09/06/2021 : SMA Online Masterclass over High Performance Teams

Tijdens deze Online Masterclass stond het onderwerp High Performance op de agenda waarbij we Paul Rulkens als expert op 20210609 SMA Online MasterClass Paul Rulkens High Performance Teamsdit gebied in ons midden hadden. In zijn verhaal ging hij dieper in op de kunst en wetenschap om je persoonlijke en bedrijfsdoelen te halen met zo weinig mogelijk energie. Hij reikte de aanwezigen een aantal ideeën/technieken aan om hierin beter te worden. Paul doceerde aan de universiteiten van Maastricht, Groningen en Twente. Zijn populaire TED-talks zijn bekeken door meer dan vier miljoen mensen.

Paul had zijn verhaal verdeeld in een drietal blokken, te weten helderheid, focus en uitvoering. Alvorens hierop verder in te gaan gaf hij aan dat als kleine verschillen consistent worden toegepast dit reeds een enorme invloed heeft op het resultaat ofwel je moet elke dag een klein beetje beter worden in de dingen die er echt toe doen.

 

Helderheid

 

In de ogen van Paul zijn er twee dingen belangrijk bij helderheid. Dat is enerzijds de visie die een persoon/bedrijf heeft. Hij zei dat het niet uitmaakt waar je bent, maar juist waar je naar toe gaat. Anderzijds is dat de mate waarin er een connectie is met anderen. Paul gaf een paar keer in zijn verhaal aan dat geen enkel doel wordt gehaald in isolatie. Bij High Performance organisaties is er sprake van een duidelijke visie met een hoge connectie met anderen. Hij liet de aanwezigen vervolgens een oefening doen waarmee je kunt achterhalen of er in jouw team/organisatie de juiste focus is en indien dat niet het geval is er dus nog werk aan de winkel is.

 

Focus

 

Paul gebruikte bij dit onderdeel de metafoor “de Vallei van de Dood” waar volgens zijn ervaring elke organisatie doorheen gaat bij nieuwe initiatieven. Hij bedoelde hiermee dat in aanvang van een dergelijk traject het energieniveau hoog is maar dat dit na verloop van tijd afneemt met als gevaar dat deze periode een begraafplaats van goede initiatieven gaat worden.

Om goed door een dergelijke curve te gaan, introduceerde hij de term strategisch stoppen waarbij je eerst zaken moet loslaten om nieuwe dingen te doen. In zijn ogen is hierbij tijd een belangrijke hulpbron waardoor je de focus moet leggen op die activiteiten waar je vaardig in bent en met passie doet terwijl dit waarde voor anderen creëert. De activiteiten die overblijven moet je vervolgens delegeren, elimineren of outsourcen.

Hij sloot dit gedeelte af met de woorden dat de mate waarin je stopt de mate van succes bepaalt.

 

Uitvoering

 

In het derde en laatste deel van zijn presentatie stond hij stil bij de executie van de gemaakte plannen. Hij vertelde over het Engelse Olympische Roeiteam waarbij men zich bij alles wat ze deden de vraag stelde of deze activiteit de boot sneller maakte. Indien dat niet het geval was, deden ze het niet. Hij gaf als advies dat je dit eveneens kunt doorvertalen naar de door jou gestelde doelen. Ter afsluiting van dit blok gaf hij nog een aantal technieken ter verbetering van je persoonlijke effectiviteit. Dit waren:

  • Wordt een Inbox-ninja, die twee keer per dag zijn mail bekijkt en zorgt voor een lege inbox. Hij maakte ook de opmerking dat jouw inbox geen actielijst moet zijn;
  • Pas de Wet van Parkinson toe, waarbij je ervoor zorgt dat activiteiten in minder tijd gedaan worden want het is de ervaring dat anders iedereen de tijd gebruikt die er voor de betreffende activiteit staat;
  • Pas Task to Time to hetgeen je dwingt om efficiënter te werken en je daardoor perfectionisme voorkomt. Hierdoor leg je de focus op succes;
  • Zoek uit wat jouw Gouden Uur is ofwel wanneer functioneer je het beste en doe dan alles wat je moeilijk vindt. Doe de routinezaken op de momenten dat je minder scherp bent.
  • Pas de Productiviteits Drietand toe hetgeen je “dwingt” om die drie dingen te doen die jij je hebt voorgenomen die dag. Je gaat niet eerder slapen.
  • Eet je Kikker, oftewel begin de dag met iets dat je niet leuk vindt of enorm tegenop ziet. Als je dit gedaan hebt maakt dit enorm veel energie vrij.

Hij sloot de sessie af met de opmerking dat informatie zonder actie waardeloos is en dat je moet beseffen dat het tijd kost om gewoontes aan te leren en gaf de aanwezigen het advies om je elke dag 1% te verbeteren zodat je 2 keer zo goed wordt na 70 dagen.

Paul gebruikte voor zijn verhaal geen sheets maar heeft wel een mindmap aan ons ter beschikking gesteld.

We streven erna om van elke fysieke en online bijeenkomst een verslag te produceren. Dit voor het geval leden niet in staat zijn geweest om de de sessie aan te sluiten. Dit betreft zowel de landelijke als regionale bijeenkomsten.

Alle verslagen hebben we verzameld in één overzicht.

Deze online Masterclass hebben wij georganiseerd in samenwerking met onze partner Lecture. Lecture brengt live, online, 202010609 SMA Masterclass High Performance Teams Logo Lectureinspirerende collegereeksen aan voor organisaties om een cultuur van nieuwsgierigheid, creativiteit, continu leren en innovatie te helpen creëren. De vakinhoudelijke interactieve sessies variëren in onderwerpen van ‘Storytelling’ tot ‘Herkaderen’, ‘Big data en ethiek’ tot de ‘Psychologie van geheimen’ en van ‘Leiderschap’ tot ‘Onderhandelen’. Alle verzorgd door (inter) nationale topexperts.

Wil je ook je medewerkers of klanten inspireren met nieuwe kennis, inzichten en perspectieven met interactieve sessies door topexperts, neem dan contact op met Esther Veenendaal : esther@lecture.nl of via 06-39372838.

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen