10 vragen aan Peter van den Broek

 

Peter van den Broek

Accountmanager

Claranet

Wie is Peter?

Ben 51 jaar, en een échte Brabander, ik ben geboren onder de rook van Eindhoven, waar mijn favoriete voetbalclub vandaan komt. Je kunt me ook met regelmaat in en om het PSV stadion vinden. Ik ben een wereldburger en ontdek graag nieuwe plaatsen. Maar Brabant blijft mijn thuisbasis. Sinds 3 jaar ben ik samen met mijn lieve vriendin en een geweldige bonuszoon van bijna 18 jaar. Fervent golfer zowel actief als passief. Daarnaast vind ik het heerlijk om te wandelen, lekker eten met een goed wijntje en vooral zoveel mogelijk tijd door te brengen met de fijne mensen om me heen.

Wat doet Peter?                 

Sinds januari 2021 werk ik bij Claranet, een Managed Services Provider in de ICT. Mijn rol is die van Account Manager en ik mag mij op basis van mijn leeftijd én ervaring Senior noemen. Mijn dagelijkse werk bestaat uit het beheren van bestaande klanten (cross- en upsell) en het acquireren van nieuwe namen. Dit zowel binnen de (maak)industrie als binnen woningcorporaties.


Wat wilde je vroeger worden?

Goh, dat is een interessante vraag. Ik heb namelijk in verschillende fases van mijn jeugd andere droombanen geambieerd. Toen ik heel klein was wilde ik graag boswachter worden, ik ben dol op de natuur en dieren. In de natuur voel ik me toch het beste op mijn gemak. En de wereld is dan veel mooier en grootser en tegelijk is dat allemaal ook zo kwetsbaar en puur. Dat spreekt me enorm aan. Later toen ik wat groter werd wilde ik professioneel basketballer worden, dat was toen mijn sport, daar was ik bovengemiddeld goed in maar uiteindelijk toch niet goed genoeg voor de stap naar de USA. In mijn latere tienerjaren ontstond de wens om militair te worden, dat was maar een combinatie van de vorige 2 dromen. Sportief bezig zijn in de natuur, grenzen verleggen en ook nog een bijdrage leveren aan de veiligheid en vrijheid. Uiteindelijk heb ik met veel plezier bijna 10 jaar bij Defensie gewerkt.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Dat is best bijzonder verlopen, ik was als engineer werkzaam bij de Rabobank. Op zich een leuke job maar techniek was niet helemaal mijn ding. Ik vond het praten over leuker dan het doen. Tijdens mijn studie HEAO BI, in een projectfase, merkte ik al dat het praten over oplossingen en het doorgronden van klantwensen mij goed af ging. Op dat punt heb ik het besluit genomen om op zoek te gaan naar een sales baan. Gelukkig is de Rabobank een werkgever die meedenkt en dus heb ik alle tijd gekregen om een leuke baan te vinden. Ik kwam al vrij snel terecht bij een kennis die business unit directeur was bij CTAC in Den Bosch. Hij hield van techniek maar had een broertje dood aan sales. Al pratende besloten we samen dat ik hem ging ontlasten. En twee weken later was ik plots commercieel verantwoordelijk voor zijn business unit. Kortom, gelijk in het diepe gegooid. Dit ging overigens niet zonder slag of stoot, want ik heb alles zo ongeveer zelf moeten bedenken.

Wat vind je het leukst aan Sales?

Het leukste vind ik nog steeds om mensen en bedrijven te leren kennen, te doorgronden wat hen beweegt, wat hun issues en behoeften zijn en dat te plaatse ten opzichte van datgene wat ik en het bedrijf wat ik vertegenwoordig te bieden hebben. Continue op zoek naar de compelling events. Als je dan gaandeweg het proces ziet dat je een klant écht helpt dan is dat zó gaaf! Daar krijg ik mijn energie van. Waarde toevoegen op welke manier dan ook.

Van welke fout heb je het meeste geleerd?

Mijn grootste fout is wel dat ik te lang halsstarrig heb vastgehouden aan een klant waar ik totaal geen (persoonlijke) fit mee had. Elk gesprek verliep stroef en uiteindelijk kwamen we nooit op het punt waar we beiden wilden zijn. Ik heb hiervan geleerd dat het juist heel krachtig kan zijn om tijdig aan te geven dat jij niet de juiste man op de juiste plek bent. Dat je ook moet kunnen zeggen dat een dienst of oplossing van je bedrijf wel past maar dat jij niet de juiste persoon bent om het bedrijf bij deze relatie te vertegenwoordigen. Uiteindelijk is sales een vak van gunnen, je kiest in veel gevallen als klant namelijk niet alleen voor de tent maar vooral ook voor de vent. Dat mag je natuurlijk tegenwoordig niet meer zeggen, ik bedoel natuurlijk de persoon maar dat rijmt niet 😉

Hoe volg je de ontwikkelingen op het vakgebied Sales?

Uiteraard volg ik trainingen die horen bij de technische kant van ons vak. Daarnaast lees ik veel, bezoek ik vakbeurzen, seminars, praat met vendoren en dergelijke. Alles om mijn vakkennis op pijl te houden. Daarnaast ben ik continue bezig met persoonlijke ontwikkeling, de zachte kant van ons vak, ik heb een coach waar ik regelmatig mee spar en ik lees veel over persoonlijke effectiviteit, coaching en het maken van verbinding met anderen. Interessante materie en uiteindelijk kennis die ik iedere sales aanraad.

Met wie zou je een dag willen ruilen?

Poeh, dat is een moeilijke vraag. Er zijn veel mensen die ik bewonder om hoe zij hun werk doen. Echter, er is een reden dat zij doen wat ze doen. Ik weet dus niet of ik het ook zo zou doen als ik een dag in hun schoenen mocht staan. Als ik dan toch een naam moet noemen dan zou ik zeggen: een dagje de caddie van Miguel Ángel Jiménez (1964) zijn. Jiménez is een beroemde Spaanse sigaar rokende Topgolfer die als sinds 1982 als professional op de Tour speelt. Dit is zo’n charismatische man die puur genot uitstraalt. Het lijkt me geweldig om samen met hem een dag op de Tour door te brengen, te praten over golf en samen te genieten van een goede sigaar 😊


Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

How To Make Friends And Influence People – Dale Carnegie, dit is een boek wat je laat inzien dat mensen ook echt mensen zijn. Niet handelend vanuit ratio. ((h)erkennen van emotionele behoeftes van de mensen waar je zaken mee doet. Dat je hen oprecht wilt leren kennen, ze doorgronden. Dit boek past bij mij omdat ik in de basis als een goed en warm mens wil handelen. Met respect en interesse voor de ander. Hen willen helpen bij hun vraagstukken omdat je ze écht wilt helpen.

Welke vraag is jou niet gesteld?

Waar wil je over 3-5 jaar staan zakelijk gezien?

Ik ben nu 51 en heb een mooie en leuke carrière achter me. Daarin heb ik heel veel geleerd over vak en heb gezien hoe anderen een sales team laten excelleren. Ik zou in de toekomst graag nog eens de stap naar sales management willen maken. Persoonlijk ben ik van mening dat ik anderen kan laten excelleren maar heb het zakelijk nog niet in de praktijk gebracht, althans niet vanuit de rol.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen