10 vragen aan Anouk van Klink

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

Op dit moment ben ik operationeel manager bij Cinfield. Naast het operationeel management ben ik verantwoordelijk voor onze opleidingen en Tendermanagement traineeprogramma. Ik draag zorg voor de werving, selectie en plaatsing van nieuw tendertalent en via een uitgebreide onboarding, workshops, intervisie en coaching sessies begeleid ik startend tendertalent in het vakgebied van tenders en aanbestedingen. Het geeft mij heel veel energie om hen met mijn eigen ervaringen te ondersteunen in hun ontwikkeling tot tenderprofessional. Tot slot organiseer ik samen met de SMA en mijn collega Rick Uringa de Verkiezing van Tendermanager van het Jaar. Bijna 3 jaar geleden startte ik bij Cinfield als adviseur tendermanagement. In deze rol heb ik verschillende organisaties mogen ondersteunen bij hun inschrijving. Van arbeidsbemiddeling, facilitaire dienstverlening tot communicatie en adviesdiensten. Ontzettend mooi om mee te kijken in de ‘commerciële keuken’ van al die verschillende bedrijven.

Mijn carrière startte bij JMW Horeca Uitzendbureau, het hospitality label van Tempo Team. Voor mijn studie aan de hogere Hotelschool in Leeuwarden liep ik stage en raakte geïnteresseerd in het sales vak. Het antwoord op de vraag wat ik wilde leren tijdens mijn afstudeerstage? “Hoe haal ik een grote klant zoals het Holland Casino binnen?” Wat bleek; via tenders en aanbestedingen. Al tijdens mijn afstudeerstage mocht ik mijn eerste aanbesteding draaien. Daarna heb ik naast mijn rol als sales representative en later relatiemanager verschillende mooie trajecten begeleid en ondersteund.

De kennis vanuit mijn studie, mijn werkervaring bij een horeca-uitzendbureau en mijn passie voor hospitality sluiten heel goed aan op mijn werk. Ik ben van mening dat organisaties nog veel kunnen leren van de wijze waarop hospitality-organisaties omgaan met hun ‘gasten’, ofwel klanten. Het klinkt als een open deur, maar toch starten nog steeds veel organisaties vanuit de vraag: wat kunnen wij aanbieden? In plaats van: wat hebben zij nodig om hun doelstellingen te bereiken? Dat neem ik altijd mee in mijn werk en probeer ik onze trainees mee te geven: anders kijken en anders denken..

Wie is Anouk privé?

 

Op 28 augustus 1991 ben ik geboren in Roelofarendsveen, een klein dorp midden in de randstad. Daar ben ik opgegroeid en heb ik tot mijn studie gewoond. Op 17-jarige leeftijd ben ik naar Leeuwarden verhuisd om te studeren aan de Hogere Hotelschool. Inmiddels woon ik samen met mijn vriend Jaap weer in Roelofarendsveen. Het is een fijne plek om te wonen dicht bij familie en vrienden. Midden in de randstad maar toch veel ruimte, natuur en water om ons heen. In mijn vrije tijd sport ik graag. ’s Ochtends vroeg hardlopen langs het Braassemermeer, Yoga of tennissen met mijn competitieteam, daar krijg ik energie van. Daarnaast ben ik gepassioneerd door alles wat te maken heeft met hospitality. Ik mag graag lezen over innovaties en ontwikkelingen, kook graag voor familie en vrienden en dit najaar ga ik een wijncursus volgen. Daarnaast zijn mijn vriend en ik gek op duiken. Bij voorkeur op bijzondere en verre plekken om mooie vissen en koralen te zien. In verband met corona zit dat er helaas voorlopig niet in.

 Als kind wil ik graag worden?

 

Als kind was ik een bijdehand, sociaal en actief meisje. Ik maakte makkelijk contact met leeftijdsgenoten en volwassenen. Mijn moeder werkte in de horeca. Ik mocht regelmatig na school mee naar het restaurant waar zij werkte. Spelen of helpen in het restaurant, geweldig vond ik dat! Daar is ook mijn passie voor de hospitality ontstaan. Een beroep had ik toen nog niet voor ogen. Nu gelukkig nog steeds niet. Ik ben blij met het carrièrepad dat ik heb gekozen en de plek waar ik nu sta. Wie weet waar de toekomst mij nog brengt.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Vanaf mijn 12e had ik een eigen kranten- en folderwijk. Daarnaast had ik in de vakanties vaak bijbanen bij een van de vele bloemenkwekerijen in de buurt. Op mijn 15e ruilde ik deze baantjes in en startte ik als afwasser en later bedieningsmedewerker in het restaurant van de lokale Jachthaven.

Waar ben je het meest trots op?

 

Waar ik op dit moment erg trots op ben is het Tendermanagement Traineeship dat ik bij Cinfield samen met Rick Uringa heb mogen ontwikkelen. De leerschool die ik zelf bij Cinfield heb gehad, hebben we vertaald naar een programma, waarin ik nu startende tenderprofessionals mag begeleiden. Het is heel bijzonder om met dit programma bij te dragen aan de ontwikkeling van deze gedreven en leergierige talenten. Vooral het moment dat een van onze trainees trots opbelt om te vertellen dat hij zijn eerste tender heeft gewonnen. Dat geeft echt een kick!

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Stel je prioriteiten. Dat geldt voor zowel zakelijk als privé. Prioriteiten stellen vraagt om keuzes maken om soms dingen wel of juist niet te doen. Werken aan 20 projecten betekent dat je ze niet allemaal 100% aandacht kan geven. En een overvolle agenda met werk en sociale activiteiten betekent minder tijd voor sport en ontspanning om in balans te blijven. Voor mij soms een valkuil. Het helpt mij dan, zowel zakelijk als privé, om af te vragen: wat is nu echt belangrijk?

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

De naam ‘bucketlist’ zegt het al, dat is een lijst. Gelukkig heb nog een lange carrière voor me en tijd genoeg om deze lijst af te werken. Op korte termijn wil ik mijzelf ontwikkelen als trainer met als doel het geven en verder ontwikkelen van onze trainingen. Op lange termijn heb ik de ambitie om zelf te ondernemen. Het wat en hoe heb ik nog niet concreet. Ideeën genoeg in ieder geval!

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

“Voor niets gaat de zon op.” De spreuk die mijn moeder regelmatig herhaalde als ik met regenachtig weer geen zin had om mijn folders en kranten te delen. Inmiddels heeft de spreuk voor mij meer betekenis gekregen. Deze spreuk zegt mij dat je in het leven alles kan bereiken zolang je zelf de handen uit de mouwen steekt. Wil je iets bereiken? Geloof er in, ga er voor, het komt niet aanwaaien. De dingen die ik doe, doe ik dan ook vol overgave, zowel zakelijk als privé. Als je het doet, doe het dan goed!

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Dat zijn wel mijn twee gênante ‘entree’ momenten. Beide tijdens mijn carrière bij JMW Horeca Uitzendbureau. Zo lag ik eens languit in de hotellobby bij mijn belangrijke prospect omdat mijn hak tussen de mat bleef haken. Mijn tweede gênante moment was tijdens een Schouw bij de Tweede Kamer waarbij alle alarmbellen van de beveiligingspoorten af gingen. Nadat ik op mijn blote voeten door de poortjes mocht bleek alle bombarie vanwege een vergeten kelnersmes onderin mijn tas. Stom natuurlijk, maar in de horeca moet je immers overal op voorbereid zijn. 😉

Een voordeel van deze gênante situaties, het ijs met de klant is meteen gebroken!.

Wat is het leukste salestraject wat je hebt gedaan?

 

Het klinkt gek, dat was een salestraject voor een van onze opdrachtgevers. Een klein regionaal uitzendbureau wilde een belangrijk contract van de regionale milieudiensten binnen slepen. Nooit eerder schreef hij in op aanbestedingen en vroeg ons om hulp. Ik had de eer dit traject te mogen begeleiden. Ondanks dat de directeur/eigenaar en zijn team weinig tijd hadden maakte zij de agenda’s vrij en stelde zij zich open om buiten de gebaande paden te treden. Zo waren zij in staat om écht vanuit de klantvraag te redeneren en een oplossing te bedenken die invulling gaf aan de doelstellingen en wensen van de klant. Dat geeft enorm veel voldoening: werken met een team dat écht gaat voor de klant en open staat voor vernieuwing en verandering. En met resultaat, ze wonnen de aanbesteding met complimenten van de inkoper!

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen