De COVID-19 pandemie heeft enorme impact op onze economie, voor zowel inkoop als verkoop. Wij hebben daarom samen met Nevi, Tender People en Cinfield de krachten gebundeld en in een webinar te besproken op welke wijze inkoop en verkoop kunnen samenwerken om ontstane dilemma’s op te lossen. Tijdens dit webinar stond de volgende vraag centraal : “Hoe draagt aanbesteden bij aan een gezonde samenleving?”
Gedurende het webinar ging een groep van panelleden uit zowel de wereld van in- en verkoop met elkaar in gesprek en werden er een groot aantal vragen beantwoord. Het panel bestond uit de volgende personen :
- Walter Engelhart, advocaat/partner (Van Benthem en Keulen)
- Yvette Naaijkens, regiomanager / Tendermanager van het Jaar (Heijmans)
- Sander de Schepper, portfoliomanager (Gemeente Utrecht)
- Gijs Derks, CCO / Commercieel directeur van het Jaar (Renewi)
- Norman Martijnse, categoriemanager IV (Politie Nederland)
- Ludo Huisman, partner (Tender People)
- Rick Uringa, directeur (Cinfield)
Vanwege de corona-crisis wordt er momenteel door de overheid veel steun gegeven aan bedrijven. Bij sommige van onze leden leefde het gevoel dat ze hierdoor welllicht buiten de boot zouden vallen bij aanbestedingen. Volgens Walter Engelhart hoeven ze hier niet bang voor te zijn omdat veel bedrijven in deze periode in aanmerking komen voor steun van de overheid, blijft het speelveld immers gelijk. Engelhart: “Aanbestedende organisatie hebben allereerst momenteel de tijd niet om op dit gebied de juridische strijd aan te gaan. Ze hebben we andere uitdagingen op hun bordje liggen” Hij adviseerde wel om niet met extreem lage prijzen te gaan werken mocht je overheidssteun hebben gekregen. Dit is moreel ook erg lastig uit te leggen.
Nu de eerste fase achter de rug is en er weer vooruit gekeken kan worden zou Yvette Naaijkens, Tendermanager van het Jaar graag zien dat er gas wordt gegeven en dat er daarbij ook in mogelijkheden gedacht gaat worden.
Norman Martijnse valt haar daar inderdaad in bij en geeft aan dat er vanuit de overheid zeker naar alle opties gekeken moet worden zodat zoveel door zal blijven gaan zodat we een volgende crisis gaan voorkomen. We hebben daarvoor immers de mogelijkheden. Norman : ”Dat kan bijvoorbeeld door in je aanbesteding ruimte te laten voor meerwerk. “Zo kun je leveranciers die in zwaarder weer komen een kleine financiële injectie geven. Daarnaast hebben we in de vorige crisis onze leveranciers ook aan nieuwe klanten geholpen”
Vanuit de overige panelleden komt de suggestie om ook naar de verschillende contractvormen te kijken en om te kijken of je de aanbestedingen beter over het jaar te verspreiden. Hiervoor zou je de zomervakantie kunnen gebruiken omdat er vermoedelijk veel mensen niet met vakantie kunnen wegens allerlei beperkingen die dan nog steeds van toepassing zijn.
Leveranciers vooruit betalen, zoals een van de deelnemers aan het webinar opperde, gebeurt soms wel, ziet portfoliomanager Sander de Schepper van de gemeente Utrecht, maar hij vindt dat je er voorzichtig mee moet omgaan. “Ook de middelen van de gemeente zijn beperkt.” Hij ziet meer in aanbestedingen of werkzaamheden naar voren halen waar dat kan. Te denken valt aan onderhoud in panden die nu toch dicht zijn.
Commercieel directeur Gijs Derks van Renewi signaleert ook nog een lichtpuntje in de crisis. Hij roemt het aanpassingsvermogen van de markt en de innovatie die daaruit voortkomt, onder meer op digitaal gebied. “Dat moeten we niet meer loslaten. Samen kijken naar nieuwe businessmodellen en zaken achter ons laten die we misschien niet zo prettig vonden de afgelopen jaren.”
De conclusies die op het einde van het webinar getrokken kon worden, is dat het goed is om met elkaar in dialoog te blijven om de business draaiende te houden.
Klik hier om het gehele webinar te bekijken