10 vragen aan Ravi Mehta

Ravi Mehta

Senior Accountmanager B2B Sales EMEA

Tesla

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Ravi Mehta, 46 jaar, zoon van een Nederlandse moeder en een Indiase vader. Geboren en getogen in Barendrecht onder de rook van Rotterdam. Inmiddels al weer 13 jaar woonachtig in Amsterdam. Een prachtige stad waar ik voorlopig nog wel even zal blijven. In mijn vrije tijd doe ik aan fitness, hardlopen, fietsen, schaatsen en winterzwemmen in de zee. Persoonlijke ontwikkeling vind ik belangrijk, zowel privé als voor mijn werk. Mijn motto is dan ook: blijven leren tot de laatste dag. Ik heb een behoorlijk brede interesse dus ik kom eerder tijd tekort in plaats van dat ik me ooit zal vervelen.

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Na 18 jaar in de (pensioen)verzekeringen en financiële dienstverlening te hebben gewerkt, heb ik op mijn 40e het roer radicaal omgegooid en de overstap gemaakt naar Duurzaamheid. Na 6 jaar in de solarindustrie, werk ik nu sinds 3 maanden bij Tesla als Senior Accountmanager B2B Sales EMEA. Met 4 andere collega’s ben ik verantwoordelijk voor het contact leggen en onderhouden met bedrijven in Nederland die de switch willen maken naar elektrisch rijden of die dat al deels gedaan hebben. Wij zijn hét gezicht van Tesla richting de zakelijke markt. Mede omdat we bij Tesla geen reclame maken en ook geen marketing afdeling hebben.

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Eerlijk gezegd heb ik vroeger nooit echt een specifieke droombaan in gedachten gehad. Een ding wist ik wel, ik wilde impact maken, op wat voor manier dan ook maar het liefst in het leefbaarder maken van onze planeet. Zeker na de problemen met de zure regen en het gat in de ozonlaag.

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Handel/sales zit bij mij voelbaar in mijn bloed. Ik ben vrij extrovert aangelegd en ik vind het altijd interessant om te weten wat mensen beweegt. Waarom ze doen wat ze doen en waar ze blij van worden. Mijn eerste bijbaantjes waren al in de verkoop. Mijn eerste echte baan was een backoffice functie bij Nationale-Nederlanden, Landelijke Accounts Collectieve Pensioenen. De vertaalslag maken van technische wets- en verzekeringskennis naar hapklare ‘Jip-en-Janneke-taal’ voor bedrijven ging me makkelijk af en het duurde dan ook niet lang tot ik een functie kreeg op de commerciële afdeling.

Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

Het feit dat ik toegevoegde waarde kan bieden voor mijn klanten en tegelijkertijd het besef heb dat ik bijdraag aan een doel dat groter is dan mijzelf. We staan als mensheid voor een serieus klimaatprobleem. Het feit dat ik mijn skills kwijt kan in het bijdragen aan een betere en schonere wereld, geeft me iedere dag weer voldoening.

Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daar van geleerd?

Je leest wel eens: er is geen goed of fout, er is alleen beter. Zo zie ik het ook. Als je met de beste intenties en de informatie die je tot je beschikking hebt beslissingen neemt die een andere uitwerking hebben dan je wenste, dan sta je weer op, stel je je plan bij en probeer je het opnieuw. Fouten maken is nodig om te leren en om vooruit te gaan en is in mijn ogen dan ook een continu proces.

Op welke manier houdt jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

Op mijn 39e wist ik het zeker, ik wilde een carrièreswitch wilde maken naar duurzaamheid. Ik heb toen bewust tijdelijk mijn tv-abonnement opgezegd om volledige focus te hebben. Na een jaar van veel lezen, podcasts luisteren en met interessante mensen spreken was de switch gemaakt. Mijn tv-abonnement miste ik niet en is tot op de dag van vandaag niet teruggekomen. De tijd die ik daardoor over hou besteed ik daarom nog steeds aan lezen, podcasts luisteren en het afspreken met interessante mensen uit mijn omgeving.

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

Daar hoef ik niet lang over na te denken: Elon Musk. Deze man bewijst dat je als mens met de juiste mindset in staat kunt zijn om de wereld blijvend ten goede te veranderen. Dat hij dat heeft gedaan in meerdere sectoren tegelijk is eigenlijk onvoorstelbaar. Ik denk wel dat een dag in zijn schoenen staan een lange zal zijn, aangezien hij erom bekend staat 80-100 uur per week te werken😊

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

Jeetje… ik zou er meerdere kunnen opnoemen. Sapiens is een boek dat eigenlijk ieder mens wel gelezen zou moeten hebben. Het is belangrijk om te weten waar we vandaan komen om vervolgens te kunnen voelen en bepalen waar we als mensheid naartoe willen. Maar voor een salesprofessional zou ik dan toch zeggen: ‘Find Your Why’ van Simon Sinek. Er is nog steeds een enorme groep mensen (het overgrote deel van de mensheid in ieder geval de Westerse wereld) dat werk doet wat ze niet leuk vinden en geen voldoening uit halen. Als we doen wat we leuk vinden, wat ons intrinsiek motiveert en wat ons (dus) voldoening geeft, volgt het succes vanzelf. Geldelijke beloningen zijn daar dan automatisch een gevolg van.

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Hier moet ik nog even over nadenken…

Sales motto's

Salesmotto Emily Dobbe

Emily Dobbe

Sales en - accountmanager bij Karpi Group

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Salesmotto Luciën Kamps

Sales Director EMEA West Planon Software

Stop met interessant te doen, wees geïnteresseerd!

Meer lezen

Harjan van Velthuizen

Salesmanager bij HSO

“Verkoop zo, dat een klant morgen weer bij je wil kopen. Je relatie met de klant moet oprecht, inhoudelijk en op basis van wederzijds vertrouwen zijn.”

Meer lezen

Salesmotto Christian Vijn

Salesmanager Xebia

Win-Win of geen akkoord!

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Olivier Rebollo

Business Development Manager voor West Europa

“Mensen doen zaken met mensen”

Meer lezen

Roy Coomans

Accountmanager Industrie

“Ken je klant door en door en zorg ervoor dat je klant jou kent”

Meer lezen

Annemarie Engels

Community Manager

“Connecting people drives sustainable business growth”

Meer lezen