10 vragen aan Patricia van Hillo

10 vragen aan Patricia van Hillo
Patricia van Hillo

Salesmanager

Arbo Unie

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Ik ben Patricia van Hillo, 44 jaar en ik woon in Rotterdam. Ik ben een echte verbinder wat ik goed kan gebruiken in mijn werk bij Arbo Unie B.V. Ik ontwikkel mijzelf persoonlijk in de vorm van boeken en seminars / webinars. Zo ga ik komende zomer bijvoorbeeld naar een seminar van Tony Robbins (inspirator ikv NLP) in Birmingham.

Ik heb erg veel energie dus om mijn balans te houden dans ik één keer in de week, doe ik drie keer per week yoga en wandel ik. In het weekend sta ik graag in de keuken om te koken voor vriendinnen. Zo heb ik recent een slow cooker gekocht om de lekkerste gerechten te maken.

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Ik werk bij Arbo Unie als Salesmanager. Arbo Unie is een arbodienstverlener met meer dan 900 werknemers. Landelijk bedienen wij meer dan 12.000 werkgevers en 1.200.000 werkende. Als Salesmanager ben ik verantwoordelijk voor het voeren van gesprekken met potentiële klanten met meer dan 500 werknemers. Mijn huidige werkgebied is vanaf Flevoland naar het zuiden. Ik voer gesprekken met prospect vanuit alle branches. Belangrijkste aandachtspunt is dat de prospect aandacht heeft zowel curatie (re-integratie van de zieke werknemer), preventie (voorkomen van uitval) en amplitie (zorgen dat medewerkers die lekker in hun vel zitten).

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Ik was erg creatief dus mijn droom was kapster of kledingontwerpster te worden. Mijn tante – waar ik erg dol op was – was ook kapster dus dat hielp erg mee. Het idee dat ik de hele dag creatief bezig mocht zijn, vond ik geweldig. Dus toen ik een keuze moest maken hoefde ik niet lang te twijfelen, ik wilde naar de open dag van de kappersopleiding. Eénmaal daar aangekomen was mijn teleurstelling groot, want ik voelde mij er gewoon niet thuis. Na veel open dagen bezocht te hebben ben ik uiteindelijk aan de hotelopleiding begonnen.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Na een tijdje werken in de hotelbranche kwam ik er achter dat dit niet echt bij mij paste en heb ik de overstap gemaakt naar arbodienstverlening. Toentertijd was ik verantwoordelijk voor contract en relatiebeheer van klanten. In deze functie kon ik het klantgerichte waar ik zo op getraind was goed kwijt. Maar op een gegeven moment wilde ik meer, dus heb ik twee jaar een jaaropleiding gevolgd in het kader van persoonlijke effectiviteit en ontwikkeling. Ook heb ik mijn NIMA-A Marketing afgerond.
Binnen mijn functie werd mijn rol steeds commerciëler totdat mijn toenmalige leidinggevende mij belde met een “out of the box” vraag. Of ik er eens over na wilde denken om de overstap te maken naar Sales. Niet geheel toevallig kwam daar een vacature vrij.
Ik vond het super spannend de overstap te maken, maar ben zó blij dat ik 4 jaar geleden deze overstap heb gemaakt. Ik kwam toen binnen in een heel nieuw Sales- en Tenderteam waar ik mijn plek heb moeten zoeken. Alles was nieuw. Mijn leidinggevende heeft mij veel steun gegeven. Ik belde haar dan voor advies en dan zei ze: Patries, ik weet dat je het kan.

Daarbij is er binnen Arbo Unie ook veel ruimte voor ontwikkeling. Zo heb ik afgelopen jaar een training gevolgd over presenteren en staat dit jaar in het teken van NLP.


Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

Ik kom bij organisaties in diverse branches en kijk mijn ogen uit. Ik vind de verschillende visies en/of processen bij prospects erg interessant. Wat mij veel energie geeft is mijn tanden in een wishlist prospect zetten. Ik wil echt alles begrijpen van de wereld van de prospect. En samen met het (uiteindelijk verantwoordelijke) team een prospect pro-actief benaderen, bewerken en tot een succes brengen.

Tegenwoordig kennen bijna alle organisaties personeelstekort en ervaren ze “last” van verzuim. Het is onze missie om te zorgen dat werknemers lekker in hun vel zitten en dat vraagt soms een andere benadering. Hierover de gesprekken voeren en de prospect zo ver krijgen dat ze meebewegen geeft mij een kik. Ook omdat we met onze aanpak bijdragen aan een gezond en vitaler Nederland.


Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daar van geleerd?

Mijn eigen gevoel niet volgen. Ik zat bij één van mijn eerste prospects in gesprek en het voelde niet goed. Na gesprekken met de prospect en na intern overleg is er een contract getekend. Achteraf bleek de organisatie ons ter overbrugging te hebben gebruikt en bleef ons team teleurgesteld achter na vertrek. Ik heb er van geleerd dat ik nu eerder mijn gevoel bespreekbaar maak maar ook dat mijn gevoel altijd klopt.


Op welke manier houdt jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

Sinds kort heb ik een nieuwe leidinggevende die vol met nieuwe ideeën zit. Daarnaast spar ik graag met mijn collega’s van Sales en Marketing en Communicatie.
Vorig jaar ben ik lid geworden van SMA en probeer ik veel bijeenkomsten te bezoeken en informatie op te halen. Tot nu toe merk ik dat ik steeds weer erg enthousiast thuis kom vol met nieuwe ideeën die ik toepas. Daarnaast volg ik regelmatig (maatwerk) trainingen en cursussen.

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

Dan zou ik een dag in de schoenen willen staan van onze eigen COO, Lisette van Breugel. Het feit dat een vrouw aan het roer van zo’n grote organisatie staat is nog redelijk uniek en dat inspireert mij.
Ik zou graag willen weten wat haar persoonlijke missie is, wat haar kernwaarden zijn en hoe ze deze in het werk gebruikt. Wat is haar ambitie? Wat geeft haar een kik? Wat zijn haar (persoonlijke) uitdagingen? Waar ligt ze ’s nachts wakker? Van welke fout heeft ze het meest geleerd?

Nu ik dit hier zo op heb geschreven maak ik meteen een afspraak met haar om haar eens deze vragen voor te leggen.


Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

Goede vraag. Ik houd van lezen, maar ik heb nog niet veel Sales boeken gelezen. Ik heb wel laatst Het Speechboekje van Huib Hudig gelezen wat ik erg leuk vond. Het boekje beschrijft hoe je het beste een presentatie kunt opbouwen. De trainingen van Huib en zijn compagnon zijn trouwens ook erg goed.

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Voor nu heb ik geen vraag, maar als er mensen zijn die dit lezen en mij een vraag willen stellen, dan wil ik ze uitnodigen om mij bij de komende events aan te spreken of een bericht te sturen via LinkedIn.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen