10 vragen aan Charlotte Janus

Charlotte Janus

Accountmanager Public

Sogeti

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Mijn naam is Charlotte Janus, ben 29 jaar en woon sinds begin van dit jaar samen met mijn vriend in Den Bosch. Erg wennen om na mijn hele leven in regio Utrecht te hebben gewoond nu te leven ónder de rivieren. Den Bosch is overigens een leuke stad. Verder ben ik nog veel in Utrecht te vinden want ik ben vrijwilliger bij de Utrechts Skate Parade. Van mei tot en met september rollen we elke vrijdag voor de stad, de ene keer vind je mij in een geel hesje als verkeersregelaar en de andere keer in een rood hesje als EHBO.

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Ik werk bij Sogeti als Accountmanager Public. Sogeti is een IT bedrijf in hart en nieren en met onze passie voor technologie helpen wij onze klanten. Ik ben verantwoordelijk voor een aantal klanten binnen het domein van Justitie en Veiligheid (J&V). Ik zorg ervoor dat veel van mijn collega’s een leuke opdracht krijgen binnen J&V en dat ik mijn klanten help in het behalen van hun doelen.

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Dit is nooit lang één en dezelfde droom geweest, toen ik heel jong was wilde ik kapster worden. Het leek mij leuk om iets moois te maken en klanten met een tevreden blik de deur uit te laten gaan. Ik denk er nog steeds aan om de deeltijdopleiding te doen om het er ooit bij te kunnen doen.

Tijdens mijn HBO opleiding werkte ik als bijbaan veel in de horeca, van festivals tot in chique restaurants. Mijn droombaan in die tijd was later een eigen horecazaak, in welke vorm dat dan zou zijn was ik nog niet over uit. Het ondernemen heeft daarmee er altijd wel ingezeten. Uiteindelijk ben ik blij met de opleiding die ik gedaan heb en met de plek waar ik nu sta. Wie weet wat er ooit nog van gaat komen.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Binnen Sogeti ben ik ruim 7 jaar geleden begonnen als Test Engineer, iets wat ik toen ook nooit bedacht had. Ik had weinig te verliezen, mocht naar Ohio en zag genoeg kansen binnen Sogeti. Na een paar jaar als tester heb ik een rol binnen de Sogeti Academy mogen uitvoeren waarbij ik verantwoordelijk was voor Sales en Delivery van de opleidingen bij onze klanten. Dit is mijn eerste aanraking met het salesvak binnen IT geweest. Vanuit daar ben ik doorgegroeid naar mijn huidige rol als Accountmanager. Het is gaaf om te zien wat Sogeti allemaal in zijn mars heeft en om dat totale plaatje bij de klant te brengen.

Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

Het contact met de mensen. Je ontmoet zoveel verschillende mensen en dat vind ik mooi. Het contact inspireert mij in mijn dagelijkse werk en helpt mij om mijzelf te verbreden in eigen ontwikkeling. Daarnaast is het behalen van successen altijd leuk, zeker als het niet in een keer lukt. Daarin de dynamiek vinden met makkelijkere en uitdagende successen vind ik het salesvak extra leuk maken.

Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daarvan geleerd?

Iets niet durven. Ik heb een hele tijd tegen mijzelf moeten zeggen ‘gewoon doen’ en dat heeft mij een stuk verder geholpen. Gewoon doen, feedback vragen, verbeteren en door in plaats van iets lang bij jezelf houden en zo niet verder komen.

Op welke manier houd jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

Zeker door de bijeenkomsten vanuit SMA bij te wonen, zowel de regio bijeenkomsten als die van de peergroup. Daarmee verbreed ik mijn netwerk en krijg je inzicht in hoe sales collega’s buiten Sogeti met het vak bezig zijn. En ook binnen Sogeti, op kantoordagen spreek ik geregeld collega’s buiten team Public, ook heel interessant om te horen welke uitdagingen zij hebben in andere branches en hoe ze daar dan mee om gaan. Die kennis probeer ik weer creatief in te zetten in mijn dagelijkse werk.

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

Een dag in de schoenen van Koningin Maxima, ik vind haar een powervrouw. Ze komt op mij over als een heel sterke vrouw die de touwtjes in handen heeft wanneer dat nodig is. Dat geldt ook voor Beyoncé trouwens. Enorm gedreven vrouwen die op hun eigen manier een bijdrage leveren aan de wereld. Maxima heeft de Nederlandse cultuur zo omarmd en daardoor wij haar ook. Een dag in haar schoenen staan lijkt mij erg bijzonder. Moeder zijn van drie dochters en daarnaast een baan met veel aanzien en verwachtingen.

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

De boeken van Lois P. Frankel en met name ‘Nice girls don’t get the corner office’. Het is vooral een boek voor alle vrouwelijke salesprofessionals maar wellicht hebben de mannen er ook iets aan. Ik heb deze tip gekregen van een sales directeur binnen Sogeti en ik geef deze graag door!

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Welke reis zou je nog willen maken:

Zakelijk zijn er nog veel reizen die ik voor mij zie, zowel fysiek als mentaal. Ik ben van mening dat je nooit uitgeleerd bent en dus zo altijd zal blijven reizen in ontwikkeling.
En privé, daarom is deze vraag nu zo leuk. Ik ben bezig met het plannen van een trip door West Amerika. Volgend jaar mei gaat het gebeuren, 5 weken on tour met de camper. Zowel een stuk van het binnenland door de National Parken en als de kustlijn van Californië.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen