10 vragen aan Maurice Sonntag

Hoe is jouw carrière verlopen ?

 

20201023 10 vragen aan Maurice SonntagDe horeca is, vanwege het partycentrum van mijn ouders, altijd een rode draad in mijn leven geweest. Ik ben in mijn eerste baan gestart bij een bedrijf in Noord-Limburg dat grootkeukens verhuurde aan evenementen waarbij catering of bereiding van eten werd gevraagd zoals bijvoorbeeld de Olympische Spelen of Chio Aken. Daarnaast leverden wij ook keukens bij verbouwingen in de Hospitality branche zoals o.a. de keuken van Hotel Efteling. Van daaruit ben ik gaan werken bij Electrolux Professional als unit-sales verkoper met in eerste instantie als aandachtsgebied het verkopen van vaatwassers en ovens. Maar al snel bleek ik meer te kunnen verkopen waardoor ik mij heb opgewerkt tot dealer-manager. Hierbij was ik verantwoordelijk voor dé elf selectdealers van grootkeukenapparatuur in Nederland waarbij ik mooie projecten heb gerealiseerd.

Vervolgens ben ik in de chemie aan de slag gegaan, als Sales- en districtmanager bij Ecolab. Ik gaf leiding aan een groep verkopers die reinigingsmiddelen, equipment en machines verkochten aan ziekenhuizen, verzorgingshuizen en schoonmaakbedrijven, kortom bijna iedere professionele gebruiker. Wat mij betreft een hele mooie ervaring waarbij ik eveneens diverse opleidingen (NIMA-B/MBA) heb gevolgd om mezelf te verbeteren en om een stap voorwaarts te maken in mijn carrière. Helaas was bij Ecolab voor mij geen plek die bij mijn ambitie paste en ik heb toen de overstap gemaakt naar de Zep Industrie met een direct-sales organisatie met veel verkopers die allen werkten op een loon/commissie regeling. Als je goed kunt verkopen kun je in zulke organisaties veel omzetten en dus veel verdienen. Hiermee was het erg Amerikaans en strak gestuurd. Ik heb hier ontzettend veel geleerd op het gebied van mensenkennis. Ik gaf leiding, met alle bijbehorende facetten zoals trainingen en training on the job aan Nederlandse en Belgische verkopers. Ik heb daar hun oude verkoopstrategie doorontwikkeld tot een hedendaagse methodiek die perfect paste en waardoor de verkopers nog meer gingen verkopen en wij grote successen behaalden met de teams.

Toen kwam ik met mijn volgende werkgever in contact, namelijk Synerlogic, een familiebedrijf dat net was overgenomen door de zoon en dochter. Een bedrijf dat midden in een transitie zat en waarbij ze op zoek waren naar een nieuwe salesmanager. Ik merkte dat ik voor deze omgeving op de één of andere manier niet in de wieg was weggelegd en ben daarom via een recruitment bureau terecht gekomen bij mijn huidige werkgever Anderol als Global Sales Manager, een erg internationale job. Anderol heeft een distributiebeleid waarbij het semi- en synthetische oliën verkoopt aan verdelers over de hele wereld die worden gebruikt in de voedingsindustrie. Je moet hierbij bijvoorbeeld denken aan het vullen, via een wormpomp, van kleine potjes met pindakaas uit één grote ketel. Om deze pomp te smeren en niet te warm te laten worden zit er voedselveilige olie in. Mijn taak is sterk strategisch van aard zoals het opzetten van een beter verkoopbeleid, het verbeteren van de contacten en contracten met de distributeurs om hun loyaliteit verder uit te bouwen en om daarnaast de verkoop in alle landen te stimuleren en herstructureren. We willen naar minder distributeurs maar we willen deze partijen wel met sub-distributeurs te laten werken zodat de span of control beter beheersbaar wordt voor de technische sales mensen. Helaas mogen we door Covid-19 niet reizen, dus heel veel gaat momenteel via webbased meetings. Soms lastig, maar ook uitdagend. Het nieuwe nieuw.

Wie is Maurice privé?

 

Ik ben op 13 augustus 1967 geboren en ben op mijn 22ste gaan samenwonen met mijn toenmalige vriendin en huidige vrouw Mirjam met wie ik in 1994 getrouwd ben. We zijn dus alweer 36 jaar samen en hebben één zoon, Jort. Hij is 16 ½ jaar en heeft de ambitie om hetzelfde te gaan doen als zijn vader. Hij wil al van kinds af aan in de verkoop van auto’s. Dit zijn dan alleen geen gewone voertuigen maar hele speciale waarvoor hij nu ook de opleiding Sales Manager Mobiliteit in Helmond volgt.  Mirjam is zelfstandig schoonheidsspecialiste met een praktijk aan huis. Dus als Jort online les heeft en ik thuis werk hebben we absolute qualitytime met het eten. Mijn grootste passie is wielrennen, maar door een chronische ontsteking, waar je overigens 100 mee kunt worden, kan ik niet lang meer blijven zitten. Nu golf ik veel samen met Mirjam. Wij zijn lid van een plaatselijke vereniging, maar spelen daarnaast in Nederland en België op  verschillende banen. Heel leuk om als partners samen te doen. Maar ik doe het ook dikwijls met klanten! 

Als kind wilde ik graag worden?

 

Ik ben geboren en getogen in een horecazaak. Mijn ouders hadden een soort Partycentrum met een grote zaal die onder te verdelen was in twee kleine zalen. Daarnaast hadden we  een eetcafé dat s’ avonds een gewoon café werd. Mijn ouders waren, erg ondernemend en waren altijd met de zaak bezig. Ik heb van kinds af aan altijd meegewerkt, als kok of in de bediening.  Mijn gedachte was altijd dat ik de keuken in wilde. Uiteindelijk heb ik wel in deze richting gestudeerd, maar nooit als beroep gepraktiseerd.

Wat was jouw eerste baantje?

 

Mijn eerste baantje was in de keuken helpen en of mijn steentje bijdragen in de bediening. Ik hoefde daar niet de deur voor uit. Wat ik heb geleerd en meeneem van die tijd is het doorzetten, niet opgeven. Het motto van mijn ouders is, “met hard werken kom je er ook”. Nu werk ik misschien voor velen nog steeds hard maar ik ben bewust wel slimmer gaan werken.

Ik kan niet geloven dat ik dat gedaan heb?

 

Mijn allereerste grootkeukenverkoop aan NAVO Brunssum. Ik had een afspraak om te komen praten over de vervanging van hun twee combi-ovens. Dit gesprek verliep heel anders en ik werd meegenomen naar een groot hotel, waar ze aan me vroegen wat ik van deze keuken en de opstelling ervan vond. Uit mijn mond floepte toen dat ik het niks vond en het een slechte keuken route had. Kolonel de Bruin, de inkoper, moest toen zo hard lachen dat ie mij een papiertje en pen gaf en zie, teken dan maar een nieuwe!Deze schets is later gebruikt als basistekening van de nieuwe keuken. Dit resulteerde in een opdracht van Fl. 360.000,00 oftewel € 163.000. De NAVO is nog steeds klant van Electrolux Professional.

Wat is jouw belangrijkste levensles?

 

“Passion is the genesis of genius.” Oftewel als je iets doet met liefde en plezier kun je er heel goed in worden ook al zitten dingen tegen; blijf doorgaan en wijk niet van de koers af maar hou het einddoel voor ogen. Daarnaast heb ik geleerd dat je als leidinggevende niet altijd op de voorgrond hoeft te staan. Laat het team shinen dat geeft zoveel genoegdoening en plezier dat elk target en sales realiseerbaar wordt.

Wat staat er nog op jouw zakelijke Bucket List?

 

Dit is feitelijk niet direct zakelijk, maar eigenlijk privé. Ik wil graag mijn kinderboek waar ik ooit aan begonnen ben afschrijven. Helaas ontbreekt het mij vaak aan de tijd. Dit idee is ontstaan omdat ik Jort jarenlang heb “voorgelezen” uit een kinderboek, maar waarbij ik feitelijk één verhaal iedere keer qua avontuur aanpaste. Die personages heb ik destijds opgeschreven en wilde ik graag in een boek verder tot leven laten komen.

Wat is jouw grootste bron van inspiratie?

 

Ik ben fan van de denkwijze van Steven Covey. Buiten de alom bekende zeven leiderschapsstijlen kijk ik veel meer naar de cirkel van betrokkenheid en beïnvloeding, Ik doe dat zowel zakelijk als privé. Wat ik daarnaast heel veel toepas in de praktijk is de “emotionele bankrekening”  waarbij ik er namelijk van overtuigt ben dat er veel business te doen is als je niet alleen pint, maar ook stort bij klanten. Dat geldt ook in de privé sfeer.

Wat is jouw grootste blunder in sales?

 

Binnen Ecolab ben ik verantwoordelijk geweest voor het retail segment en werd ik uitgenodigd door een grote partij om bij hen een presentatie te geven omdat hun huidige contract afliep. Ik heb deze presentatie gemaakt, maar ben daar volledig voorbij gegaan aan de huidige items die we reeds deden zoals services en consignatie-equipment. Kortom de added value van onze organisatie. Dit heeft erin geresulteerd dat ik de meeting heb afgebroken, respijt heb gevraagd en twee dagen later alsnog de correcte presentatie heb gegeven. Dit was helaas te laat! De concurrent had een voet binnen gekregen en er is uiteindelijk gekozen voor dual management met twee toeleveranciers. Nog steeds pijnlijk als ik eraan terugdenk.

Wat is het leukste salestraject dat je hebt gedaan?

 

Het leukste vind ik om met collega’s uit verschillende Europese landen samen te werken om een grote Key Account binnen te halen. Ik ben momenteel bezig met een dergelijk traject bij  een Original Equipment Factory die dus wereldwijd fabrieken hebben staan maar met een hoofdkantoor in Duitsland. De gedane ervaringen kan ik nu weer in de praktijk brengen, namelijk : “Work Local, Think Global”.

 

 

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen