Het Sales Café van SMA Midden op 8 februari stond in het teken van vloggen. Peter Brinkman van Karakter TV en oud redacteur van Hart van Nederland heeft de aanwezige SMA-leden tijdens deze bijeenkomst meegenomen in deze wereld. We waren deze bijeenkomst te gast in het Experience Center van Gazelle in Amersfoort. Voordat de voorzitter van deze regio, Manon Onrust de aftrap voor haar rekening nam, was er eerst de gelegenheid om, onder het genot van een hapje, met elkaar te netwerken. Manon heette alle aanwezigen van harte welkom, en stond nog even stil bij de herkomst van het woord vloggen. Een vlog is de afkorting van een video blog. Hiermee is het hetzelfde als een geschreven blog, alleen dan opgenomen met een video camera. Vervolgens introduceerde zij de Commercieel Directeur van Gazelle, Ferdi Ertekin. Ferdi nam ons allereerst mee in de geschiedenis van dit oer-Hollands bedrijf. Tijdens de rondleiding gaf hij ons toelichting op het besluit om een Experience Center te beginnen, en op welke wijze deze momenteel bijdraagt aan de commerciële strategie van de fietsenleverancier.
Na het enthousiaste en inspirerende van Ferdi was het tijd om naar de ruimte te gaan waar Peter zijn verhaal over het vloggen zou houden. Voor dat hij met de technische kant van deze activiteit, gaf hij de zaal nog een paar goede tips, alvorens met vloggen te beginnen. Deze bestonden uit:
- Zorg voor goede content, dat aansluit bij jouw doelgroep;
- De kwaliteit van de video moet van een goed niveau zijn
- De titel van jouw vlog, is van groot belang. Zegt enerzijds iets over de inhoud, maar zorgt er ook voor dat je goed vindbaar wordt
- Het gaat om de boodschap die je wilt brengen, en maak deze niet te commercieel
- Denk goed na over hetgeen je wilt vertellen, schrijf het desnoods uit. Lange stiltes en/of onnodige herhalingen dragen niet bij tot een goede boodschap
- Zorg dat jouw kleding passend is, bij hetgeen je wilt vertellen
- Maak de vlog niet te lang. Drie minuten is het maximale dat deze mag duren
Na deze inleidende beschouwingen, ging Peter over naar de meer praktische kant van het vloggen. Hij liet eerst alle aanwezigen gewoon beginnen met het maken van een vlog, om vervolgens hier advies over te geven. Allereerst was het de manier waarop je in de camera kijkt. Het beste is om direct in de lens te kijken, op deze manier kom je veel persoonlijker over en kijk je de kijker aan. Daarnaast gaf hij het advies om het beeld horizontaal te houden. Hiermee voorkom je zwarte balken aan de zijkant van je filmpje en kom je eveneens veel professioneel over.
Vervolgens stond hij stil bij de achtergrond. Een zeer belangrijk gegeven wat de mensen zien niet alleen jou op het scherm, ze hebben een totaalbeeld. Kleine details kunnen hierin een groot verschil maken. Peter gaf de tip om hier dus goed op te letten, zeker als het erg druk met bewegende mensen op de achtergrond is. Dit kan enorm afleiden van jouw boodschap. De achtergrond was volgens Peter net zo belangrijk als het geluid. Hij liet ons hier ook een aantal voorbeelden zien, die minder uit de verf kwamen en liet vervolgens een aantal technische hulpmiddelen zien, waardoor je het geluid enorm kon verbeteren en de boodschap veel beter over ging komen.
Na deze uiteenzetting vroeg hij de groep zich in tweetallen te verdelen en aan de slag te gaan met het vloggen. Iedereen ging vervolgens hard aan het werk, om een aantal mooie vlogs te maken. Bij terugkomst ging Peter nog in op het monteren van een vlog. Tegenwoordig met de huidige software op het internet is dit relatief eenvoudig zelf te doen. Door het op een goede manier te monteren en daardoor de juiste overgangen te creëren maak je jouw video aantrekkelijk om naar te kijken. Dit geldt tevens voor het toevoegen van muziek, waardoor je zorgt voor een bepaalde setting/sfeer. Als tip adviseerde hij om gebruik te maken van iMovie of MovieMaker. Tenslotte liet hij de zaal zien, op welke eenvoudige manier dergelijke montage al zelf te realiseren was. Manon bedankte vervolgens Peter voor zijn verhaal en de zaal voor hun aanwezigheid.