Carrière
Ik ben al jong begonnen met een bijbaan in restaurants in het hogere segment. Hier kan echt een mooie basis voor het sales vak worden gelegd. Ik had toen nooit verwacht dat dit zo’n invloed zou hebben op mijn toekomst. Mijn carrière in de sales is echt begonnen toen ik voor een stage bij het Hilton aanklopte. De dynamiek van de hospitality sprak mij nog altijd erg aan en ik wilde graag internationaal actief zijn.
Op mijn studie International Business Administration hadden ze de terminologie van de hotellerie echter nooit aangeboord en deze moest ik mijzelf snel eigen maken. Heb hier wel geleerd om te bluffen, want wanneer mij een opdracht werd gegegeven waarbij bepaalde termen werden genoemd die ik niet kende, deed ik alsof ik de vraag goed begreep en ging dan later uitzoeken wat de bedoeling was. Ik kwam hier goed mee weg, ook in het contact met (potentiële) klanten.
Ik kreeg al snel veel verantwoordelijkheden en de werkdruk was hoog. Ik heb daar in korte tijd veel ervaring op kunnen doen en dat heeft mij ook geholpen bij mijn volgende werkgevers.Momenteel ben ik werkzaam als Sales Manager bij Grand Hotel Huis ter Duin, waar ik mij focus op de verkoop van het hotel als locatie voor internationale meetings, conferenties en evenementen.
Geboren
Geboren te Voorburg in het jaar 1990. Opgegroeid in Amstelveen.
Als kind
Als kind zat ik al vol energie en was ik altijd dingen aan het ontdekken. Nieuwsgierig is zacht uitgedrukt. Ik vond het maar al te mooi om dingen uit elkaar te halen en weer op te bouwen. Vaak tot ergernis van mijn ouders.Ik wilde mijn ouders ook graag helpen op het kantoor en ‘meewerken’. Daar bleek ook het sociale al in mij te zitten. Ik kende alle collega’s en vaste zakelijke relaties bij voor- en achternaam en maakte graag een praatje.
Eerste baantje
Mijn eerste baantje was bij een vaste plantenkwekerij, onder de rook van de bloemenveiling. Daar mocht ik in de weekenden en vakanties komen helpen met oppotten en met kaartjes steken. Als snel had ik hier een mooie deal gemaakt over een tarief per 1000 kaartjes dat hoger was dan mijn uurloon. Zo kon ik meer verdienen als ik heel hard werkte.
Trend in Commercie
Met het oog op sustainability, is verdere digitalisering van velerlei processen een voortzettende trend. Zeker in de tijd van corona heeft digitalisering een, uit nood gedwongen, boost gekregen. In sommige gevallen is dit heel positief. Veel zaken rondom digitalisering die door organisaties op de lange baan werden geschoven, zijn nu in vogelvlucht doorgevoerd. Bij het op grote schaal implementeren, ontdekt men ook sneller wat de valkuilen en verbeterpunten zijn en gezien er een grote groep van afhankelijk is, zal hier ook snel een werkende oplossing voor komen.
Zeker in sales kan het nuttig zijn als producten digitaal beschikbaar zijn. Om dit goed te doen is een flinke investering van tijd en geld nodig, wat vaak een reden kan zijn om dit uit te stellen of tot het minimale te beperken. Nu komen de voordelen van deze investeringen beter aan het licht en kunnen de gewonnen voordelen in het salesproces ook straks worden benut. Een ander voorbeeld is het opschonen en bijwerken van het klantenbestand. Een zaak die vaak achterblijft. Ook dit kost tijd, maar levert op termijn veel waarde op voor de organisatie. Daarnaast worden de afstanden misschien groter, wat gevolgen kan hebben voor het vaste klantenbestand, maar er is ook veel meer informatie beschikbaar over onze klanten.We kunnen dus gerichter te werk gaan. Dat is de droom van elke sales manager.
Trots op
Mijn werkgevers waarderen mij vaak openlijk voor mijn inzet en gedrevenheid. Deze eigenschap heeft mij meerdere keren een baan opgeleverd. Dat vind ik iets om trots op te zijn.
Sales Tip
Waardeer elke deal gelijk en bedank voor het vertrouwen. Het is prachtig om een deal te sluiten en de afhandeling speelt een grote rol in het succes van de deal. Naast de directe waarde van de deal en de potentie op repeat business, heeft dit bedrijf ook een netwerk. Mond tot mond reclame is en blijft goud waard.
Sales Motto
We gaan voor goud.
Zodra ik een doel voor ogen heb, ga ik daar vol voor. Maar dat lukt mij niet alleen. Als één team samen naar een doel werken, dat geeft iedereen energie.
Kansen na corona
De wereld zal er zonder twijfel anders uitzien op de dag dat wij weer veilig naar buiten kunnen. Ook zakelijk zal dit een lange nasleep hebben. De fysieke afstand tussen personen zal een rol spelen en daar liggen uitdagingen, maar ook zeker heel veel kansen. De wereld zal er straks ander uit zien en daarmee verandert ook de markt. Zo zal bij ons de internationale focus deels verschuiven van de hele grote internationale congressen, naar kleinere bijeenkomsten, team meetings en workshops. Daarnaast kampen vele kantoren al jaren met ruimte tekort en zullen de coronamaatregelen dit tekort alleen maar verder op de proefstellen. Wij kunnen als hotel veel ruimte bieden voor teams om samen te komen en aan projecten te werken, wanneer daar op kantoor geen ruimte voor is. Dit zullen wij ook proactief aandragen als mogelijkheid voor onze klanten. Daarnaast zullen de internationale samenkomsten voor geruime tijd tot het meest essentiele worden beperkt. Toch zijn veel bedrijven afhankelijk van een sterke samenwerking tussen verschillende teams die verspreid zijn over verschillende kantoren in verschillende landen. Ook hierin proberen wij te voorzien door de mogelijkheid aan te dragen dergelijke vergaderingen in te vullen als ‘hybrid meeting’. Teams komen dan op verschillende locaties samen en bellen daar met elkaar in. Op deze manier kan de focus goed worden gewaarborgd en is het niet nodig om met een groot internationaal gezelschap bij elkaar te komen
Commercie na corona
Het vertrouwen winnen van (nieuwe) klanten en tot overeenkomst komen over voorwaarden, zal meer tijd gaan kosten. Hoe ons huidige bestand erbij staat na de coronacrisis speelt daarin ook een rol. Het is belangrijk om nu zo dicht mogelijk bij de klanten te blijven staan en hen goed vast te houden (figuurlijk gesproken).