De krapte op de arbeidsmarkt is dit keer het thema van de peergroup voor Salesmanagers. Sommige leden hadden in vorige sessies aangegeven dat dit een grote uitdaging is. Enerzijds om het eigen salesteam op orde te houden maar ook dat er te weinig mensen in de operatie zijn om het werk uit te voeren. Hierdoor moet er soms met enige terughoudendheid verkocht worden omdat de capaciteit er niet is om het werk uit te voeren. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt er daarnaast voor dat er snel beslist/geschakeld moet worden met kandidaten die soms trajecten bij verschillende werkgevers hebben lopen. Men verwacht dan snel een beslissing. Een extra uitdaging hierbij is dat de eisen van o.a. salaris dermate hoog zijn dat deze buiten de gangbare bedragen/regelingen van een bedrijf vallen. De leden van de peergroup ervaren wel dat een snelle beslissing vaak verkeerd heeft uitgepakt en dat er soms ook snel weer afscheid genomen moet worden. Als expert op dit gebied was Ad Veldhuizen van de AV Group bij de bijeenkomst aanwezig om zijn visie op dit thema met de groep te delen.
Hoe vind je het schaap met vijf poten op deze krappe arbeidsmarkt?
Na de introductie waarin eenieder zijn persoonlijke uitdagingen had gedeeld volgde een interessante discussie waarin iedereen zijn ervaring deelde met de krapte op de arbeidsmarkt. Hier kwamen de volgende punten in voorbij :
- Arbeidsmarkt voor sales professionals
- Het salesvak is ingewikkelder geworden waardoor er andere competenties gevraagd worden. Hierdoor is de vijver om in te vissen kleiner geworden;
- Door de opkomst van o.a. online marketing lijken steeds minder studenten te kiezen voor het salesvak.
- Leg de focus in de werving op de latent zoekende
- Dit zijn mensen die niet weg willen maar als er iets leuks voorbij komt zijn ze zeker geïnteresseerd;
- Dit vraagt een proactieve houding als werkgever waarbij enkel een berichtje op LinkedIn niet volstaat. Men wordt namelijk regelmatig benaderd;
- Onderzoek op welke social media deze mensen actief zijn maar ook op welke manier ze het beste benaderd kunnen worden;
- Zorg voor een goede en strakke opvolging na het eerste contact.
- Het schaap met vijf poten is altijd lastig te vinden. Zorg daarom voor de juiste balans in het salesteam. Bepaal welke competenties je echt nodig hebt in jouw team en selecteer hierop. Hierdoor zet je mensen in hun kracht.
- Onderzoek of je minder strategische activiteiten kunt inhuren.
- Neem mensen aan die bij de kernwaarden passen.
- Hierop geen concessies doen;
- Kennis en kunde is in een later stadium wel te ontwikkelen;
- Zorg voor een goed wervend verhaal rondom kernwaarden
- Zorg voor voldoende aanbod waardoor de keuze groter wordt.
- Het vasthouden van goed en gemotiveerd personeel trekt anderen aan. Hierdoor wordt jouw medewerker een ambassadeur van jouw bedrijf.
Ter afsluiting werd Ad bedankt voor zijn input maar ook voor het beschikbaar stellen van de locatie in Hoevelaken. Ter ondersteuning van zijn verhaal had Ad een korte presentatie gemaakt. Deze is beschikbaar op onze website.