoewel klanten zijn ingedeeld en aan accountmanagers zijn gekoppeld, benadrukte hij dat het geheel team-work is waarbij men een gezamenlijk target heeft, en daarmee dus een bonus die voor iedereen gelijk is. Ervaring leert, dat dit zeker ten goede komt aan de team-spirit.

Op dit moment is men bezig om van de huidige manier van werken (Consultative Selling) de overstap te maken naar 05022018 SMA Noord RTV Noord Frank Schouten Eiso Bleekereen nieuwe manier (Challenger Sales). Opleiding en training staat in deze omwenteling hoog in het vaandel bij Frank. Zijn mensen krijgen volop de ruimte om zich te ontwikkelen. In zijn slotwoorden ging Frank nog verder in op de marketing-trechter.  Een aanpak waarbij bewustwording, overwegen, doen en behouden van klanten van cruciaal belang zijn. Daarom staat klantloyaliteit ook centraal in de aanpak van Frank. Hiervoor maakt hij gebruik van een goed doordachte NPS-strategie. Hetgeen een afgeleide was van de why, who en what zoals men deze heeft vastgesteld. Frank sloot zijn verhaal af met de stelling van Sam Walton van Walmart, en die luidde als volgt : There is only one boss. The Customer Goeran, nam vervolgens weer het woord om Frank voor zijn enthousiaste betoog te bedanken en vroeg daarbij SMA-Directeur Eiso Bleeker naar voren. Die aangaf dat Frank Lid van Verdienste van de SMA zou gaan worden. Frank heeft tenslotte zich bijna 10 jaar voor de ontwikkeling van SMA Noord ingezet en onlangs een stapje terug gedaan. De SMA wilde hiermee zijn waardering voor al deze jaren van tomeloze inzet uitspreken. Na deze officiële plichtpleging, was het tijd om verder met elkaar te netwerken, onder het genot van een goed verzorgd buffet.

 

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen