10 vragen aan Mark van der Steen

Hoe ziet jouw carrière eruit?

 

Al op jonge leeftijd kwam ik in contact met verkoop toen de Stadspost werd overgenomen door het inmiddels bekende SANDD, waar ik parttime werkte. Hier werd ik enthousiast door de manier van werken van een toenmalige accountmanager, die heel enthousiast en goed wist in te spelen op zijn potentiële klanten. Zijn manier van werken enthousiasmeerde mij zo dat ik mee wilde helpen met de verkoop en aan de hand van instructies van hem afspraken ging maken met prospects.Na mijn studie heb ik zo’n 10 jaar gewerkt binnen het vastgoed en toeleveranciers van bouwmaterialen als accountmanager, waar ik bij een startup het meeste heb geleerd. Hier heb ik als Salesmanager veel verschillende facetten van het vak mogen zien, waarbij ik een groot deel zelf heb moeten aanleren door vallen en opstaan. Een mooi voorbeeld was de vraag om informatiebijeenkomsten te organiseren voor leads die een woning in het buitenland willen kopen. De uitnodiging is huis-aan-huis verstuurd in een wijk waar welgestelde mensen wonen. Helaas kregen wij enkel de gepensioneerden aan tafel die de hele dag de tijd hebben en voor de taart en koffie kwamen.Sinds 2019 ben ik werkzaam bij Deli Home in de rol van Sales Manager Professionele markt. Binnen de businessunit hout ben ik verantwoordelijk voor de verkoop van onze producten (timmerhout, profielen, plinten en plaatmateriaal voor het interieur) aan de professionele markt.

Wie is Mark privé? 

 

Bijna 35 jaar geleden geboren in Amersfoort waar ik nog steeds woonachtig ben met mijn vriendin en 2 jonge kinderen. In mijn vrije tijd ben ik graag met mijn gezin en speel ik trompet bij de Amerblaozers. Daarnaast ben ik voorzitter van het lokale familie-evenement Hoogland Dweilland. Dit evenement bestaat uit een kapellenfestival, braderie en kinderplein met ruim 3.500 bezoekers .

Als kind wilde ik graag worden?

 

Mijn vader was chauffeur van een sleepauto en als kind vond ik het mooiste om met hem mee te gaan. Helaas ben ik samen met mijn broertje wel de reden geweest dat hij ermee is gestopt, toen wij hem lieten weten dat hij altijd maar weg was. Want stiekem was mijn droom ook chauffeur zou worden op zo’n mooie sleepauto.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste baantje was het bezorgen van de post bij de Stadspost in Amersfoort. De eigenaar van de stadspost bracht wekelijks de post. Tijdens mijn gesprek met de eigenaar over de manier van bezorgen, vroeg hij of ik tijd had om post te sorteren op maandag en donderdag. Eenmaal aan het sorteren kwamen de gesprekken met klanten die de post kwamen brengen en al de rest is geschiedenis.

Kan mij niet voorstellen dat ik dat gedaan heb?

 

Vanuit een klachtsituatie waar veel geld en emoties mee gemoeid waren, vragen naar een project waarvan ik wist dat zij deze in portefeuille hebben. Tijdens de eerste weken werd bekend dat er een grote klacht wat zou komen door de verwerking van het product. De klacht was in een nieuw pand en goed zichtbaar vanuit het kantoor van de eigenaar van het pand. Tijdens het gesprek met de aannemer en eigenaar van het pand hebben wij de klachtsituatie kunnen oplossen door in plaats van discussies mee te gaan in de oplossing en hier aan bij te dragen. De aannemer was hiervan onder de indruk, dat wij direct de link konden leggen en verder konden praten over het project. De les hieruit is dat een klacht oplossen een beter vervolg kent dan in verweer gaan en je gelijk halen. Gelijk hebben wil namelijk nog altijd niet zeggen dat je gelijk krijgt.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

Geloof in jezelf en kijk niet naar een ander, maar volg je eigen weg. Want er zijn meerdere wegen. Het is gemakkelijk te kijken naar een collega hoe zij hun werk doen en de gewoontes over te nemen. Je bent een uniek persoon en dit mag je laten zien.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Het werk dat ik nu doe is een mooie combinatie van strategisch, inhoudelijk en management. Dit vind ik voor nu een enorm leuke combinatie. Verder ontwikkelen op het gebied van strategisch salesmanagement is voor mij een actueel item en daar werk ik met veel plezier aan.Mijn huidige werkgever heeft hiervoor een opleidingsprogramma waar er structureel gewerkt wordt aan persoonlijk leiderschap. Intern met een groep collega’s en aanvullend is er de mogelijkheid om extern te werken aan vakkennis door trainingen en opleidingen te volgen.

Wat is jouw grootste inspiratiebron?

 

Wanneer je in de verkoop werkt is een relatie meer waard is dan op korte termijn een product verkopen. Want wanneer je met hen omgaat zoals je ook wil dat met jou omgegaan wordt, is het een relatie voor het leven. Ik heb hier geleerd dat het lastig kan zijn, maar geduld en “nee” zeggen als je iets niet voor 100% kunt nakomen loont. Een oud collega gaf mij de opdracht om een aantal potentiële klanten te blijven bezoeken en aandacht te geven, zonder continu te beginnen over de goede producten. Daarnaast gaf hij aan bij een aantal potentiële klanten te blijven pushen. Binnen het jaar loopt dit door elkaar en gaan gesprekken natuurlijker verlopen. Na een jaar werd ik gebeld door potentiële klanten of relaties van hen die een oplossing zochten die wij konden leveren. De potentiële klanten die wij gingen pushen heb ik niet meer gesproken, enkel wanneer ik zelf contact zocht.

 Wat is jouw grootste blunder in sales geweest?

 

Er bestaan geen lastige klanten, maar wel vragen van klanten die lastig kunnen zijn. Tijdens mailcontact met mijn collega’s hierover heb ik per ongeluk mijn klant een kopie van deze mail gestuurd. Gelukkig kon hij er hard om lachen.

Wat is jouw leukste salestraject geweest?

 

Door de verschillende opdrachten die ik heb mogen doen in de afgelopen jaren heb ik veel verschillende facetten mogen zien en uitvoeren. Ik vind het enorm leuk om na jaren van productverkoop binnen mijn huidige functie te werken aan concepten en deze in de markt te zetten binnen de bouwmaterialenhandel. Hier zal de komende jaren nog veel beweging in zijn en hier kan ik mij op verheugen.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen