10 vragen aan Rik van Dam

 

Rik van Dam

Accountmanager Key-Accounts

ALD Automotive

Kun jij jezelf eens voorstellen?

Mijn naam is Rik van Dam, 27 jaar en ik woon in het Groene Hart. Naast mijn werk bij ALD Automotive zit ik in de zomer veel op een sloep en ben ik in de winter in de bergen te vinden. Beide gecombineerd met lekker eten en drinken, kortom gezelligheid. Naast de water- en wintersport, sla ik regelmatig met een groep vrienden een balletje op de padelbaan. Het sportieve karakter gaat gepaard met de winnaarsmentaliteit die ik heb.

Bij welke organisatie werk je en wat is jouw rol daar?

Ik werk bij ALD Automotive als accountmanager Key-Accounts. ALD Automotive is onderdeel van de Société Générale Group en behoort tot een van de grootste leasemaatschappijen in Europa. Wereldwijd beheren wij een vloot van ruim 1,76 miljoen voertuigen.

Als accountmanager Key-Accounts ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen klantengroep binnen het MKB-segment. Mijn werkzaamheden bestaan voor het grootste gedeelte uit het adviseren en ontzorgen op gebied van alle mogelijke vormen van mobiliteit. Daarnaast focus ik mij op new business met als doel mijn portefeuille verder uit te breiden en bij te dragen aan de groeidoelstellingen van ALD Automotive.

Wat was jouw droombaan toen je klein was en waarom?

Mijn droombaan was het hebben van een eigen bouwbedrijf. Mijn oom had een bouwbedrijf en ik ging vaak met hem mee op zaterdag en in de vakanties om te helpen. Zie je het al voor je, een 10-jarige jongen met een kruiwagen vol bakstenen en sjouwen moet grote gipsplaten. Als ik één ding heb geleerd is dat je met doorzettingsvermogen en hard werken veel kunt bereiken. Naast de bouw had ik ook interesse in de watersport en op mijn 12e ben ik dat speelveld gaan verkennen, dit was liefde op het eerste gezicht. Vervolgens heb ik 4 jaar bij een jachthaven gewerkt. Dit vond ik zo leuk dat ik heb besloten de studie Nautisch Business Management op de IVA te gaan volgen. Dit klinkt misschien wat raar omdat de IVA vaak gelinkt wordt aan de auto’s echter dit is deze hbo-opleiding er ook met een nautisch sausje. Gedurende deze studie kwam ik erachter dat mijn ambitie op het zakelijk vlak toch niet op het gebied van watersport ligt en dit puur als hobby beschouw. Maar ik ben nog jong en vol ambitie dus wie weet….

Hoe ben je in de sales terecht gekomen?

Ik had al vroeg in de gaten dat het mensen naar het zin maken een leuke aangelegenheid is. Zeker omdat ik mijn creativiteit hierin kwijt kon zonder dat het geld kostte. Tijdens mijn werk bij de jachthaven heb ik veel rondvaarten verzorgd. Je kan dan 2 dingen doen, je laat mensen instappen, je draait je monotone verhaal af en laat ze weer uitstappen. Of, je geeft ze een warm onthaal en vraagt wat ze van de rondvaart verwachten en geeft ze een rondvaart op maat. De een geeft alleen aan geïnteresseerd te zijn in een koud goudgeel biertje dus je biedt hem 2 smaken aan. De ander wil alle details van de omgeving weten dus die mensen zet je vlak bij je in de boot waarbij je hen een geschiedenisles geeft waar ze op school nog iets van kunnen leren. Aan het eind van de rit was mijn fooi hoger dan die van mijn collega’s en heb ik laten zien hoe je toegevoegde waarde levert. Dit smaakte naar meer en die smaak is gedurende de jaren niet meer weggegaan. Ondanks mijn nautische achtergrond heb ik op de IVA toch wat affiniteit met auto’s gekregen. Hierdoor ben ik uiteindelijk bij ALD Automotive gaan werken. De missie en visie (transformatie van leasemaatschappij naar aanbieder van totale mobiliteit) in combinatie met de mogelijkheid om mij verder te ontwikkelen, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak, spraken mij enorm aan. De kneepjes van het vak heb ik geleerd tijdens het ondersteunen van de accountmanagers in mijn rol als commerciële binnendienst. Na twee jaar op de binnendienst gewerkt te hebben heb ik mij weten te ontwikkelen naar de rol van Accountmanager en doe dit inmiddels drie jaar.

Wat vind je het leukste aan het salesvak en waarom?

In samenwerking met de klant successen behalen geeft mij een enorme drive.

Ik ga graag in gesprek met de klant om te achterhalen met welke mobiliteitsvraagstukken zij worstelen. Het geeft mij veel voldoening als ik samen met de klant tot een oplossing kan komen. De diversiteit aan gesprekspartners geeft mij de mogelijkheid mij verder te ontwikkelen op zowel zakelijk als sociaal vlak. Dit alles versterkt mijn honger naar succes.

Wat is de grootste fout die je professioneel hebt gemaakt en wat heb je daarvan geleerd?

In een hele drukke periode met een overvolle mailbox, te veel voicemails en te weinig tijd besloot ik nagenoeg alles per mail te doen. Het resultaat was dat in sommige gevallen het probleem alleen maar groter werd of dat ik juist een probleem creëerde door een bepaalde aanname te doen. Wat ik geleerd heb is dat de slogan “Bellen is sneller” maar al te waar is. Sales is en blijft een mensenvak. Dus hoe druk het ook is, je kan beter bellen om een probleem te voorkomen of het probleem effectiever op te lossen.

Op welke manier houd jij de ontwikkelingen op het vakgebied Sales bij?

De verschillende bijeenkomsten vanuit de SMA, waaronder de peergroup, gebruik ik voor het verbreden van mijn saleskennis. Wat speelt er binnen andere branches en hoe gaan zij daar mee om? Kan ik dit gebruiken in mijn gesprekken? Daarnaast spar ik veel met mijn collega’s binnen ALD Automotive om onze ervaringen te delen en zo van elkaar te leren.

In wie zijn/haar schoenen zou je graag een dag willen staan en waarom?

Ik zou graag 1 dag in de schoenen van Jeff Bezos, oprichter van een van de grootste bedrijven ter wereld, willen staan. Hoe voelt het nu om betrokken te blijven, na het terugtreden als CEO, bij het bedrijf wat hij zó groot gemaakt heeft. Uiteraard ben ik benieuwd hoe het voelt om een van de rijkste mensen ter wereld te zijn en dit voor een groot deel te kunnen delen met de rest van de wereld.

Welk boek moet een salesprofessional hebben gelezen?

Ik ben iemand die graag in de praktijk leert en ben dan ook van mening dat je salesvaardigheden niet perse uit een boek hoeft te halen. Uiteraard is het goed om door training en gesprekken (intern en extern) jezelf kunt verbeteren. Vanuit ALD Automotive volg ik regelmatig een training of cursus.

Welke vraag is niet gesteld waar je graag antwoord op wilt geven?

Wat staat er bovenaan je bucketlist? Ik zou heel graag naar heel veel verschillende plekken op de wereld  reizen om daar zelf de wateren te ontdekken en bovenal te genieten.

Sales motto's

Lars Nijhof

Sales Representative, Deltics

Hoe minder ik spreek, hoe beter het gesprek

Meer lezen

Emily Dobbe

Accountmanager Karpi

Zonder wrijving geen glans

Meer lezen

Manon van Valenberg

Teammanager New Business & Customer Succes Management, Infoland

Vrijheid, vertrouwen en verbinding

Meer lezen

Bianca Keijzer

Salesmanager, Centraal Beheer

Speel geen spel, maar speel

Meer lezen

Pourya Dadres

Account Executive, Zoom Video Communications

Selling is a craft. Be(come) an artist

Meer lezen

Julia Neleman

Salesmanager, Sonicbee

“Wie luistert, weet meer”

Meer lezen

Sander Rooken

Accountmanager

“Zeggen wat je doet en doen wat je zegt”

Meer lezen

Elise Nijenhuis

Key Accountmanager

“Het gaat niet om wat je verkoopt maar hoe je het verkoopt”

Meer lezen

2020

“Just do it” Cor Ludema Accountmanager Miele Professional Lees meer over Cor zijn salesmotto

Meer lezen

Marc van Hemert

Commercieel Directeur

"Alleen ga je sneller, samen kom je verder"

Meer lezen