10 vragen aan Justin Kamphuis

Carrière

 

Mijn Sales carrière is in 1998 gestart bij KPN Telecom op de afdeling Telefonische Verkoop Sales Consumenten. Na een aantal jaren maakte ik de switch naar de Primafoonwinkel; hetzelfde werk maar dan face to face Sales. Rond het jaar 2000 maakte ik de overstap van binnen naar buiten; ik werd accountmanager bij Telfort. Het verkopen van mobiele telefoonaansluitingen in een regio waar Telfort destijds nog geen dekking had bleek een zware dobber waardoor ik erna de overstap naar Quatropharma maakte, een farmaceutische groothandel met huisartsen en ziekenhuizen als eindklant. Hier hield ik het een jaar vol; het bedrijf ging failliet door een haperend logistiek systeem waarbij klanten niet of veel te laat werden beleverd. Op een zeker moment was ik zelf alleen nog maar bezig met het orderpicken en rondrijden van de bestelde medicatie.

Hierna stond ik voor een belangrijke keuze in mijn leven; ging ik door met accountmanagement of ging ik terug naar een basis. Ik koos voor het laatste en ging in 2002 aan de slag als Intercedent bij Randstad Uitzendbureau. Een organisatie die uitblinkt in het 20200605 10 vragen Justin Kamphuisprocesmatig inrichten van de bedrijfsvoering waardoor werk en functies uitwisselbaar zijn.  Ik leerde hier beter planmatig werken en HR-taken en Commercie bedrijven combineren. Met deze basis op zak vertrok ik in 2006 naar KPN waar ik relatiemanager werd voor de groot-zakelijke markt. In 2008 kwamen eerdere ervaringen voor mij samen in een nieuwe rol bij Sogeti Nederland; ik begon als relatiemanager voor Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) waar ik mooie successen boekte; ik won diverse aanbestedingen en had op een zeker moment zo’n 80 mensen gedetacheerd. Mijn verantwoordelijkheden breidden zich uit met de promotie naar de functie Account Executive binnen Sogeti waarbij ik commercieel eindverantwoordelijk werd voor het domein van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (OCW) waarbinnen ik met mijn team van sales kansen zoveel mogelijk probeerde te creëren en te verzilveren.

Tijdens mijn dienstverband bij Sogeti ben ik in 2014 een eenmanszaak gestart waarbij ik mezelf verhuurde als allround DJ. Ik heb op veel diverse feesten achter de DJ booth gestaan en ook zelf commerciële feesten georganiseerd, veelal met een Soul & Funk thema (Motown). In 2016 ben ik samen met 1 van mijn beste vrienden een VOF gestart, de Wokpit. We kochten een lege foodkar en hebben die in een paar maanden tijd omgebouwd tot foodtruck. We verkochten zelfgemaakte loempia’s, wok en voor optimale match met de doelgroep in Beerta, Nieuwolda en Nieuweschans ook een broodje bal en beenham 😊. Het was keihard werken maar fantastisch om meegemaakt te hebben. Mijn gezinsleven en drukke baan eisten hun tol en een jaar en 80 markten later hebben we de foodtruck goed kunnen verkopen. De grootste winst was hier mijn eerste echte ervaring als ondernemer.

Door mijn samenwerking met ITCG bij DUO voor de uitnutting van de datamigratiemantel vanaf 2013 heb ik altijd contact gehouden met 1 van de directeuren. Hij vroeg mij in het voorjaar van 2018 of ik interesse had in de rol van Manager Sales bij Data eXcellence (DX). DX had ITCG net overgenomen en was bezig met het vormen van een nieuw MT. DX is een bedrijf dat 100% focus heeft op het uitvoeren van complexe datamigraties als wezenlijk onderdeel van Software(pakket) implementaties bij klanten in heel Europa. Terwijl ik bezig was af te studeren aan de Hanzehogeschool in Groningen ben ik in gesprek gegaan met de directie van DX. Dit resulteerde in mijn start bij DX op 1 september van dat jaar. Ondertussen ben ik ruim 1,5 jaar verder en heb ik onze Business Development en Salesprocessen ingericht. Mijn volgende stap binnen DX is dat ik binnenkort ook projecten ga leiden en daarmee meer de inhoud in duik. Dit lijkt me een mooie, nieuwe uitdaging.

 

Geboren

 

Ik ben geboren op 6 augustus 1976 in de stad Groningen. (uut Grunn’)

 

Als kind

 

Als kind was ik een dromer, een denker maar ook wel een doener. Ik was al op jonge leeftijd in de kelder van mijn opa bezig met dingen in elkaar (of uit elkaar) knutselen. Ook las ik veel. Doordat ik in aanraking kwam met de boekenreeks van Baantjer (De Cock met ceeooceekaa) wilde ik rechercheur worden. Dat is niet helemaal gelukt maar wat niet is kan nog komen.

 

Eerste baantje

 

Mijn allereerste baantje was bij de Intratuin in Groningen. Ik weet nog dat ik een half jaar voordat ik 15 werd daar regelmatig ging vragen of er werk voor me was. Vlak voor mijn 15e werd mijn geduld beloond en werd ik chef winkelwagen voor op de zaterdag; het immense parkeerterrein van de Intratuin netjes houden en de achtergelaten winkelkarretjes weer in het gelid brengen. Voorlopig hoogtepunt in die tijd was het heftruckrijden. Achteraf gezien best onverantwoord als je weet dat ik op mn 16e op zo’n ding een stukje openbare weg pakte met de vork op zn hoogst en daarop een collega zittend op een overdwars geplaatste spoorbiels. Een ander hoogtepunt was een zekere vakantiedag waarop ik samen met een collega bezig was om het tussen de tegels groeiende onkruid te verwijderen met een trimmer. De stroom kwam van de tegenovergelegen visboer. Toen ik te hard aan het snoer trok viel zn pot vol met Amsterdamse uien van de toonbank en rolden ze over de parkeerplaats.

 

Trend in Commercie

 

Ik zie dat steeds meer salesorganisaties het belang van het toepassen van kunstmatige intelligentie in de salesaanpak inzien. Denk dan aan de inzet van SalesNavigator of het opstarten van LI campagnes. Mijn inziens instrumenten om op een meer slimme en innovatieve wijze je doelgroep te bereiken. De tijd van koud bellen en mailings hebben we achter ons gelaten. Zakelijke cookies achterlaten en nietsvermoedende LinkedIn scrollers via je (betaalde) ads naar je landingspage dirigeren is van nu. Ook hier is meten weten; wie bezoekt je website, wat was hun klikgedrag, waarin is interesse? Als het logo van het bezoekende bedrijf bekend is kan je zoektocht naar je DMU beginnen.

 

Trots op

 

Dat ik op 41e jarige leeftijd met een 8,5 ben afgestudeerd aan de Hanzehogeschool (CE). Dat afstuderen heeft 20 jaar als een molensteen om mijn nek gehangen; de in 1998 gestarte poging om te gaan (af) studeren strandde in 2000; mijn interesses lagen destijds op andere vlakken en ik stopte toen met mijn studie CE. Ik heb hierdoor nooit beperkingen gevoeld bij baanwisselingen maar toch voelde het niet lekker als het tijdens de lunch of op de vloer over de studietijd van collega’s ging. Ik ben nog steeds heel blij en trots met dat papiertje!.

 

Sales Tip

 

Wees in deze tijden vooral pro-actief; benut de extra tijd die je nu op een dag hebt door te gaan prospecten; maak een lijst met 100 bedrijven die lijken op jouw (tevreden) klanten; je kunt gemakkelijker de USF’s van je bedrijf inzetten en je herkent (en creëert) sneller behoeftes. Indien jouw bedrijf zich op de NL markt richt en er is sprake van lokale presence door meerdere vestigingen, laat het merken; de supply chain is door de huidige tijd drastisch ingekort en potentiele opdrachtgevers zijn op zoek naar zekere partnerships en continuïteit van hun business.

 

Sales Motto

“If you aim at nothing, you will hit it every time”

 

Ik vind het een mooi motto; het geeft voor mij aan dat ik focus moet hebben op het proactief behalen van mijn gekozen doelstelling, ongeacht het gekozen abstractieniveau.

 

Kansen na corona

 

Er wordt veel geschreven over de tijd na Corona. De economie krimpt, bedrijven hebben rationalisatiedrang en afscheid genomen van leveranciers en aankoopbehoeftes van de consument gaan veranderen. Ik zie kansen voor bedrijven met een local presence, ik zie kansen voor sales omdat er ook straks meer tijd beschikbaar is voor het beter ontginnen van markten. We zien allemaal hoe de techniek ons helpt onze werkprocessen efficiënter in te richten; daar blijft een deel van overeind staan, ook straks.

 

Commercie na corona

 

Technologie speelt straks een grote rol in het bereiken van doelgroepen; videoprospecting, LI Campaigns en leadnurturing met behulp van Marketing Automation worden steeds zwaarder ingezet om leads op te halen en deze te transformeren naar een sale. Persoonlijk contact en het duurzaam onderhouden van relaties zal altijd belangrijk blijven; mensen kopen van mensen!

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen