10 vragen aan Edwin Hoek

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20210409 10 vragen aan Edwin HoekEen slow starter… Met de hakken over de sloot mocht ik over van groep 8 naar de middelbare school. Eén ding wist ik zeker, ik ga iets doen met auto’s. Op mijn 15e was het dan zover. Mijn eerste baan in de automotive, weliswaar voor één dag in de week, maar zo kon ik vast proeven aan deze sector. De werkzaamheden bestonden vooral uit auto’s wassen, folders bijvullen en weer auto’s wassen. Op mijn 17e startte ik met mijn eerste fulltime job, autotechnicus bij een Renault dealerbedrijf. Voor de kenners onder ons, dit was van het jaar 2002 tot en met 2004. De jaren waarin je bij Renault sneller kon leren sleutelen dan dat De Nonnen in Vught je een taal kunnen leren spreken. Aangezien onderdelen steeds eerder werden vervangen in plaats van gerepareerd, en de techniek langzamerhand plaats maakte voor elektronica en computers besloot ik weer te gaan studeren. Natuurlijk een studie gericht op de automotive aan de IVA te Driebergen.

Na het afronden van mijn studie ben ik terecht gekomen bij mijn huidige werkgever: ALD Automotive. Dit was eigenlijk per toeval, maar daarover vertel ik je graag een ander keer meer. Ik ben bij ALD Automotive begonnen op de backoffice, na anderhalf jaar heb ik de kans gekregen om de stap te maken naar accountmanager voor de merken Renault, Nissan, Infiniti en Dacia. In 2018 heb ik de stap gemaakt naar mijn huidige functie: Partner Manager Sr. ALD Automotive had een partnership gesloten met het Japanse automerk Mazda. Aan mij de taak om dit partnership succesvol op te zetten en uit te bouwen. Sinds begin van dit jaar ben ik naast Mazda ook verantwoordelijk voor het partnership met Jaguar en Land Rover.

 

Wie is Edwin privé ?

 

Ik ben geboren op 4 november 1986 in Voorhout. Toen nog een klein plaatsje in de bollenstreek. Op dit moment ben ik woonachtig in Sassenheim, onderdeel van de gemeente Teylingen. In mijn vrije tijd vind ik het heerlijk om te gaan vissen. Bij voorkeur op meerval of snoek. Het liefst ga ik met de boot op pad, dat geeft een gevoel van vrijheid. Naast vissen ben ik gek op auto’s, muziek en heerlijk eten. Om mijn energie kwijt te kunnen ga ik graag een potje squashen, tennissen of zwemmen.

 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik kon als kind alles onthouden zolang het maar over auto’s ging. Als ik met mijn ouders op vakantie ging dan hoorde ze vanaf de achterbank alleen maar automerken, kentekenplaten en bijbehorende jaartallen. Verder was ik erg sociaal en makkelijk benaderbaar. Gelukkig zijn deze eigenschappen niet veranderd door de jaren heen. Mijn grote droom als kind was om brandweerman te worden, dat heb ik vast niet van een vreemde aangezien mijn vader bij de brandweer heeft gezeten.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Zoals eerder benoemd ben ik op mijn 15e begonnen met auto’s wassen en folders bijvullen in de showroom. Daarbij hoorde ook het koffie inschenken en naar de klanten brengen. Wat ik hieruit heb meegenomen is het dienstbaar opstellen en goed luisteren. Hoe vervelend is het als je om een zoetje vraagt en vervolgens een suikerklontje krijgt?

 

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Het opzetten van een nieuw leaselabel binnen de organisatie. Deze kans komt niet iedere dag voorbij, en ook niet ieder jaar. Het is ongelofelijk hoeveel vrijheid ik hierin heb gekregen. Op basis van mijn kennis en ervaring heb ik dit op mijn eigen manier mogen neerzetten, uiteraard in samenwerking met de importeur en binnen de regels van de groep. Ik ben hier erg trots op omdat ik van een startup een succes heb weten te maken. Het voelt als mijn eigen bedrijf binnen de organisatie.

 

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Blijf gewoon jezelf en waardeer een ander voor wie of wat diegene is. Wellicht kennen jullie het boek De Wet van Snuf. Ik geloof hier oprecht in. De waarde en aandacht die je aan iemand geeft krijg je vroeg of laat terug. Zolang je maar oprecht bent. Dus benoem het ook als het niet goed is.

 

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Graag zou ik CCO of CEO worden van een grotere organisatie. Ik vind het mooi om anderen te inspireren en het uitwerken en bepalen van een strategie vind ik erg interessant.

 

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Mijn vrienden inspireren mij het meest. We delen vriendschap, successen, flaters, teleurstelling en verdriet. Dit doen we zowel op zakelijk vlak als privé. Het mooie hiervan is dat we allemaal in een andere branche werkzaam zijn en zo onze ervaringen kunnen delen vanuit verschillende perspectieven. Weet je het even niet? Of wil je een geniaal idee toetsen? Dan staat er altijd wel iemand voor je klaar.

 

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

“Iets verkopen dat er niet is”. In mijn tijd als zaterdaghulp heb ik ooit een occasion als nieuwe auto verkocht. Het was een uitlopend model waarvan geen voorraad meer in het land was. Deze auto stond in de showroom tussen de nieuwe auto’s. Aan het einde van de dag leverde ik met gepaste trots de order in bij de salesmanager. Ik zal vast iets gezegd hebben in de trant van “Zo, de laatste is nu ook weg”, waarop hij naar de order keek en antwoordde… Hadden we er nog een dan? Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en heb ik het met de klant kunnen oplossen.

 

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Het participeren in de tender om Mazda als partnership te winnen. Het leukste aan dit salestraject vond ik het opdoen van kennis en ervaring. We weten allemaal hoe we een klant moeten binnenhalen, maar een geheel partnership, dat was voor mij een geheel nieuwe wereld waarin ik belandde.

 

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen