Vorig jaar hadden we de primeur in Oost met een prachtig eigen Sales Event in onze regio. Dit jaar werd daar op donderdag 9 november in de DRU Cultuurfabriek (Ulft) een succesvol vervolg aan gegeven. Er waren presentaties van hoog niveau, leuke netwerkmomenten en als klapstuk de verkiezing van de Young Sales Professional van onze regio. Het thema van het Sales Event Oost sloot aan bij het landelijke jaarthema van de SMA. Dit kwam op verschillende manieren naar voren.
Net als vorig jaar was Martine Zuil, commercieel directeur van De Graafschap, dagvoorzitter. Ze opende samen met Ton Donderwinkel, voorzitter SMA Oost en dat deden ze met een woord van dank aan de sponsoren: DRU Cultuurfabriek, LeBlanc Advies, PincVision en Hogeschool Arnhem Nijmegen. Zonder hun belangeloze bijdrage had het Sales Event niet plaats kunnen vinden. Daarnaast benadrukte Ton de hechte samenwerking met de Salesopleiding van de HAN. Zij waren een van de eerste die geaccrediteerd werden door de SMA.
Ondertussen stonden de drie Young Sales Professionals klaar voor hun optreden. Ivo Verbüchlen (BRControl) beet de spits af. Daarna was het de beurt aan Dennie Stemerdink (Beukenhorst Koffie) en Inge Jentink (ATAG). Ze hielden alle drie een korte pitch en deze drie professionals zijn het beste te omschrijven met woorden als ‘enthousiast, met kennis van zaken én vol ambitie’. Aan het einde van de dag werd Inge overtuigend dé Young Sales Professional van het Oosten. Ze kreeg de meeste stemmen van zowel het publiek als de vakjury.
Inhoudelijk entertainment in het middagprogramma
De middag was gevuld met een aantal interessante presentaties. Frank van Leer, directeur van Van Leer Consultancy, legde zijn salesconcept ‘Selling on a napking’ voor. Frank is van mening dat je een goed idee op een servet uit moet kunnen schrijven en dus met een paar woorden uit moet kunnen leggen. Hij liet met een aantal voorbeelden zien hoe je ingewikkelde concepten terug kunt brengen worden tot soms een simpele tekening. Hij gaf het publiek de leuke opdracht om hun propositie op zo’n manier uit te leggen dat het duidelijk is voor een 10-jarige. Dat bleek voor velen toch een brug te ver . . .
Na een korte pauze nam Ernst Wallinga, medeoprichter van Sellian, het woord. In zijn verhaal legde hij uit hoe je met de inzet van moderne (online) middelen (makkelijker) bij een prospect aan tafel komt. Ernst vindt dat de sleutel tot succes op het snijvlak van marketing en sales ligt en heeft daar een mooie visie op, die hij graag deelde met de aanwezigen. De keynotespeaker van de dag was Henk de Jong. In een ‘college tour’ setting stelde Martine hem een aantal vragen. Onder meer over zijn tijd als accountmanager bij FC Groningen en over zijn aanstelling bij De Graafschap. Henk gaf hier ontspannen antwoord op en maakte daarmee zijn bijnaam als ‘knuffeltrainer’ meer dan waar. Het werd een inspirerend verhaal over zijn ervaringen bij de verschillende eredivisieclubs.
Klik hier voor een sfeerimpressie van het SMA Sales Event Oost