10-10-2018 Expertsessie Hospitality in de B2B bij de Nieuwe Buitensociëteit

Voor de masterclass Hospitality in de wereld van B2B waren we te gast bij de Nieuwe BuitenSociëteit in Zwolle. Dit is een evenementenlocatie in de stad Zwolle, hetgeen lokaal beter bekend staat als de Buitensoos. Binnen de Regardz Groep is dit één van de meest diverse locaties waar men naast zakelijke events ook bijvoorbeeld dance events organiseert. Directeur Ingeborg Peterson en salesmanager Marijke van der Weide waren onze gastvrouwen op deze bijeenkomst. Alvorens met de masterclass te beginnen werd er uitleg gegeven over Regardz en de weg die de moederorganisatie aan het maken is.

Focus op doelgroepen

De Young Sales van Noord Nederland, Marijke, ging vervolgens in op haar manier van werken binnen deze organisatie. 20181010 SMA Zwolle Expertsessie Hospitality Buitensociteit Marijke van der Weide Ingeborg PetersonDe in december 2015 gestarte stagiaire gaf aan dat het haar rol is om iedereen in de buitenwereld te laten weten dat men er is en wat de mogelijkheden zijn. In het kader van een focus zijn er voor haar twee doelgroepen te onderscheiden, organisaties die iets willen met het theater of met de vergaderlocatie Nieuwe BuitenSociëteit. Hiervoor wordt er o.a. een gesegmenteerde nieuwsbrief verstuurd. Momenteel zijn er plannen om voor de verschillende doelgroepen een eigen event te organiseren. Dit om onder de aandacht te komen van de belangrijkste contactpersonen binnen een organisatie. Voor Marijke zijn dit de secretaresses en de eventmanagers.

Cross en Upsell

20181010 SMA Zwolle Expertsessie Hospitality Buitensociteit Sander Bennink Marijke van der Weide Ingeborg PetersonDaarnaast wordt er vol ingezet op netwerkbijeenkomsten, zowel regionaal als landelijk. Hierbij is volgens Marijke het persoonlijk contact nog steeds van doorslaggevend belang. Ter bevestiging van een afspraak stuurt zij altijd een kaartje zodat dit door anderen in het bedrijf opgemerkt kan worden. De grotere offertes brengt ze altijd persoonlijk weg, zodat dit wellicht direct besproken kan worden onder een kop koffie. Ze heeft het dan zo ingericht dat ze op de terugweg direct de aanpassingen kan doorvoeren waarmee ze dus kort na het gesprek een aangepaste versie van de offerte kan opleveren. Dit heeft al zeer veel cross en upsell opgeleverd. Marijke gaf aan dat het grootste gedeelte van haar omzet new business betreft, want 70 procent komt het jaar erop niet terug om redenen die niet gekoppeld kan worden aan de Nieuwe Buitensociëteit . Men wil bv. niet elke keer op dezelfde locatie. Interessant was wel dat de meeste events niet volgens de aanbestedingen verlopen, waardoor het persoonlijke contact van groot belang is.

Social Media

Een belangrijke manier om de bekendheid te vergroten is de inzet van Social Media. Dit wordt op twee manieren ingezet. Enerzijds natuurlijk om een stuk bekendheid te creëren. Hiervoor is men dan actief op Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn. In de rustige zomermaanden wordt de content gecreëerd, die vervolgens de rest van het jaar gebruikt kan worden. Dit met als doel om toe te werken naar warmere leads. Contentmarketing staat momenteel nog in de kinderschoenen, maar is zeker iets wat de aandacht heeft.  Anderzijds wordt met name LinkedIn goed in de gaten gehouden om te kijken of er eventueel events zijn. Dit alles wordt geregistreerd om vervolgens verder op zoek te gaan naar de organiserende partij en/of het een terugkerend event is. Indien dat het geval is, wordt het uiteraard als lead genoteerd.  Ingeborg vulde aan dat zij regelmatig kan bijdragen via LinkedIn. Ze krijgt in de regio veel afspraken wegens haar titel als directeur van deze in Zwolle bekende locatie.

Stellingen

Na een interessante rondleiding door het karakteristieke pand, was het tijd voor de stellingen :

  • Hoe kunnen we zorgen dat er meer mensen weten wat we doen.
  • Als jij hier salesmanager zou zijn, wat zou je absoluut doen.

20181010 SMA Zwolle Expertsessie Hospitality Buitensociteit Goeran de Pater Ivo Neefs Jan Paul de VriesHieruit kwam als belangrijke tip dat men Marketing Sales moet laten doen, zodat Marijke alleen nog maar naar de beter gekwalificeerde leads toe zou gaan en dat er dan minder met hagel geschoten zou worden. Hierdoor zou Marijke in haar kracht worden gezet, namelijk bij mensen aan tafel komen en zou ze niet meer 20 belletjes per week moeten doen.

Sales motto's

Mark Korsten salesmotto

Salesmotto Mark Korsten

Commercieel Management Giesbers InstallatieGroep

“Van klant naar relatie”

Meer lezen
Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen