Hoe sales en marketing elkaar kunnen versterken
Dat was het onderwerp tijdens de eerste Round Table van SMA Zuid. We waren hiervoor te gast in de Tesla store in Eindhoven. Er waren deelnemers uit verschillende branches aanwezig om te zorgen dat het thema vanuit verschillende ervaringen werd toegelicht. Na het welkomstwoord van SMA Zuid-voorzitter Suzanne van Cuijck volgde het introductierondje van de aanwezigen. Hierbij kwam naar voren dat bij de meeste deelnemers sales en marketing twee verschillende organisatieonderdelen waren en dat de frequentie van het overleg tussen beiden de laatste jaren enorm was toegenomen. Men had hierbij het streven om dit op een natuurlijke wijze te laten plaatsvinden. Er werd in het voorstelrondje langer stil gestaan bij de manier van werken van Tesla. Deze Amerikaanse autofabrikant doet niet aan de traditionele manier van marketing. Dit heeft men ingevuld door gebruik te maken van de community van Tesla-rijders. Hierdoor hebben ze veel marketingpower weten te creëren. Na het voorstelrondje werden aan de hand van drie stellingen onderlinge ervaringen uitgewisseld.
Stelling 1 : Contentcreatie kan niet zonder sales
- Branding van het merk is een voorwaarde om succesvol te zijn met contentcreatie;
- Bij Marketing is onvoldoende kennis aanwezig over hetgeen de markt vraagt waardoor het uitdagend is om de aang
-
eboden content commercieel sensitief te maken;
- Sales heeft geen kaas gegeten om diepgang in de content aan te brengen;
- Door goed samen te werken kunnen Sales en Marketing elkaar versterken.
- Sales levert de thema’s aan die ze in de markt zien en waarop moet worden ingespeeld. Ofwel waar is qua content behoefte aan.
- Marketing zorgt ervoor dat:
- Content op de goede manier wordt geschreven;
- de vorm en het design kloppend is;
- per kanaal bepaald wordt welke content wordt verspreid.
- Spontaan ontstaat het niet. Zorg voor structureel overleg.
- Om een domein te claimen en daarbij als expert te worden gezien is marketing een zeer belangrijk instrument;
- De juiste content kan bijdragen tot een bepaalde uitstraling op de arbeidsmarkt waardoor mensen bij het bedrijf willen werken.
Stelling 2 : Marketing is verantwoordelijk voor het aanleveren van leads
- Dit kan alleen maar succesvol zijn als Sales en Marketing samenwerken;
- Maak duidelijke en meetbare afspraken over de kwaliteit van de aangeleverde leads;
- Marketing is er verantwoordelijk voor dat de interesse van de klanten wordt gewekt en dat deze vervolgens wordt geconverteerd in een bruikbare lead voor Sales;
- Sales zorgt dat leads worden geconverteerd naar klanten;
- Cold Calling kan worden ingezet als onderdeel van Marketing Automation. Hierbij is het belangrijk om te meten en te sturen op kwaliteit;
- Het zelf organiseren van een event kan een goede bron van leads zijn;
- Dit is minder van toepassing in een tender-gedreven markt.
Stelling 3 : Marketing is verantwoordelijk voor de contentdistributie via Sociale Media
- Marketing bepaalt met input van Sales de contentkalender;
- Marketing is de regiehouder bij de acties op Social Media;
- Voorkom dat Sales de content 1-op-1 doorzet op social media
- Hierdoor ontstaat er geen onderscheidende content;
- Dit wordt als irritant ervaren als je verschillende keren hetzelfde bericht van verschillende accountmanagers voorbij ziet komen;
- Op social media geldt eveneens: Mensen kopen van Mensen;
- Sales vertaalt de content naar een persoonlijke boodschap.
- Experts van bedrijven worden de influencers van de B2B-wereld.
Na afloop werden de aanwezigen bedankt door SMA-Directeur Eiso Bleeker voor hun inbreng tijdens de interactieve sessie. Tesla bood de aanwezigen daarna de mogelijkheid om een proefrit te maken in het allernieuwste model.
We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat om bij de sessie aanwezig te zijn. Alle artikelen hebben we verzameld in één overzicht.